EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY •strach (konkrétní) •X • úzkost (nemá určitý podnět) q * Separační úzkostná porucha v dětství * * Fobická úzkostná porucha v dětství (školní fobie) * * Sociální úzkostná porucha v dětství * * > * Pro vyšetření je velmi důležitý pohovor s rodiči, ve kterém se spolu s nimi snažíme přesně postihnout a popsat situace, které v dítěti vyvolávají nepříjemné prožívání. * * Zjišťujeme jak se problém projevuje doma, jak u prarodičů, jak ve škole a mezi kamarády. Je-li možnost, využijeme informace jiných osob. * * > • • •PSDG: * rozhovor s dítětem, * pozorování, * projektivní metody: tématická kresba, Scénotest, ROR * > • ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM: PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY • * DĚTSKÝ AUTISMUS * * ATYPICKÝ AUTISMUS * * RETTŮV SYNDROM * * ASPERGERŮV SYNDROM * * SCHIZOIDNÍ PORUCHA V DĚTSTVÍ > * DĚTSKÝ AUTISMUS: z řeck. Autos = sám jedná se o vrozený syndrom, jehož symptomy se projevují již od 36měsíce života dítěte. Příčiny vzniku tohoto onemocnění nebyly dosud uspokojivě objasněny. * •NARUŠENÉ OBLASTI MENTÁLNÍHO VÝVOJE: •(Dr. Lorna Wingová – triáda problematických oblastí) • * komunikace * sociální interakce * představivost (smyslová percepce) * * > * * Dítě má sníženou schopnost učit se flexibilně reagovat v různých sociálních interakcích (v 70-80% bývá přítomna i MR). * * Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. * > • * * Stupeň závažnosti poruchy bývá různý, typická je rovněž značná variabilita symptomů, přičemž specifický projev deficitů charakteristických pro autismus se mění s věkem dětí. * * * * > * * Děti s vysoce funkčním autismem (bez MR) mají největší obtíže v oblasti sociální inteligence. • * Za zdánlivou netečností a odtažitostí dítěte se skrývá nejistota a neschopnost navazovat přiměřeně sociální kontakt. * > * * Autismus je nevyléčitelný – včasná diagnostika a následná sociálně-pedagogická péče většinou přispívá ke zlepšení celkového stavu dítěte, využívána je metodika KBT, event. i atypická neuroleptika. * * > • Autismus bývá často kombinován s jinými poruchami, či hendikepy psychického i fyzického rázu: * * EPI, * MR, * smyslové poruchy, * geneticky podmíněné vady, * často se přidružuje rovněž problematické chování rozdílné intenzity (sebepoškozování, obsese, agresivní tendence, aj.). * > * ČASNÝ INFANTILNÍ AUTISMUS (Kannerův syndrom): se projevuje od neútlejšího věku, nebo má svůj počátek nejpozději do 30.-36. měsíce věku dítěte. * * častěji se vyskytuje u chlapců, narušeno je především utváření sociálních vztahů a schopnost komunikace. * * dítě nemá zájem o lidi, nenavazuje kontakt ani s rodiči, popř. s nimi zachází jako s věcmi (používá cizí ruku jako nástroj) * * * > * * neprojevuje separační úzkost, solitérní hra * * v útlém věku chybí některé dovednosti (dítě nenavazuje oční kontakt, nezapojuje se do sociálních hříček, chybí sociální úsměv) * * komunikace není reciproční * * potíže v očním kontaktu přetrvávají celý život * * ve starším věku se projevuje obsedantní potřeba dotýkání > * ASPERGERŮV SYNDROM má následující příznaky: * * narušení sociální interakce (extrémní egocentrismus) • neschopnost interakce s vrstevníky, nezájem o interakci s nimi, špatný odhad sociální interakce, sociálně a emocionálně nepřiměřené chování • * omezené zájmy • nezájem o ostatní aktivity, opakující se ulpívání, učí se spíše nazpaměť – bez znalosti významu • * opakující se rituály • obrácené k sobě, vyžaduje od ostatních • * > • * zvláštnosti v řeči a v jazyku • opožděný vývoj, nepřirozeně perfektní expresivní jazyk, formálně pedantické vyjadřování, zvláštní tón a hlas, potíže s porozuměním jazyku, potíže s významem – hyperrealismus • * obtíže v neverbální komunikaci • omezené používání gest, neobratná řeč těla, omezená mimika obličeje, zvláštní ulpívavý pohled • * motorická neobratnost * > * Při Aspergerově syndromu bývají rovněž přítomny velké disproporce ve vývoji a zvláštní fantazie (což může působit zavádějícím způsobem – je třeba provést důslednou diferenciální diagnostiku od ladění do schizofrenie) * > * * RETTŮV SYNDROM vykazuje následující charakteristiky: * * je vázaný na ženské pohlaví * * většinou normální pre a perinatální vývoj, včetně psychomotorického vývoje do 6. měs. věku dítěte * * normální obvod hlavičky při narození * * > * mezi 6.-18. měs. regres vývoje zejména v oblasti komunikace, ale i ostatních psychomotorických oblastech * * ztráta sociálního zapojení * * zhoršování jemné motoriky * * rozvoj typického stereotypu připomínajícího „mytí rukou“ * * těžké poruchy expresivní a receptivní řeči spojené s hlubokou MR * > •DIAGNOSTIKA AUTISMU * * vždy se při ní uplatňuje o interdisciplinární přístup, patří do kompetence SPC pro tyto poruchy • * je vhodné používat screeningové metody, které vyplní rodiče a event. i učitelé – při výrazné shodě následuje odborné vyšetření * * > * Dotazník ASSQ (Asperger Syndrom Screening Questionnaire) Gilbert 1996 * * CARS (Childhood Autism Rating Scale) – posuzovací škály pomáhající hodnotit dítě v průběhu vyšetření (šk.věk) * > • •DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST • •J >