Jméno a číslo studenta: …………………………………………………. MUNI - US_71 Klavír v jazzu od ragtime po free Dne 26. ledna / 2. února / 9. února 2011 1. První výrazný klavírní styl vznikl na přelomu 19. a 20. století. Dostal název ragtime 2. Měl i svého „krále“. Jmenoval se Scott Joplin (1867-1917) Obsahoval též prvek improvizace? Ano – Ne (podtrhněte správnou odpověď) 3. Levá ruka hrála na těžkou dobu basový tón, na lehkou dobu akord (tzv. oom-pah). Pravá ruka obstarávala melodii s charakteristickým užitím synkop. Který další, již jazzový způsob hry měl totéž uspořádání? a) boogie woogie – b) stride piano – c) honky tonk (podtrhněte správné řešení) 4. V éře swingu dochází ke zrovnoprávnění čtyř dob v taktu. Klavíristé se již více věnují melodické úloze pravé ruky. Stalo se tak ve a) dvacátých – b) třicátých – c) čtyřicátých letech 5. Ještě více osvobozeni od povinnosti rytmicko-harmonického doprovodu byli klavíristé moderního jazzu. Vzorem se jim staly jednohlasé melodické nástroje, trubka a zejména saxofon. Tomuto stylu se říkalo a) free jazz – b) cool jazz – c) bebop 6. Uveďte alespoň jedno jméno tvůrce tohoto způsobu hry: Thelonious Monk, Bud Powell 7. Nejvýraznější linií moderních pianistů byli odchovanci malých skupin (kvinteto, sexteto) Milese Davise. Vyjmenujte některé: Red Garland, Bill Evans, Wynton Kelly, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarrett, Joe Zawinul 8. Vysloveně virtuózní pianisté byli Oscar Peterson, Jaki Byard, Martial Solal Pokud se nespecializují na sólovou hru (Art Tatum, Keith Jarrett), oblíbili si klavíristé nejvíce formát tria. S jakými nástroji? S kontrabasem a bicími nástroji (nebo kontrabasem a kytarou) 9. Jaký je přibližný rozsah současného klavíru? a) 6 oktáv – b) 7 oktáv – c) 8 oktáv přesně 88 kláves = 7 ¼ oktávy 10. Máte svého oblíbeného pianistu? Koho? neklasifikováno Poznámky J.B.: Časté chyby – někdy jste zapomínali hlavní téma podzimního semestru = klavír a uváděli jména hráčů na jiné nástroje: Charlie Parker (altsaxofon), Dizzy Gillespie (trubka) a podobně. Kuriozitou pak bylo řešení dvojotázky 5 + 6, kdy podle některých z vás po swingu přišel free jazz (ten se zrodil až roku 1958, zatímco bebop, o který šlo, tu byl zhruba od roku 1941 – byly tedy přeskočeny kapitoly cool jazz, west coast jazz a east coast jazz neboli hard bop) a jeho představitelem byl Louis Armstrong (ten reprezentoval celý život nejstarší kapitolu jazzu, neworleánský styl a navíc byl trumpetistou, nikoli klavíristou!). Otázka 9 byla položena jen ze zvědavosti, do jaké míry je kdo zasvěcen do rozsahu tohoto nástroje. Snad jediný exemplář klavírního mamuta v Brně je v majetku Filharmonie, která jej pořídila od slavné vídeňské firmy Bösendorfer v 70. letech minulého století a má rovných 8 oktáv. Je rozšířen směrem do subkontra oktávy dalšímí 9 klávesami (3/4 oktávy až po hluboké C), tato část klaviatury má opačné barvy kláves – místo bílých = g-f-e-d-c jsou černé, místo černých = gis-fis-es-des jsou bílé a celý tento přívěšek má odklopný kryt, aby nerušil hráče, zvyklé na rozsah do A. I když to není na ÚHV obvyklé, dovoluji si upozornit na mocný zdroj informací o jednotlivých hráčích na adrese: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_jazz_pianists Nic lepšího nemáme. Biografie a diskografie většiny lze pak rozbalit poklepem na modře zabarvené jméno. Obecně a stručně o jazzovém klavíru naleznete informace zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Jazz_piano