ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCÅ® Intelektuálnà kapitál: 1. Lidský kapitál Nekodifikované znalosti a dovednosti jednotlivých pracovnÃků 2. Společenský kapitál Zásoby a toky znalostÃ, které vyplývajà ze sÃtà vztahů uvnitř i vně organizace. 3. Organizačnà kapitál Kodifikované vlastněné znalosti firmy institucionalizované v organizaci. > Vytvářenà intelektuálnÃho kapitálu • •znalosti uchovávajÃ, generujà a užÃvajà jednotlivci (ad1) • •tyto znalosti se rozÅ¡iřujà a obohacujà součinnostà mezi nimi (ad2) • •to vÅ¡e se děje za účelem vytvářenà institucionalizovaných znalostà organizace (ad3) > •efektivnost organizace závisà i na dobrém využÃvánà znalostà a jejich rozvoji = řÃzenà znalostà (knowledge management) • •investice do vzdělávánà – –nástroj k přilákánà a stabilizaci lidského kapitálu – –nástroj dosahovánà lepÅ¡Ã návratnosti těchto investic > učenà se rozvoj vzdělávánà Základnà pojmy > 3 úrovně změny • •každé učenà vede ke změně • •změna v chovánà vyžaduje: –nové znalosti (co znám) –nové dovednosti (co umÃm) –praktické aplikace (co dělám) – •to vÅ¡e probÃhá v kontextu motivace, postojů a emocà > Identifikace rozvojových potřeb •vycházà mj. z hodnocenà •podÃlà se na nà pracovnÃci i nadřÃzený • – •metody: autofeedback, DC, 360° ZV... • •výsledek: rozvojový plán > •součástà je hledánà souladu mezi: – –potřebami a přánÃmi subjektu – –očekávaným a reálným výkonem vyplývajÃcÃm z funkce – –budoucÃm plánovaným profesnÃma kariérovým růstem – –4 kroky: může? - zná? - umÃ? - chce? • > KlÃčové faktory vzdělávánà dospělých •motivace nebo účelovost • •významnost z hlediska osobnÃho zájmu a volby • •učenà se pracà • •právo dělat chyby v bezpečném prostředà • •zpětná vazba • •právo učit se podle svého časového rozvrhu a svým tempem... > Kolbův cyklus učenà 1. Konkrétnà zkuÅ¡enost 4. Aktivnà experimentovánà 2. Reflexivnà pozorovánà 3. Formovánà abstraktnÃch konceptů > Výukové metody •Základnà dělenÃ: produktivnà x reproduktivnà • •výklad, přednáška, instrukce •panel, fórum •demonstrace •přÃpadové studie •brainwriting, brainstorming •skupinové práce •skupinová diskuze •hry rolà •modelové situace a simulace •videotrénink •aplikačnà projekt •supervize a reflexe... znalosti dovednosti praktické aplikace > Aktuálnà trendy ve vzdělávánà dospělých (dle HronÃka) •směřovánà k tzv. „učÃcà se organizaci“ • • „klasický přÃstup“ „učÃcà se organizace“ pracovnÃk = objekt vzdělávánà ® pracovnÃk = subjekt vzdělávánà časově ohraničené vzdělávánà (od – do) ® vytvářenà atmosféry permanentnÃho vzdělávánà vzdělávánà mimo chod společnosti ® vzdělávánà co nejblÞe samotné práci hranice mezi internÃm a externÃm vzdělávánÃm ® týmy složené z internÃch i externÃch lektorů důraz na nácvik a standardizaci ® důraz na multimediálnost a diferenciaci > Hodnocenà vzdělávacÃch programů •subjektivnà x objektivnà • •reakce/odezva – jak na Å¡kolenà reagujÃ? • •výuka/učenà se – kolik se toho naučili? • •chovánÃ/výkon – jak se změnilo chovánÃ? • •výsledek/úspěch – jaký efekt mělo Å¡kolenà pro organizaci? • •návratnost investic – převážily výsledky Å¡kolenà jeho cenu? > SouvisejÃcà témata a dalÅ¡Ã možnosti rozvoje •řÃzenà kariéry •plánovánà následnictvà •talent management •trainee programy •stÃnovánà •koučing •mentoring • > Doporučená literatura: • • •HronÃk, F. (2007). Rozvoj a vzdělávánà pracovnÃků, Grada. • •Kolman, L. (2005). Výcvik zaměstnanců, Linde. >