VINCENT VAN GOGH Vincent van Gogh, individualista a ve velke mfi'e samouk, byl jednim z nejvyznamnejsfch prukopnfku modernfho malfi'stvf. Vysel z impresionismu, svym vlastnfm zpusobem ho pi'ekonal a stal se vyznacnym pi'edchudcem expresionismu. Jeho rozsahle, vyrazne dilo, ale i jeho nesfastny zivot, ktery byl poznamenan neuspechem (za cely SVUj zivot neprodal ani jediny obraz), nesmirnymi vniHnimi pochybnostmi a obrovskou tvoi'ivosti, ba posedlostf prad, vzdy znovu probouzely zajem pozdejsfch generad. Vincent van Gogh se narodil v roce 1853 jako syn evangelickeho farai'e v Groot-Zundert v severnfm Holandsku. Po pobytu v ruznych internatech nastoupil v roce 1869 do strycova obchodu s umeleckymi pi'edmety v Den Haagu, kde zustal az do roku 1876. Obchodnf cesty ho tehdy zavedly mezi jinym do Londyna a Pai'lze V te dobe take navazal korespondenci s 0 etyri roky mladsfm bratrem Theem, ktera trvala po cely jeho zivot Hledani povolani Po kratke do be ueitelovanf se van Gogh zacal pi'ipravovat na povolanf metodistickeho pomocneho kazatele a venoval se studiu teologie v Amsterdamu, ktere vsak brzy pro potfze s ucenfm a ze strachu pred neuspechy pi'erusil. Take na bruselske misijnf skole ztroskotal, smel vsak koncem roku 1878 nastoupit na vlastnf naklady jako dobrovolny misionai' do kraj8 belgickych hornfku v Borinagi. Pres svou silnou socialne nabozenskou horlivost tam vsak nenasel cestu k lidem. Aby pi'ekonal vniti'nf napetf, zaeal v te dobe kreslit Nejdi'lve kreslil podle pi'edloh Jeana-Frangoise Milleta, kteremu se po cely zivot obdivoval, pozdeji vytvai'el take vlastni kresby a akvarely, jejichz tematem byl chudobny zivot tamejsfch hornfku. V roce 1880 se zapsal na umeleckou akademii v Bruselu, zustal vsak v podstate samoukem a kopiroval celou i'adu socialne romantickych obrazu. Kratky navrat do rodieovskeho domu skoneil nesfastnou laskou k ovdovele sesti'enici a doeasnou roztrzkou s rodinou. Koncem roku 1881 nastoupil Vincent do ueenf ke svemu bratranci, malfi'i Antonu Mauvemu, v Den Haagu. Mauve mu radii, aby maloval olejovymi barvami. Pod vlivem socialne kritickych romanu Flauberta a pi'edevsfm Zoly se van Gogh rozhodl, ze se stane malfi'em prostych lidf. Chtel se venovat zejmena zivotu rolnfku. Po kratkem pobytu na venkove, z jehoz osamelosti vsak brzy uprchl, se v roce 1883 jeste jednou vratil na dva roky do domu svych rodicu v Nuenenu. I tento pobyt byl zastfnen neslastnou laskou. Advokat prosteho zivota V te do be zaealo ono obdobf, kdy neunavne pracoval, pohanen strachem, ze nikdy nedokaze dat spravny vyraz sve pi'edstave soudobe malby charakteristicky pro veskerou tvorbu zbyvajfdch let jeho zivota. Namaloval asi padesat obrazu lidi sve vlasti, pi'edevsfm rolnfku a tkalcu. Z planovaneho cyklu 0 zivote rolnfku uskuteenil pouze sedm litografif. V roce 1885 po cetnych studifch dohotovil obraz Jedlfci brambor. Spoleeny osud techto Vlastni podobizna se zavazanym uche 1889. Olej na platne, 51 x 45 cm. Mr. A Mrs. Leigh B. Block, Chicago peti lidi je vyjadi'en chudym jidlem asp:: s nym posezenfm pod sporym svetlem PElejove lampy. Barvy jsou tmave, vetSino_ :':: dohnede tony vyjadi'ujf zemitost Van G=_ sam srovnaval barevny ton obrazu s bcneloupanych brambor spinavych od hlfn Obraz zaroven vyjadi'uj8 silne socialnf Zc__= i rezignaci. Postavy pusobf zkrousene, ""'3 utrapene tvai'e, ktere pusobf taki'ka jako '2 katury, kostnate ruce. Obrazy z techto let.3:1. malovany v temnych barvach, jejich linie p~: bf tezkopadne a zjednodusene; tyto praee ::: oznaeeny jako "ztrapeny, temny realismus Van Gogh v Pai'izi Po kratkem pobytu na umelecke akadE~ v Antverpach od podzimu roku 1885, kde -: nadehl pro Rubensovo dflo, ale pi'ede ~studoval teehniku japonskeho barevnc-- di'evorezu, se van Gogh v bi'eznu roku 1 .::= pi'ekvapive objevil v Pami, kde Jeho ':0 Theo vedl umeleckou galerii. Navazal styk se skupinou impresionistu •.sjichz umenf v te dobe ovsem jiz pi'ekroeilo s. zenit Pobyt v Pami muzeme oznaeit za .SGoghuv ureity "klfeovy zazitek". Byl nad£szai'ivostf jizniho slunce a stale vfce rozjasno."3 svou paletu. Naueil se pouzfvat eistSf bav intenzivnejsfch kontrastech a usiloval 0 kc-- plementarni barevne akordy zakladnfch i srsenych barev (cervena-zelena, modra-oran:":va, zluta-fialova) V nekteryeh ze svych 23 autoportretU, _=re v te dobe namaloval, i v nekterych jin':::obrazech experimentoval s prizmatickym S~~ penfm svetla nebo homogennich barevn '._ploch na male, silne vibrujid barevne eark 0: zpusobu pointilistu. Aries - umelecky vrchol a psychiske zhrouceni Odpuzovan hlucnym a namahavym spa =eenskym zivatem v Pai'lzi, odstehoval se cJedHci brambor. 