K P Ira KRERTIVní FRRCE b inFDRmRCEmi Prezentace informací PhDr. Dagmar Čerňová Pracuji jak knihovnice v Ústřední knihovně Fakulty sociálních studií MU. Spolupodílím se na kurzech informační gramotnosti, které naše knihovna pořádá pro studenty prvních ročníků, frekventanty Univerzity 3. věku, studenty kombinovaného studia a další zájemce. Dále externě vyučuji na odborných školách zaměřených na knihovnictví a práci s informacemi. Absolvovala jsem několik kurzů lektorských dovedností. Prezentace je metoda vhodná pro přenos informací, kdy v poměrně krátkém časovém úseku můžeme zpřístupnit velké množství informací. Jeden přednášející může sám pracovat s poměrně velkou skupinou posluchačů. Nevýhodou prezentace je nedostatečný prostor pro aktivitu ze strany účastníků. Znalosti zprostředkované prezentací se hůře zapamatovávají, o to větší je kladen důraz na dovednosti prezentujícího. MODUL DESÁTÝ Textová opora k předmětu KPI22 Kreativní práce s informacemi i ppňCE Obsah studijního materiálu 1. Než začnete... 2. Formální náležitosti prezentace 3. Obsahové náležitosti prezentace 4. Programy Po prostudování tohoto materiálu budete umět ■ definovat strukturu prezentace ■ popsat formální a obsahové náležitosti prezentace využívat při tvorbě prezentací formální prvky prezentace Klíčové pojmy Struktura prezentace, ■ Formální náležitosti prezentace, Obsah prezentace, ■ Tvorba prezentace, Nástroje pro prezentace Použité ikony Příklad Názorná ukázka Řečnická otázka, Místo pro zamyšlení Úkol k vypracování Procvičování Pro zájemce, Rozšiřující informace Důležité, zapamatovat Přečtěte si alespoň 2x Shrnutí, Opakování důležitého PREZENTACE INFORMACÍ Studium materiálu by Vám mělo orientačně zabrat: 2 hodiny 1 Než začnete Než začnete vytvářet prezentaci, měli byste si uvědomit: ■ jaký je cíl, záměr celé akce (představit se, prezentovat projekt, obhájit závěrečnou práci...) ■ kolik času máte na prezentaci (na každý snímek dejte posluchačům alespoň 2 minuty, na 20 minutovou prezentaci si připravte 10 snímků stati - viz Struktura prezentace) ■ kdo je cílová skupina (věk, vzdělání, počet účastníků, znalosti dané problematiky.) ■ co je hlavní myšlenkou projevu, prezentace (výstup z projektu, představení závěrečné práce, komentář k výzkumu.) ■ jaký je klíčový přínos prezentace pro publikum (přístup k jedinečným informacím, seznámení s novým tématem.) ■ čím se odlišíte od ostatních mluvčích (oblečením, osobitým projevem, neobvyklými prvky v prezentaci, znalostí tématu.) ■ co by si měli posluchači z vaší prezentace odnést (náměty k zamyšlení, podněty k další práci, motivaci k dalšímu vzdělávání v rámci tématu...) 2 Formální náležitosti prezentace Obrázky, fotky, grafy, schémata ■ používejte velké, detailní, ostré obrázky ■ používejte obrázky, které mají souvislost s textem ■ nezapomínejte na popisky Hudba a zvuky ■ zvukové efekty raději nepoužívejte (pokud hudba není součástí tématu) ■ zcela nevhodná je hudba na pozadí Video ■ vkládejte pouze pokud je součástí tématu ■ délka videa by měla být max. 3 minuty ■ pozor na podporované formáty (wmv, asf, avi, mpeg) a velikost videa Animace ■ odvádí pozornost posluchačů a zdržuje mluvčího, proto animacemi šetřte ■ pokud animaci použijete, tak pouze nerušivé, přirozené oku a jednotné animace v celé prezentaci ■ nepoužívejte automatické časování Jak by měla vypadat struktura prezentace a jak zacházet s barvami se dozvíte v přiloženém doplňující materiálu. PREZENTACE INFORMACÍ ■■ ■■ ■■■■ ■ ■■ ■■ ■■■■ ■ ■ ■ ■■ rj1 rr i ■■ ■■ ■■ v J ■■ ■■ ■■ \_i KRERTIWní PRRCE 5 inFDRmRCEmi 3 Obsahové náležitosti prezentace ■ při tvorbě prezentace je důležitá