PREZENTACE Tereza Pařilová Karel Hájek Úvod ¨Motivace ¨Příprava ¨Struktura ¨Interpretace ¨Ukázka ¨Diskuse ¨Závěr Motivace ¨Zkouška ze Soft Skills ¨Umění prezentovat? Příprava ¨Tři otázky Příprava ¨Tři otázky ¨Ukázka 1 Příprava ¨Tři otázky ¨Ukázka 1 ¨Kulturní rozdíly = samozřejmost oslovení, interpersonalita (arabské státy – boty, …) ¨Znalost hodností (vojenské, akademické...) ¨Základy etiky – seznámení, přednost ¨Vizuální vzhled bychom měli přizpůsobit – prezentace pro top manažery X pro lékaře X školení terénních pracovníků Příprava – Média ¨Flipchart ¨PowerPoint projekce ¨Interaktivní whiteboard, pinboard, diaprojekce... Struktura ¨Získáme pozornost Struktura ¨Získáme pozornost ¨Řekneme, proč budeme něco říkat Struktura ¨Získáme pozornost ¨Řekneme, proč budeme něco říkat ¨Řekneme, co řekneme Struktura ¨Získáme pozornost ¨Řekneme, proč budeme něco říkat ¨Řekneme, co řekneme ¨Řekneme to Struktura ¨Získáme pozornost ¨Řekneme, proč budeme něco říkat ¨Řekneme, co řekneme ¨Řekneme to ¨Řekneme, co jsme řekli Struktura ¨Získáme pozornost ¨Řekneme, proč budeme něco říkat ¨Řekneme, co řekneme ¨Řekneme to ¨Řekneme, co jsme řekli ¨Zanecháme dojem Struktura – BIKER B ¨Bang! ¨Introduction ¨Key points ¨Examples ¨Recap ¨Bang! Struktura – Třesk ¨Senzační / provokativní sdělení ¨Náznak ¨Představa ¨Otázka do publika ¨Humor Struktura – Úvod ¨Co se chystáme říct Struktura – Hlavní body ¨Omezit na 1 – 5 hlavních bodů ¨Stručné, výstižné, srozumitelné ¨Příklady Struktura – Otázky ¨Spíše pro menší počet posluchačů ¨Pozitiva ¤Interakce s publikem ¨Negativa ¤Mnohdy negativní motivace tazatelů ¤Neslyšitelnost dotazu ¤Často neznáte odpověď Struktura – Shrnutí ¨Co jsme posluchačům řekli ¨Co si mají odnést ¨Vytisknout shrnutí a rozdat ¨Pozitivní X negativní výzva Struktura – Závěrečný třesk ¨Dramatická rekapitulace ¨Navázání na úvodní třesk ¨Překvapivá událost ¨Žádost o potlesk  Struktura – Takto ne ¨Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris sit amet ligula nec lorem bibendum hendrerit vitae in libero. Fusce eu posuere mi. Nam condimentum lobortis sapien non elementum. ¨Aliquam erat volutpat. Integer placerat consectetur neque, eget blandit arcu varius a. Vivamus adipiscing pellentesque dui, vel facilisis ante vulputate in. Vestibulum gravida, erat quis iaculis ¨dignissim, nisi neque pretium dolor, et cursus magna metus vitae lacus. Aliquam sagittis, lorem vitae consequat rhoncus, massa lacus luctus ante, id eleifend eros augue nec urna. Nullam non hendrerit tellus. Phasellus tristique dolor vitae risus volutpat nec dignissim ¨lectus molestie. Quisque bibendum feugiat neque in semper. Vestibulum bibendum elit venenatis ligula rhoncus vestibulum. Suspendisse nulla sapien, dignissim eu pellentesque at, euismod in ¨turpis. In faucibus augue non lectus egestas hendrerit. Fusce adipiscing luctus lacus sed pretium. Nam quam velit, tristique ut ...ale ANI TAKTO NE lLorem ipsum lLorem