1. lekce (Bartoňkova skripta) 1. Určete gramaticky následující tvary. Pokud je více možností, uveďte všechny. Vzor: filiam akuzativ singuláru iucunda patriae puellis nautas fabulam poëtarum parvā 2. Skloňujte následující spojení v singuláru i plurálu: singulár nom. puella pulchra vita maesta gen. dat. ak. vok. abl. plurál nom. gen. dat. ak. vok. abl. 3. Doplňte chybějící tvary: singulár plurál filia bonae bonarum filiae filiis bonam filiae filiā bonis 4. Které z těchto slovníkových položek patří mezi substantiva 1. deklinace? Proč? villa, ae, f. „statek“ uxor, oris, f. „manželka“ materies, ei, f. „látka“, „materiál“ incola, ae, m. „obyvatel“ exemplum, i, n. „příklad“ vir, i, m. „muž“ pecunia, ae, f. „peníze“ castra, orum, n. „tábor“ epulae, arum, f. „jídla“, „hostina“ 5. K následujícím tvarům slovesa laudare utvořte odpovídající tvary imperfekta, futura I. a konjunktivu imperfekta: indikativ prézentu indikativ imperfekta indikativ futura I. konjunktiv imperfekta laudant laudabant laudabunt laudarent laudas laudo laudamus laudatis laudat 6. Určete slovesné tvary. Neznáte-li sloveso, najděte je ve slovníku: osoba číslo způsob čas rod překlad laudat 3. sg. ind. préz. akt. on chválí narrat salutabant est errabitis pugna monstrare optatis sunt erit laborarem salutabitis laudares amabunt esset errabant ornamus laudabo salutares narrate errant erant aedificabat 7. Které z těchto položek patří mezi slovesa 1. konjugace? Proč? porto, are, avi, atum „nosit“ moneo, ere, ui, itum „napomínat“ lego, ere, legi, lectum „sbírat“, „číst“ veto, are, ui, itum „zakazovat“ venio, ire, veni, ventum „přijít“ paro, are, avi, atum „připravovat“ 8. Proveďte větný rozbor a přeložte: 1. Agricola male laborabat. 2. Poeta filias pulchras laudat. 3. Nauta feminae bonae rosas pulchras portat (portō, āre „nosit“). 4. Magistra puellis fabulam de dea laeta narrabit. 5. Magistra iusta et severa erat. 6. Victoria est causa magnae laetitiae (laetitia, ae, f. „radost“). 9. Převeďte do opačného čísla: 1. Puellae cenam bonam parabant. (cena, ae, f. „večeře“) 2. Magistra puellas pigras non laudaret. (pigra „líná“) 3. Villa nostra in silva erat. (nostra „naše (sg. f.)“) 4. Feminae statuas dearum rosis ornabunt. 5. Filia nostra femina pulchra erit. 6. Pecuniam optatis, sed male laboratis. 7. Puellas stultas non amabimus. (stulta „hloupá“) 8. Puellae magistris bonis rosas dant. (do, dare „dát“) 9. Puellae tuae rosam rubram dabis. (rubra „červená“) 10. In patria mea non errarem. (mea „moje“) 10. Doplňte délky (zejména v koncovkách): 1. Male laborabant, sed laudabantur. 2. Magistra puellas pigras non laudaret. 3. Magistra puellis fabulam de dea laeta narrat. 4. Magistram severam non salutares. 5. Nautae de terris longinquis (longinqua „daleká“) narrabant. 6. Laudamini, quod (protože) bene laboratis. 7. Non amaberis, quod (protože) piger es. 8. Salutate vicinas (vicina, ae, f. „sousedka“) 9. Incolae quotannis (každoročně) statuas poetarum coronis ornabant. 10. Magistra nostra maesta est, quod (protože) male laboramus. 11. Přeložte do latiny: 1. Nechválili bychom špatné a líné ženy. 2. Nedaroval by dívce ošklivou sochu zemědělce. (foeda „ošklivá“, „škaredá“) 3. V lese byla divoká zvířata (bestia, ae, f. „zvíře“, saeva „divoká (sg.)“) 4. Námořníci vypravovali o škaredých zvířatech a krásných ženách. 5. Obyvatelé zdobili věnci sochy, ne ženy. (corona, ae, f. „věnec“) 6. Velké peníze byly, jsou a budou často příčinou velkých sporů. (controversia, ae, f. „spor“) 7. Naše dcera by byla dobrou učitelkou. 8. V naší škole jsou pilné dívky chváleny a líné dívky jsou kárány. 9. Ve škole jsme byli chváleni, na statku jsme byli káráni. 10. Vyprávělo se o velkých a nebezpečných zvířatech (periculosa „nebezpečná“) 12. Šťouravé otázky Lze v latině vytvořit spojení nauta bona? Proč? Říká se v latině divitia magna? Je ve větě Historia magistra vitae est koncové -a ve slově magistra dlouhé (ā) nebo krátké (a)? Může tam být obojí?