Je třeba obnovit dohled nad kapitálovými trhy? Již od května tohoto roku chce německá vláda svými zákazy a daněmi zamezit výkyvům na kapitálových trzích, zabránit šíření spekulací[Zdenek Ma1] a sehnat peníze na nový fond, jenž má pomoci zachránit banky před bankrotem. Už jenom[Zdenek Ma2] pojištění proti nesplácení úvěru může uzavřít pouze ten, který tím cenný papír, např. státní půjčky nebo akcie této země, zajišťuje. Na druhou stranu jsou zakázané takzvané nekryté prodeje blanko[Zdenek Ma3] . Spekulant přitom slibuje, že v budoucnu dojde k prodeji státní půjčky. Ještě ji nemá, avšak doufá, že ji bude moci koupit krátce před dohodnutým termínem za nižší cenu. Zákaz prodeje blanko[Zdenek Ma4] se týká také akcií desíti německých finančních firem. Kromě toho musí zajišťovací fondy předložit své investiční strategie. Spolková vláda se chce s ostatními státy dohodnout na jednom[Zdenek Ma5] způsobu, který by pomohl čerpat[Zdenek Ma6] peníze ze světa financí. V plánu jsou tři konkrétní možnosti. První z nich představuje daň z finančních transakcí, díky které by se odvádělo z každé burzovní transakce, a to i od soukromých investorů i ze životních pojištění[Zdenek Ma7] , cca. 0,05 procenta státu. Druhou možností je daň z finančních aktivit, kterou by tvořila daň ze zisku a daň z příjmu bank. A třetí alternativou by mohla být tzv. bankovní daň. Banky by v závislosti na své velikosti a možném vzniku rizik vkládaly peníze do jednoho fondu. Z něj by se pak zaplatila případná záchrana krachující banky. Ve fondu by však byl dostatek peněz až za několik desítek let, aby z toho bylo možné financovat krizi, jako je ta současná. Co se týče ochrany investorů, zastávají mnozí finančníci stejný názor. Podle nich by ve většině případů měli nést odpovědnost sami investoři, když se například ženou za neskutečně vysokou výnosností, což nakonec nedopadne dobře. Živnostenský dozor[Zdenek Ma8] (nikoliv finanční dozor) má dohlížet na nové předpisy k ochraně investorů. Po dlouhém zápolení[Zdenek Ma9] se na podzim 2010 ministerstva hospodářství a financí dohodla na tom, že převedou předpisy k ochraně investorů v zákoně o obchodování s cennými papíry jedna ku jedné na šedý kapitálový trh. Dohled má pouze prověřovat, zda jsou dodržovány minimální zákonné normy k ochraně příliš důvěřivého investora. K šedému kapitálovému trhu patří např. investice do nemovitostí, u kterých se vyskytuje zveličování[Zdenek Ma10] cen nebo úprava smlouvy[Zdenek Ma11] se skrytými možnými riziky, jež jsou často podmíněny záměry daňové optimalizace. Vysoký podíl financování z cizích zdrojů zastírá časté předražování. Objekty jsou pak ovšem dlouhodobě deficitní, nabízejí tedy opak jistoty, jež se od nemovitosti očekává. ________________________________ [Zdenek Ma1]Obwohl eidämmen im Duden definiert wird als an der Ausbreitung hindern; stört hier ein Homonymum von spekulace o, während spekulace , riskantní jednání za účelem nabytí nějakého prospěchu im Text gemeint ist. [Zdenek Ma2]Pojištění proti nesplácení úvěru může už uzavřít jen ten, kdo [Zdenek Ma3]krátké prázdné prodeje [Zdenek Ma4]krátkých prázdných prodejů [Zdenek Ma5]vynechat „člen“ [Zdenek Ma6]odčerpat [Zdenek Ma7]institucí nabízejících životní pojišzění [Zdenek Ma8]Nicht falsch, aber in der Tschecholsowakei gab es eine Gewerbeaufsicht nur in der Zwischenkriegszeit heute liegen §hnliche kompetenzen bei ČOI und anderen staatlichen Organen. [Zdenek Ma9]dohadování [Zdenek Ma10]u kterých jsou nadsazené ceny [Zdenek Ma11]znění smluv skrývá možná rizika pro investora, především s ohledem na jeho snahu o daňovou optimalizaci.