zásada jednoduchosti, názornosti, srozumitelnosti, proto používejte heslovité popisy (ne žádná souvětí); ■ pokud je v nadpisu klíčové slovo, o kterém chcete mluvit, již jej v odrážkách neopakujte ■ vyhněte se tzv. „vatovým" slovům - částice, spojky, slova navíc ■ pamatujte na logické a přehledné členění textu ■ využívejte variabilnost (možnost reagovat na dodatečné dotazy nebo případné změny v prezentaci) ■ vložte zajímavé podněty (vtipy dokreslující, avšak nerušící prezentaci -informace jsou přednější než vzhled) ■ nezapomeňte, že množství obsahu je limitované časem ■ obsah musí ostatní pochopit a zaujmout - mluvte řečí publika ■ pečlivě si připravte kostru obsahu ■ nanečisto si prezentaci vyzkoušejte (včetně komentáře) ■ pozor na pravopysné a gramatycké chibi ■ nečtěte text na snímcích! - slouží jen k ukotvení vašich myšlenek Praktické rady - rozmístění textu ■ nejdůležitější text uvádějte jako poslední (poslední odrážka) ■ nejdůležitější heslo umístěte jako poslední vpravo dole 4 Programy Nejčastěji používaným programem pro tvorbu prezentací je Microsoft PowerPoint. Tento program patrně běžně používáte a patrně byl i součástí vaší výuky v hodinách výpočetní techniky na SŠ. Pokud se chcete v práci s ním zdokonalit, můžete využít celou řadu příruček, které jsou součástí fondu téměř všech knihoven. Z tohoto důvodu se tímto programem zabývat nebudeme a raději si představíme novinku pro tvorbu prezentací - volně dostupnou aplikaci Prezi. Prezi - celým názvem Prezi Zooming Presentation Editor je alternativním nástrojem pro tvorbu prezentací. Vytvořili jej Adam Somlai-Fischer and Peter Halacsy z Budapešti, kteří na něm začali pracovat v roce 2007. Prvotním impulsem bylo „limitování" klasickými slidy, které jim bránili kreativně vyjádřit jejich myšlenky. Prezi bylo oficiálně spuštěno v dubnu 2009. Výhodou Prezi je především obrovská kreativita, jednoduchá tvorba prezentace a snadnost jejího ovládání. Práci s Prezi určitě stojí za to si vyzkoušet, pro práci s tímto programem je zapotřebí si založit vlastní uživatelský účet na http://prezi.com/. Na těchto webových stránkách najdete i další užitečné informace a tutoriály týkající se tohoto programu. Shrnutí Než začnete vytvářet prezentaci, je důležité si uvědomit její cíl a záměr, časovou dotaci a cílovou skupinu, pro kterou prezentaci tvoříte. Prezentace musí mít strukturu, má být obsahově vyvážená a po formální stránce nerušivá. K prezentování můžete využít na internetu volně dostupné programy, např. Prezi. PREZENTACE INFORMACÍ ■■ ■■ ■■■■ ■ ■■ ■■ ■■■■ ■ ■ ■ ■■ rj1 rr i ■■ ■■ ■■ v J ■■ ■■ ■■ \_i KRERTIWní PRRCE 5 inFDRmRCEmi Použitá literatura HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 392 s. ISBN 80-247-0782-9. MACHAČ, Jiří. Zásady správné prezentace : méně je více [online].[cit. 2010-08-13]. Dostupný z WWW: . MEDLÍKOVÁ, Olga. Přesvědčivá prezentace : špičkové rady, tipy a příklady. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 136 s. ISBN 978-80-247-2278-8. STÔCKLOVÁ, Anna. Hlavní zásady přípravy elektronické prezentace k přednášce. -Knihovna plus [online]. 2009, č. 2 [cit. 2010-08-13]. Dostupný z WWW: . ISSN 1801-5948. WIEKE, Thomas. Prezentace : jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. 112 s. ISBN 8024716828. Doporučená literatura Úspěšná prezentace - http://www.uspesnaprezentace.cz/ Úspěšná prezentace [online]. AV MEDIA.CZ, c2007 [cit. 2010-09-16]. Dostupné z WWW: . Na těchto stránkách naleznete rady, tipy, doporučení, jak úspěšně a zajímavě prezentovat. Informace jsou rozděleny do několika sekcí: pro studenty, lektory, obchodníky a manažery. PREZENTACE INFORMACÍ TVŮRČÍ PSANÍ