Právní minimum pro archeology Podzim 2011 Právo – základní pojmy -právo - psané – právní předpisy+judikatura=rozsudky soudní moci -- nepsané – rozhodování orgánů státní moci a soudu nemá být nezákonné a v rozporu s dobrými -právo nemá smysl, pokud nedovedeno do kroků vedoucích k uskutečnění práv - struktura státní moci vytváří mechanismus práva, těžiště moc výkonná, soustava veřejné správy- realizace, legislativa - tvorba zákonů , předkladatelé ministerstva dle své působnosti »evropské právo má přednost před právem členského státu, je provázeno zásadou bezprostředního účinku, nepsané e.p. výroky Evropského soudního dvoru »sekundární právo komunitární - EK: nařízení - přímo závazná, směrnice - implementační doba do právního řádu členského státu, rozhodnutí - zavazující adresáta, změna dimenze národní v dimenzi komunitární u metod a postupů členského státu i v oblasti kulturního dědictví - ČR přijala úmluvy - charakter mezinárodních smluv = závazků Právo - základní pojmy »právní řád – Ústava = jistota právního řádu, kvalita dána obsahem, soulad se základními lidskými právy, demokratická organizace moci »zákon/předpis/norma přebytek norem, ideologie ovlivňuje podobu právního řádu, je třeba návrat k právu a svobodám, čelit přemíře norem, přijímat pravidla pouze je-li to nezbytné, ukládanou povinnost pečlivě uvážit přiměřenost, proporcionálně porovnat s výsledkem, jakého bude dosaženo, výhrou je předpoklad dodržování pravidel, hierarchie norem »platnost, účinnost zveřejnění, účinnost - závěrečná část zák., doba mezi dnem platnosti a dnem účinností - legisvakanční lhůta »právní úkon/akt nejčastější smlouva – projev vůle směřující ke vzniku, změně nebo zániku práv a povinností, obou a vícestranný, musí být učiněn svobodně, vážně, srozumitelně, určitě, rozhodnutí – jednostranný právní akt, posouzení právního úkonu tak, aby byl v souladu s dobrými mravy, nebyl contra legem – protizákonný a in fraudem legis – obcházející zákon Základní dělba státní moci zákonodárná příprava zákonů ústřední státní správa projednání a schválení vláda - poslanecká sněmovna, - senát prezident ústřední orgány státní správy, pověřené kraje, obce soudy – ob. spec. krajské, nejvyšší soud nejvyšší správní soud Ústavní soud soudní výkonná Právní pojmy »právnické osoby, fyzické osoby – vznik právnických osob u obch. spol. zápisem, zánik výmazem z obch.rejstříku, obč. sdružení – registrace, stanovy, zřiz. listina, pr.osoba i stát, obce, jednotky územní samosprávy »státní správa, samospráva – vertikálně – decentralizace, subsidiarita, státní moc ve výkonu krajům a obcím,od 1.1.2003 nejsou správní úřady regionální okresní úřady »legislativa – vytváření, tvorba zákonů, legislativní plán prací www.vlada.cz, legislativní pravidla řídí se všichni »program vlády, nařízení vlády –prováděcí právní předpisy, vláda exkluzivní postavení, ministerstvo potřebuje zmocnění vlády většinou usnesení vlády – závazná pro ministry a vedoucí ústředních orgánů státní správy, hejtmanům krajů lze pouze doporučit » » » » » » Legislativa » »novela = změna zákona…přímá, např. novela památkového zákona její archeologické části v roce 2011 s platností od roku 2012, nepřímá pokud se pam. z. mění v souvislosti s přijetím novely jiného předpisů, např. o územním uspořádání a má dopad na orgány pam. péče »lex specialis – speciální zákon ruší obecný lex generalis »lex superior – pozdější zákon ruší předchozí »právní principy – obecné: neznalost zákona neomlouvá, norma vyšší právní síly ruší/deroguje normu nižší, je nežádoucí, nepřípustní, nepříhodné používat retroaktivitu,princip správního řádu – nechť je slyšena 2. strana, pacta sunt servanta, soudce nejde nad návrhy stran, výkonné orgány konají dle zákona » » Právní principy a hierarchie právních norem »základní právní principy: rovné postavení všech i zákonodárce, seznatelnost práva, musí být zřejmé, co mohu a nemohu, základem práva jsou práva a svobody občanů, postaveny nejvýše, ústavní práva, v interpretačním procesu zákonů vyvažování hodnot, nikdy nesmí 1 hodnota rušit druhou (právo na ochranu osobnosti x právo na informace) »Ústava a ústavní zákony – snaží se o vyvážení moci horizontálně na 3 složky »zákonodárnou moc – normotvorbu mají kraje a obce v samostatné působnosti – nařízení krajů, samosprávu si mohou upravovat vlastními předpisy, obecně závaznými vyhláškami- zveřejnění na úředních deskách Činnost: vlády - PS - Senátu - prezidenta »Vláda - řídí, kontroluje, koordinuje