CJBB75 ‹#› CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G02 12.30-14.00 8.12. 2011 CJBB75 ‹#› CJBB75 2 Vyhledávání složitějších konstrukcí lsložené tvary sloves lvětné členy lsyntaktické konstrukce (valenční adjektiva) lMWR (Multi Word Expresion) CJBB75 ‹#› CJBB75 3 MWR (Multi Word Expression) lVíceslovný výraz – střešní pojem pro skupinu slov tvořící jednotu, přičemž význam celku nelze odvodit z částí. Je výslednicí kombinace. lTak např. tvar l-ového příčestí slovesa být v kondicionálu přítomném neimplikuje gramatický význam minulého času. lTvar „holičkách“ v idiomu nechat někoho na holičkách nemá nic společného se substantivem označujícím kadeřinici. CJBB75 ‹#› CJBB75 4 lemma (dostat na pamětná) CJBB75 ‹#› CJBB75 5 A co se složeným tvarem slovesa ? CJBB75 ‹#› CJBB75 6 Prozkoumáme levý i pravý kontext CJBB75 ‹#› CJBB75 7 Hodnocení lPouze 9 případů bez vložených jednotek lDalších 10 případů (+1 sporný) s vloženými jednotkami (složené tvary slovesa jsou pouze jedním z případů). CJBB75 ‹#› CJBB75 8 Pokyny k ukončení semináře a získání zápočtu lOdevzdat všechny úkoly (celkem 6 domácích prací). lNapsat písemku (24.11., 8.12.). l CJBB75 ‹#› CJBB75 9 1. Úkol na 6.10. 2011 lVyhledejte v korpusu SYN2010 slova, kde se po „tvrdé souhlásce“ píše „měkké i“ (kino, rigidní, ...). lVytvořte frekvenční seznam. lJe vhodné upozornit žáky 2. třídy v době, kdy se pravopisné pravidlo probírá, na takové případy ? lPokud ano, mohou být korpusy vhodným zdrojem vhodných příkladů ? l CJBB75 ‹#› CJBB75 10 CJBB75 10 2. Úkoly na 20.10.2011 lS podobnými alternacemi se setkáváme také u neuter skloňovaných podle vzoru město (městeček, pater, divadel, ...). Popište, jak budete postupovat, budete-li chtít z korpusu vybrat data pro další interpretaci alternace e/0. lTato alternace se vyskytuje též u některých maskulin. Vyhledejte v korpusu příklady. CJBB75 ‹#› CJBB75 11 3. Úkol na 3.11. 2011 lÚkoly pro korpus SyD lHledání variant lmluvená vs. psaná čeština lzcela _____________________ _____________________ lúplně _____________________ _____________________ lkupuju _____________________ _____________________ lkupuji _____________________ _____________________ l lano _____________________ _____________________ ljo _____________________ _____________________ lno _____________________ _____________________ lbrambor _____________________ _____________________ lbrambora _____________________ _____________________ lvíce _____________________ _____________________ lvíc _____________________ _____________________ lHledání kontextu lJaká adverbia nejčastěji používáme s těmito slovy? l_____________________ litovat _____________________ souhlasit l_____________________ poslouchat _____________________ nesouhlasit lV jakém kontextu se používají tato slova? lkvůli _____________________ vs. díky _____________________ lbába _____________________ babička _____________________ lV jakém stylu nejčastěji používáme tato slova? lzcela _____________________ vs. úplně _____________________ lvyplývat _____________________ implikovat _____________________ CJBB75 ‹#› CJBB75 12 3a. Úkol na 3.11. 2011 lCvičení na základě korpusových dat lVyhledejte v manažeru Bonito tato slova a najděte konkordance, které demonstrují jeho typické užití v kontextu a vysvětlují jeho význam. Vyberte z nich 3 konkordance a zkraťe je, popř. upravte, na celé věty. lHledání jazykových vzorů: lznát l__________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________ lvědět l__________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________ lumět l__________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________ lDemonstrace významu: lmilník l__________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________ CJBB75 ‹#› CJBB75 13 4. Úkol na 17.11. 2011 lPokuste se analogicky navrhnout postup vyhledávání deverbativ (adjektiv tvořených od sloves). lÚčelová adjektiva na -cí (krycí, mycí. žehlicí, ...). CJBB75 ‹#› CJBB75 14 5. Úkol na 1.12. 2011 lV češtině je prefixace jedním z nejrozšířenějším způsobů tvoření nových sloves. Podívám-li se na slovesné prefixy, zjistíme, že v naprosté většině případů jsou „krátké“, zatímco u jmen (substantiv i adjektiv) tomu tak není. lNapříklad: lna-brat ALE ná-bor lza-brat ALE zá-bor lpři-jmout ALE pří-jem lu-jmout ALE ú-jma lvy-brat ALE vý-bor lpo-hnat ALE pů-hon ldo-vést ALE dů-vod lpro-vést ALE prů-vod lPřesto existují i případy, kdy se i u sloves můžeme setkat s délkou v prefixu. l1. Popiš postup, jak vyhledat v korpusu (SYN2010) data pro výzkum uvedeného jevu (tj. lemmata sloves, která začínají na řetězce shodné s dlouhými prefixy). l2. Pozorujte data a pokuste se je interpretovat. CJBB75 ‹#› CJBB75 15 6. Úkol na 15.12. 2011 lPopište postup, jak v korpusu vyhledat případy, kdy spojení slov „dopis“ a „otci“ je/ není MWR. lPopište postup, jak v korpusu vyhledat případy slovesa utvořeného reflexivizací. (Výsledkem slovotvorby je reflexivum tantum, které se může svým významem značně lišit od základového slovesa. Např.: chovat X chovat se, zvát X zvát se). Všimněte si dalších možných homonymií. l