ipsum lLorem ipsum Struktura – Jak vnímáme Interpretace ¨Dobře – věrohodnost, přirozenost a kontakt s posluchači ¨Špatně – vytahování se, naučená interpretace, malý zájem ¨Lidé si musejí něco odnést, ale všeho PŘIMĚŘENĚ PŘIMĚŘENĚ PŘIMĚŘENĚ Interpretace – Jednotlivec vs. tým ¨1 – řídí prezentaci sám, odpadá nebezpečí střídání rolí a zmatku, těžké udržet pozornost, proto potřeba měnit výšku a tempo hlasu a střídat decentní chůzi s postojem a nesedat si (záleží na formálnosti) ¨Tým – odpadá potenciální hrozba úpadku pozornosti a nudy, větší a plynulejší kooperace a střídání témat a přednášejících. Tým však musí být sehraný! Takto NEVYPADÁ sehraný tým... Interpretace – Tréma ¨Připravenost ¨Oživení příjemného zážitku ¨Soustředění na sympatického posluchače ¨Přenesení pozornosti jinam (kvíz, cvičení) Interpretace ¨Celkový dojem se utváří prvních pár vteřin ¨Největší pozornost publika je mezi 10.a 20.minutou prezentace, pak pozornost klesá a po 30.minutě se mírně zvyšuje, po 45.minutě následuje přestávka Interpretace – Oční kontakt ¨Technika maják ¨Efekt aury Interpretace – Nonverbální ¨Klidná chůze ¨Vzpřímený postoj ¨Sezení – jen v případě, že aktivně prezentuje jiný člen týmu ¨Neopíráme se o stůl nebo židli, ruce podporují význam řečených informací, nepatří do kapsy, za opasek ani ke stabilnímu „hraní“ s předměty. Interpretace – Nonverbální ¨Ruce v klidu, podporují tvrzení prezentátora ¨Hra rukou a předmětů – projev nervozity, nejistoty ¨Mimika (zvednuté obočí, tik, špulení rtů) ¨Proxemika ¨Posturika ¨Haptika, kinezika, paralinguální aspekty projevu Interpretace – Nonverbální ¨ukázka 2 Interpretace – Verbální ¨Tempo řeči umírněně střídat (zdůraznění – zpomalit, podpořit proces vedení k cíli – zrychlit) – výška hlasu by měla odpovídat struktuře věty. Neměla by se příliš vychylovat směrem nahoru ani dolů – je to rušivý element nepříjemný pro posluchačovo ucho ¨Psychopauzy – důležité pro odlehčení, když publikum již nedává pozor... Interpretace – Verbální ¨Záměrné krajové zabarvení a přízvuk publikum ne vždy uvítá ¨Výrazy typické pro daný kraj („tož“, „so“, „allora“..) užívejme při vhodných situacích, avšak pozor na četnost ¨Cizí slova omezme na minimum, odborné výrazy užívejme podle odbornosti posluchačů Interpretace – Slovosled ¤Jarda studoval několik let na Fakultě informatiky. ¤Na Fakultě informatiky několik let studoval Jarda. ¤Jarda na Fakultě informatiky studoval několik let. ¨Je nějaký interpretační rozdíl mezi uvedenými větami? Interpretace – Slovosled ¨Slovo nebo význam, který má být zdůrazněn, patří na konec věty. Skladba slov také mění celkový význam věty. Interpretace zájem kontakt paměť pestrost profesionalita Řečnické triky Interpretace – Řečnické triky ¨Slogan, motto – „Tchybo – dát to nejlepší“ ¨Slib – zvýší pozornost (osobnost, pauza, překvapení, raut...) Interpretace – Jazyk ¨Sdělujte to, co je nebo bude, nikoliv co není nebo nejde Interpretace – Pauzování ¨Pauzování vyvolává strach z pocitu nepřipravenosti. ¨Ve skutečnosti působí uvědoměle, věrohodně a přirozeně. ¨Zdůrazňuje hlavní body, myšlenky a zklidňuje řečníka. Interpretace – Pauzování ¨Nejste si jistí v kramflecích? Interpretace – Pauzování ¨Nejste si jistí v kramflecích? ¨Mluvte přirozeně, plynule a s pauzami. Interpretace – Jazykový tělocvik ¨Strč prst skrz krk ¨Drbu vrbu ¨Pan Kaplan plakal v kapli ¨Pánové Ryzler a Ruml ryli role ¨Pštros s pštrosicí a pštrosáčaty šli do pštrosáčárny ¨Ještě štěstí, že se nesešli ¨Je Oliver olivrejovaný nebo neolivrejovaný? ¨Jsi směšný se svou šosáckou sentimentalitou ¨Meliorační a racionalizační projev A TEĎ VY :) Interpretace – Ukázky ¨ukázka 3 ¨ukázka 4 ¨ukázka 5 ¨ukázka 6 ¨ukázka 7 Interpretace – Takto ne ¨„Pan Jančařík je opravdu přesně ten typ moderátora, jak moderátor vypadat nemá. K jeho klasickému širokému rozkročení ještě chybí, aby si řádně ....... To přeci na Nově nemůžete myslet vážně...“ ¨„Ano, Michal Jančařík je nejlepší moderátor počasí. Má nenucené vystupování a přirozený úsměv.Přidávám se k ostatním, měl by dostat více příležitostí.“ ¨„Michal Jančařík je sympaťák,jen je málo vidět.V televizi je jej vidět prakticky jen v počasí.S jeho vystupovámím by klidně mohl uvádět i jiné pořady,Slavíka, ANNO apod..“ Převzato z internetových diskuzí serveru www.seznam.cz Diskuse ¨Při pokládání otázek mířit dotaz na celou skupinu posluchačů, vyvarujme se „vyvolávání“: Třeba ty Mirku, co si myslíš? - ŠPATNĚ ¨Při provokativních otázkách ze strany publika – nenechat se vyprovokovat, zachovat klid, svůj nazor oduvodnit jako nazor, nikoliv jako spravnou odpověď, vyzvat dotyčného k diskusi o pauze nebo po prezentaci Krizové situace ¨Přerušení dotazem ¨Provokatér ¨Chytrák ¨Šeptající Ukázka ¨Ukázka 8 Diskuse ¨Dotazy? Závěr ¨Co si ujasnit před prezentací ¨Jak vytvořit prezentaci ¨Jak prezentovat Děkujeme za pozornost Zdroje ¨John Townsend: Prezentace (Portál, 2007) ¨Timothy J. Koegel: Špičková prezentace (Computer Press, 2009) ¨Andrew Bradburry: Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit (Computer Press, 2009) ¨Tim Hindle: Jak připravit dobrou prezentaci (Slovart, 2001) ¨Olga Medlíková: Umíte prezentovat? Odpověď zní: ANO! (Part media, 2005) ¨Emil Hierhold: Rétorika a prezentace (Grada Publishing, 2005) ¨Věra Bělohlávková: 33 základních rad jak úspěšně prezentovat (Computer Press, 2004) ¨Olga Medlíková: Přesvědčivá prezentace (Grada Publishing, 2008) Ukázky ¨ukázka 1 - http://www.youtube.com/watch?v=fs4_c_z6Nio ¨ukázka 2 - http://www.youtube.com/watch?v=KoAW4pc82_A ¨ukázka 3 - http://www.youtube.com/watch?v=8_957cTprLM ¨ukázka 4 - http://www.youtube.com/watch?v=nc15gcRz5Bc ¨ukázka 5 - http://www.youtube.com/watch?v=z_NZhtJpA9g ¨ukázka 6 - http://www.youtube.com/watch?v=giRAARtN214 ¨ukázka 7 - http://www.youtube.com/watch?v=wygk2wBM1fU ¨ukázka 8 -http://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html