činnost ústředních orgánů státní správy, politiku realizuje na správních úřadech – ministerstvech formou příkazů, směrnic, např. usnesení vlády, rozděluje úkoly, člen vlády - ministr rozpracuje vnitřním předpisem na konkrétní úkoly »PS – návrhy zákonů projednává ve výborech, výbory doporučují, předkládají pozměňovací návrhy, poté na schůzi pléna ve trojím čtení (výjimkou 1 čtení), stanoviska k poslaneckým pozměňovacím návrhům »Senát – projedná, senátoři mají pozměňovací návrhy – zpět PS, nemají, pak plénum schválí a postoupí prezidentovi »Prezident – potvrdí nebo využije práva veta a vrátí zpět PS »Zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinár. smluv » Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č.1/1993 Sb., Ústava ČR ve znění pozdějších ústavních zákonů, zejména zákona č. 395/2001 Sb., který stanovuje v čl.10 aplikační přednost mezinárodních smluv před vnitřními předpisy, od 1.5.2004 komunitární právo bezprostředně závazné a má přednost pře všemi součástmi vnitrostátního práva, i před ústavním pořádkem »Součást ústavního pořádku Listina základních práv a svobod, vyhl. Usnesením předsednictva ČNR č. 2/1993 »Č. 40/1964 Sb., občanský zákoník »Č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník »Daňové zákony o dani z příjmu, dani z nemovitostí, dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR (kompetenční zákon) »Č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidle (rozpočtová pravidla, mimo jiné upraveno hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací – Hlava XIII) »Č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a o jejím vystupování v právních vztazích »Č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků ČR na kraje a obce »Č. 347/97 – ústavní zákon o vytvoření vyšších územních samosprávných celků Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č.129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) – 14 krajů, Praha 10 obvodů,nakládá s majetkem zastupitelstvo, rada, hejtman, krajský úřad – správní orgán »Č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních samosprávných celků »Č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samospr.celků »Č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní »Č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) – každá obec území, občany, právo na samosprávu, v ČR 6 245 obcí » Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností OPÚ – spadá do správního obvodu ORP, činnost výkonu státní správy pro vymezený obvod v prov. předpise, ORP – výkon státní správy uveden v prov. předpise, obecní nebo městské úřady, v sídlech bývalých okresních úřadů »od 1.1.2006 zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, předtím č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), »č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech »Č. 262/2006 Sb., zákoník práce, účinnost od 1.1.2007, předtím č. 65/1965 Sb., zákoník práce » » Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, nahrazen zákon č. 50/1976 Sb.(stavební zákon) »Č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) »Č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči (památkový zákon) »Č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy (muzejní zákon) ve znění zákona č. 186 a č. 483/2004 Sb.a č. 203/2006 Sb., o některých druzích podpory kultury »Č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty ve znění zákona č. 122/2000 Sb. a č. 80/2004 Sb. »Č. 283/1992 Sb., o Akademii věd ČR ve znění zákona č. 220/2000 Sb. a č. 342/2005 Sb. » Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č. 18/2004 S., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států EU a o změně některých zákonů »Č. 111/1998 Sb., o vysokých školách (vysokošk. zákon) »Č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje ve znění zákona.