Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru Informace k výstupu, výukové okruhy, bibliografie Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru •Výstup z kurzu: • oreferát v rámci přednášky v rozsahu cca 20 min • • nebo • o esej v rozsahu 5400 znaků odevzdaná do konce zkouškového období • •Téma referátu nebo eseje: • - reflexe výstavy, přehlídky / festivalu • - odborného textu (viz bibliografie, ale není závazná) • - tendence, autora, apod. • Výukové okruhy • •Umění jako technologický, institucionální a psychologický "stroj" : pojem aparát, dispozitiv • •Relativizace tradičně definovaných formátů a médií –"umění", "fotografie", "film" či "masová média“ a propojování a hledání styčných ploch a vzájemných inspirací; intermedialita • •Nová média retrospektivně: fotografie, film, rádio, televize , video a další technologie, které výrazně ovlivnily a proměnily tradiční formy umělecké tvorby. Vybrané historické příklady novomediálních forem (avantgarda a film, Kinoautomat, ad.) • •Institucionální kontext: strukturální nastavení výtvarného a kinematografického oboru; reprezentativní příklady přehlídek, výstav • •„Institucionální absorpce“ - vymezení některých tendencí, relativizující tradiční institucionální kontext, „suplování funkcí“ • •Jak filmy visí na zdi nebo tvoří sochu: technologické standardy a instalační koncepce v rámci prezentace nových médií v galerii. Instalace – současné „médium“ výtvarného umění. • •Percepce – teorie diváka s odkazem na institucionální rámec: • podoba raných filmových představení, situace „kino“ a situace „galerie“ , identifikace, pasivní filmový divák a aktivní návštěvník galerií • • •(pořadí výukových okruhů se neshoduje s pořadím přednášek) Literatura •AUMONT, Jacques: Obraz. AMU, Praha, 2010, 319 s. •BELTING, Hans: Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta 2000. •BOURRIAUD, Nicolas: Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha, Tranzit, 2004. •CRARY, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge: MIT Press 1992. •ČERMÁK, Jakub: Vymezení pojmu videoart v kontextech české vizuální scény. Masarykova universita, Brno, 2007. •DUERO, Javier: Videoart ve věku dospělosti. Film a doba, č. 2, r. 2007, str. 89. •FRANCASTEL, Pierre. Malířství a společnost. Praha: Barrister & Principal 2003. •GROYS, Boris: Topologie der Kunst. Hanser, Carl Hanser Verlag München Wien, 2003, 297 s. ISBN 3-446-20368-0. •HANÁKOVÁ, Petra: Aparát. http://www.cinepur.cz/article.php?article=109 •KESNER, Ladislav: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazu a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo 2000 •KRAUSS, Rosalind: A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition. Thames & Hodson, London, 2000. •MAZANEC, Martin: Výzkumný projekt: český videoart. A2 – časopis kultury, č. 49, r. 2008. •POSPISZYL, Tomáš: Pohyblivé obrazy Michala Pěchoučka. Cinepur, č. 44, r. 2006, str. 16. •STURKEN, Marita, CARTWRIGH, Lisa: Studia vizuální kultury. Portál, Praha, 2010. •SZCZEPANIK, Petr. Intermedialita. Cinepur, č. 22, s. 56. ISSN 1213-516X. 2002. •SZCZEPANIK, Petr: Filmy, které vidí vlastní vidění. Strategie intermediality a reflexivity v současné kinematografii. Brno, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav divadelní a filmové vědy, 2002, 190 s. •SZCZEPANIK, Petr: Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií. Nakladatelsví Herrmann & synové, Praha, 2004. •VANČÁT, Jaroslav: Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Karolinum, Praha, 2010. •