1885. Olej na platne, 81,5 x 114,5 em. Rijksmuseum Krbller-Muller. Otterlo Stenogram zjitfene duse: Obilne pole s havrany, 1890. Olej na platne, 51 x 101 em. Vincent van Gogh Foundation, Van Gogh Museum, ~sterdam ..:ogh na radu Toulouse-Lautreca v unoru -888 do jihofrancouzskeho mestecka Aries, de chtel ve svem "zlutem dome" uskutec-'t sen 0 umelecke pospolitosti. Vymenoval s' autoportrety s ruznymi umelci a snazil se ::.'skat si pratelstvi predevsim Gauguina, kte-§ho zval do Aries. Jestlize Jiz v Parizi prevzal od Gauguina :;:z japonskeho drevorezu zduraznovanr barev-9 plochy ohranicene silnymi konturami, nale=-nynr pod sluncem Provence vytvarny vYraz, -6rY pozdeji jeho dflo tak proslavil - sirokymi, Inymi tahy stetce nanasel rychle, casto extazi, svitive, mnohdy prehnane pestre bar',' a vytvarel obrazove prostory, jejichz puso:::.enrhloubky nespocrva ve spravnem vyjadre-- perspektivy, ale hlavne v intenzivnrch ::arevnych kontrastech. Akcentovani predme:::. a posta v a snaha zvYraznit u zobrazenych =sob a vecr to, co tvoff jejich podstatu a cha:: Lerizuje je, vedly van Gogha nekdy k defor-Bci predmetu na obraze a k sugestivnimu vy-::'ireni prostoru. Tak namaloval obraz Terasa kavarny vecer 3'" zduraznenrm silnych kontrastU zlute ka;:-nya temne modreho nebe a modrocerne :::e konciel v temnu Blrzke i vzdalene je zde =.:;:::hyceno se steJnou barevnou intenzitou, =:: odporuje vzdusne, jiz od dob renesance =:-3me perspektive, ktera zpusobuje, ze barse zvetSujiel se hloubkou prostoru bled-:::'J, Trmto zpusobem zvyraznil van Gogh :: "nost obrazu a uvedl ji do protikladu k pri-=enemu videni, proti nemuz postavil sku::=:C'lost eltenou, plnou napetf. I ffjnu 1888 prijel do Aries Paul Gauguin, ~-::>z umeni a usudku si van Gogh vazil mno-~71l vfce nez sveho vlastniho. Avsak jiz krat::= ored Vanocemi skoncila spoluprace obou -elcu prudkou hadkou, po nrz si nervove _ seny van Gogh uffzl ucho (a venoval ho ,=:::.~eprostitutce jako "darek na pamatku"j. vedenych tahu stetee, Zejmena stromy pusobi casto jako slehajiel plameny, nektere predmety dokonce jako by splyvaly, V kvetnu 1890 opustil van Gogh ustav v Saint-Remy a odjel do Auvers-sur-Oise nedaleko Paffle, kde 0 nej pecovallekar a pfitel umeni doktor Gachet. V poslednich dvou mesielch vytvoril Gogh jeste asi 70 obrazu. Obrazy krajin z techto tYdnu jsou expresivnejsi, rozervanejsf a zoufalejsf, ale take vrelejsr nez jeho drfvejsf dila. Dne 27. cervence 1890 se Vincent van Gogh postrelil ranou z pusky a 0 dva dny pozdeji zemrel v naruci sveho bratra Thea, Stavy silneho rozruseni se v nasledujielch mesicich stffdaly s tezkymi depresemi, coz vsak maliri nemohlo zabranit v tom, aby dale pracoval jako posedlY. Tak vznikly jeho slavne obrazy slunecnic, obrazy ovocnych stromu, padaelch mostu, domu a jejich interieru. Saint-Remy a konec V kvetnu 1889 se van Gogh dobrovolne odebral na lecenr do nervoveho sanatoria v Saint-Remy nedaleko Aries, kde po kratke fazi uklidnenf dostal mfstnost k praci. Jeho pobyt zde byl poznamenan halucinacemi, trsnivYmi sny a in- , tenzivnfmi myslenkami na smrt. Avsak tyto stavy se neustale stFidaly s obdobrmi usilovne prace, nejdrive u okna jeho pokoje, pozdeji opet venku. Strach z dusevnr choroby ho pohanel ke stale vetSfmu spechu. Krome obrazu krajin vytvoril radu obrazu podle Milletovych, DaumierovYch, Delacroixovych a RembrandtovYch predloh. S postupujiel chorobou jeho obrazy vypadaji jako uchvacene proudrelm vlnenrm v pffrode a atmosfere. Jako protikladna proudenr bOjuji 0 svou prevahu jednotlive barevne drahy, sestavajicr z kratkych a huste vedle sebe Terasa kavarny vecer, 1888. Olej na platne, 81 x 65,5 em. Rijksmuseum Kr61Ier-MOller, Otterlo