č.41 a 215/2004, č.342 a 413/2005, č. 81 a 227/2006 a č.171/2007, navazují nařízení vlády č. 267,461,462 z roku 2002 a č.28/2003, kterým se mění nařízení č.462/2002 Sb., o institucionální podpoře VaV, statut Rady pro výzkum a vývoj, Grantové agentury ČR »od 1.1.2005 účinnost zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, dříve č. 97/1974 Sb., o archivnictví » » » Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), Vyhl. Č. 88/2002 Sb., kterou se provádí knihovní zákon »Č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změněn některých zákonů (autorský zákon) »Č. 106/1991 Sb., o neperiodických publikacích ve znění novely č. 281/1991 Sb. »Č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon) » Základní právní rámec a hlavní zákony pro oblast kulturního dědictví v ČR »Č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny »Č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí » Zákon NRSR. č. 49/ 2002 Zb., o ochraně pamiatkoveho fondu »Úmluva o ochraně archeol. dědictví Evropy, č. 99/2000 Sb.m.s »Úmluva o ochraně architekt. dědictví Evropy, č. 73//2000 Sb.m.s. »Základní charakteristiky veřejné správy »veřejný zájem podniká-li se dílo za tím účelem, aby bylo vyhověno životním potřebám nějakého širšího celku, státního, územního, soc. »samospráva spravuje někdo jiný než stát, tj. veřejnoprávní korporace jako demokratická organizační forma péče o vhodné náležitosti dotčených občanů, nezávislá a pod státním dohledem, s místem »státní správa týká se všech občanů, je uspokojována prostřednictvím orgánů hrazených z prostředků vybraných z daní a rozdělených v rámci státního rozpočtu (SR) dle zákona o SR na každý rok zvláštní zákon Charakteristika výkonu nové veřejné správy »new public management nová veřejná správa od pol. 90. let »každodenní veřejná služba »orientace na mechanismy tvorby politických rozhodnutí samosprávných celků z hlediska zájmů jejich občanů a zájmových skupin občanů »orientace na „horizontální“ vztahy samospr. celků k občanům, k sobě navzájem, k neziskovému sektoru apod. www.tretipatro.cz - portál neziskového sektoru »vyznačuje se otevřeností, transparentností, každodenním stykem s občany a jejich kontrolou Zákon č.122/2000 Sb.,o ochraně sbírek muzejní povahy v platném znění »Změna zákonem č. 186/2004 Sb. - § 11, odst. 6, § 13, odst. 2 a 3 – role celního úřadu »Změna zákonem č. 483/2004 Sb. od 1.8.2004 - § 1, § 2, odst. 3-8, § 3, odst. 1, § 9 odst. 1, písm. f, § 10 zrušen odst. 6 a vložen nový § 10a Standardy a § 10b o povinnosti garantů, § 11, odst. 1, vložen nový § 15a o MK »Přechodná ustanovení – povinnosti garantů ve věci obsahu zřizovacích listin dle § 10b, odst. 1.písm.a) a b) splnit nejpozději do 31.1.2005 »Vyhláška č.275/2000 Sb., kterou se provádí muzejní zákon Zákon č. 20/1987 Sb.,o státní památkové péči »Změna zákony č. 242/1992 Sb., č. 361/1999 Sb., č. 122/2000 Sb., č. 132/2000 Sb., č. 146/2001 Sb., č. 320/2002 Sb.,č.18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace, č.186/2004 Sb., č. 1/2005 Sb., č. 3/2005 Sb., 240/2005 Sb. Nález Ústavního soudu, č. 203/2006 Sb., č.186/2006 Sb., č. 158/2007 Sb. »účel zákona, pojmy: kulturní památky-KP, národní kulturní památky-NKP, památkové rezervace-PR, památkové zóny-PZ, prohlašování a zrušení prohlášení věcí za KP, evidence KP a pam.území Zákon č. 20/1987 Sb.,o státní památkové péči »Péče o KP, povinnosti správních úřadů, právnických a fyzických osob, oznamovací povinnost vlastníka KP, právo státu na přednostní koupi KP, obnova KP - § 14, povolení k restaurování KP, uznávání odborné kvalifikace příslušníka jiného členského státu EU pro restaurování KP, opatření k zajištění péče o KP, příspěvek na zachování a obnovu KP, ochranné pásmo KP, přemístění KP, užívání KP pro vědecký výzkum nebo pro účely výstavní, KP ve vztahu k zahraničí, »Archeologické výzkumy a nálezy § 21-24 »§ 35-41 Opatření při porušení povinností - pokuty Zákon č. 20/1987 Sb.,o státní památkové péči »§ 25 organizační uspořádání státní pam.péče (SPP) »§ 26 ministerstvo kultury »§ 27 památková inspekce »§ 28, 28a - krajský úřad a jeho samostatná působnost »§ 29 obecní úřad obce s rozšířenou působností »§ 42 a působnosti krajského úřadu a ORP jsou výkonem přenesené působnosti »§ 30 obec, § 31 komise SPP, konzervátor, zpravodaj »§ 32 odborná organizace SPP – Národní památkový ústav – ústřední a územní odborná pracoviště NPÚ »§ 34 oprávnění orgánů a odborné organizace SPP Zákon č. 20/1987 Sb.,o státní památkové péči »Vyhláška č. 538/2002 Sb., kterou se mění vyhláška č. 66/1988 Sb., kterou se provádí památkový zákon ve znění vyhl. č. 139/1999 Sb. »MK ČR vydalo vyhlášky č. 157/2002 Sb., 108/2003 Sb., 413/2004 Sb., o prohlášení území s historickým prostředím nebo vybraných krajinných celků nebo vybraných částí měst a obcí za památkové zóny »NKP a PR prohlašuje vláda ČR nařízením vlády, např. 29.9.2005 vláda schválila Návrh nařízení vlády o prohlášení horského hotelu a televizního vysílače Ještěd u Liberce a některých movitých KP za NKP – také soubor mov. a.n. z hradiště Mikulčice z období Velké Moravy, Kodex Vyšehradský, Pasionál abatyše Kunhuty a další KP