6. lekce (Bartoňkova skripta) 1. Přeložte následující spojení a vyskloňujte v singuláru i plurálu: slavný spisovatel nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. šťastná žena nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. bystrá učitelka nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. hanebný zločin nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. král, který vede válku nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. 2. Doplňte, u adjektiv a participií uveďte tvary pro všechny rody: ablativ singuláru nominativ plurálu genitiv plurálu acer hostis ingens vetus exemplar reliquus canis amans brevis sacrificium 3. Vytvořte k substantivům tvary od daných adjektiv (zachovejte shodu v rodě, pádě a čísle): pulcher bonus celer tristis felix civem equo avibus adulescentis pedite oppida nautarum matrum puellas animal eidem sorore 4. Nahraďte sloveso timeo, ere synonymním metuo, ere: 1. Semper canes malos timebatis ___________ et timebitis ____________ . 2. Non timerem ____________, si hic adesses. 3. Morbi timentur ___________, scelus saepe non timetur ______________. 4. Troiani vatibus non parebant et Danaos non timebant _______________ . 5. Nisi crudelis eris, non timeberis _____________. 6. Adulescentes iratos non timemus _____________. 5. Doplňte: Omnia mea mecum porto. Omnia portas. Omnia portat. Omnia portamus. Omnia portatis. Omnia portant. 6. Přeložte slovní spojení a krátké věty: 1. spravedlivě kárající učitelé ____________________________________________________ 2. Nepřátelé ničili lid plameny a mečem. ____________________________________________ 3. s rozvážným a bohatým senátorem ______________________________________________ 4. Poslouchal jsi[1] věrolomné obyvatele města. ________________________________________ 5. Vidíme lidi, kteří utíkají do lesa. _________________________________________________ 6. Viděli jsme lidi, kteří utíkali do lesa. ______________________________________________ 7. hlas rodičů bránících děti _____________________________________________________ 8. Četli jste mnoho knih.________________________________________________________ 9. Pamatovali si vítězství slavného konzula___________________________________________ 10. mnozí z nás_______________________________________________________________ 11. téhož roku ________________________________________________________________ 12. Vypravuje mi o svých úmyslech. ________________________________________________ 13. Naši přemáhali téhož nepřítele. _________________________________________________ 14. Chráníte (tj. zachováváte) sebe a své (lidi). ________________________________________ 15. Jeden z nás nebyl přítomen. ___________________________________________________ 16. Pamatuje si (je pamětliv) na nás. ________________________________________________ 17. Pamatuje si (je pamětliv) na nás všechny. _________________________________________ 7. Převeďte do plurálu včetně zájmen (můj > náš, tvůj > váš atd.): 1. Nuntius hoc mihi dicebat. _____________________________________________________ 2. Amicus meus in periculo mihi non deerat. _________________________________________ 3. Sermo[2] huius hominis non me delectat. ___________________________________________ 4. Saepe de se et de suis narrabat. ________________________________________________ 5. Hic piger discipulus ignavia[3] tibi par non est. _______________________________________ 8. Vyberte správný tvar a přeložte: 1. Vita hominum (difficilis, difficile) est. 2. (Difficilis, difficile) est beate vivere. 3. Pauperes premere (turpis, turpe, turpes) est. 4. Feminae (turpis, turpe, turpes) a scriptoribus saepe monentur. 5. (Iusta, iustum, iustus) est legi (iustum, iusto, iustae) parere. 6. Senes in morbum (gravium, gravis, gravem, grave) saepe incidunt. 7. Cives contra tyrannum (crudelem, crudele, crudelia) bellum gerebant. 8. (Pulcher, pulchrum, pulchra) est mare videre. 9. Mare (pulchrum, pulchro, pulchra) est. 10. Nautae multa maria (pulchrum, pulchro, pulchra) videbant. 9. Překládejte s použitím participia prézentu: 1. Často jsem vídal ženy, které nosily vodu. 2. Často vidím ženy, které nosí vodu. 3. Často budu vídat ženy, které ponesou vodu. 4. Pomůžu lidem, kteří budou bloudit. 5. Pomáhal jsem lidem, kteří bloudili. 6. Pomáhám lidem, kteří bloudí. 7. Námořníci slyšeli lidi, kteří prosili o pomoc. 8. Námořníci uslyší lidi, kteří budou prosit o pomoc. 9. Námořníci slyší lidi, kteří prosí o pomoc. 10. Bojím se lidí, kteří pohrdají[4] svobodou. 11. Bál jsem se lidí, kteří pohrdali svobodou. 12. Budu se bát lidí, kteří budou pohrdat svobodou. 13. Slyšel jsem spisovatele, kteří vypravovali o krásných městech. 14. Poslouchám spisovatele, kteří vypravují o krásných městech. 15. Budu poslouchat spisovatele, kteří budou vypravovat o krásných městech. 10. Převeďte do pasiva, je-li to možné: 1. Custodes urbis hostes appropinquantes videbant. 2. Multas epistulas tibi mittebam, sed tuas frustra (marně) exspectabam. 3. Te ad regem ducam. 4. Hominibus male laborantibus persuadere non possum. 5. Semper nos adiuvabant. 6. Milites aegroti urbem defendere non poterant. 7. Princeps civibus potentibus magna dona dabat. 8. Frater meus in hac urbe vivit. 11. Nahraďte: miser výrazy pauper a inops uxor misera filii parentum miserorum de viro misero Miseri panem et vestem petebant. Miseris semper aderat. opulentus výrazem dives mulieres opulentae dotes mulierum opulentarum cum senatore opulento sedes regis opulenti in provinciam opulentam Homines de hominibus opulentis multas fabulas narrabant. antiquus výrazem vetus more antiquo templa antiqua In oppidum antiquum venimus. in urbe antiqua Scriptores Graecorum et Romanorum de gentibus antiquis narrabant. mores gentium antiquarum verba poetae antiqui statuae antiquae 12. Škrtněte slovo, které mezi ostatní nepatří: 1. vetus, princeps, memor, sospes, pauper 2. annalis, consularis, familiaris, december, aprilis, prudens 3. panis, avis, canis, iuvenis, accipiter, sedes 4. animali, cochleari, vectigali, canali, exemplari 5. auris, civis, tussis, testis, mensis 6. finis, pulvis, clavis, axis, collis 7. dices, audes, incides, premes, committes 13. Přeložte do latiny: 1. Jestliže učitelé neodpovídají tázajícím se žákům, nemohou být pokládáni za dobré učitele. 2. To všechno jsem ti neříkal proto, abys mi dal peníze. 3. Kdybys pokládal chudé lidi za hloupé, chyboval bys. 4. V říjnu za tebou přijedu a všechno ti vyložím. 5. Kdyby byl námořníkem, byl by kormidelníkem na trojřadce. 6. Vojáci se sbíhali, aby pomohli svým spojencům, kteří byli v úzkých („být v úzkých“ zde: laboro). 7. Buďte pamětliví velkých porážek krutých tyranů! 8. Vznešení a slavní lidé také mohou onemocnět těžkou nemocí (tj. upadnout do těžké nemoci). ________________________________ [1] tj. byl jsi poslušný [2] sermō, ōnis, m. „řeč“ [3] ignāvia, ae, f. „lenost“, „zahálka“ [4] pohrdat: contemnō, ere