1. Z minulého semináře: Čím se Sokrates odlišuje od sofistů? a. Sofisté à praktický úspěch; Sokrates à pravda. i. Vytváření pravdy x hledání = subjektivní (relativistické) x objektivní pojetí pravdy. ii. Mravní relativismus x přesvědčení o objektivní platnosti ctností. b. Vševědoucnost x nevědění. c. Vztah učitel – žák x partner – partner. d. Placená výuky – volná diskuse. e. Přednáška x dialog. Problém Sókratova pojetí vztahu duše a těla podle Platóna a podle Xenofónta. a. Duše je důležitější než tělo. Problém věrohodnosti různých svědectví o Sókratovi. a. Výhody a nevýhody Aristofanova svědectví. b. Problém věrohodnosti obecně – proč je třeba připisovat myšlenky konkrétním myslitelům? No, abychom mohli pochopit systém daného výkladu v celku. c. A proč je třeba odlišit Platónovy a Sókratovy myšlenky? „Aby v tom nebyl bordel…“ i. Z identifikace autora myšlenky vyplývá mnoho užitečných doplňujících informací (historických, sociálních…). ii. Identifikace myslitele umožňuje sledovat jeho myšlenkový vývoj, a tedy souvislost teorií. 4. „Ctnost je vědění.“ a. Toto tvrzení je podloženo přesvědčením, že každý člověk touží po dobru a že k dobru vede ctnost. b. Spravedlnost a zákony. c. Mají všichni vědění o ctnosti? Význam Sókratova odsouzení a smrti.