Využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka 27.10.2011 Pavlína Vališová evalisova@gmail.com 1. Indukce: Data Driven Learning (DDL) - studenti sami pracují s korpusovým vyhledávačem - T. Johns (1991) – 1. Porozumění, 2. Pozorování, 3. Generalizace Úkoly pro češtinu: - základní tvar (Bonito) - rod, pád a číslo (Bonito) - tvary psané vs. mluvené češtiny (SyD) - kolokace (SyD) 2. Dedukce: korpus jako zdroj dat - kvantitativní data (jaký jev kdy prezentovat) - tvorba učebních materiálů (klasická cvičení, ale z korpusových dat) Lexikologická pravidla pro úpravu příkladů: 1. najdi v korpusu úsek o 4-6 slovech, které ukazují klíčové slovo v typickém kontextu 2. uprav zbytek věty podle potřeby 3. vymaž/zkrať vloženou větu, změň rušící vlastní jména na zájmena a zjednoduš málo známou/těžko pochopitelnou slovní zásobu (Atkins et al., 2008) Příklady modelových vět: Postoupila do poslední třídy gymnázia. Na hlavní třídě je obchod s pánskými oděvy. Objednal si sedadlo v první třídě. My jsme Angličané střední třídy. Korpus SyD – Korpusový průzkum variant v ČNK http://syd.korpus.cz/ Úkoly pro korpus SyD I. Hledání variant mluvená vs. psaná čeština 1. zcela _____________________ _____________________ úplně _____________________ _____________________ 2. kupuju _____________________ _____________________ kupuji _____________________ _____________________ 3. ano _____________________ _____________________ jo _____________________ _____________________ no _____________________ _____________________ 4. brambor _____________________ _____________________ brambora _____________________ _____________________ 5. více _____________________ _____________________ víc _____________________ _____________________ II. Hledání kontextu 1. Jaká adverbia nejčastěji používáme s těmito slovy? _____________________ litovat _____________________ souhlasit _____________________ poslouchat _____________________ nesouhlasit 2. V jakém kontextu se používají tato slova? kvůli _____________________ vs. díky _____________________ bába _____________________ babička _____________________ 3. V jakém stylu nejčastěji používáme tato slova? zcela _____________________ vs. úplně _____________________ vyplývat _____________________ implikovat _____________________ III. Cvičení na základě korpusových dat Vyhledejte v manažeru Bonito tato slova a najděte konkordance, které demonstrují jeho typické užití v kontextu a vysvětlují jeho význam. Vyberte z nich 3 konkordance a zkraťe je, popř. upravte, na celé věty. 1. Hledání jazykových vzorů: znát ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ vědět ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ umět ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ 2. Demonstrace významu: milník ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ Použitá literatura: Atkins, S. – Rundell, M. (2008) The Oxford Guide of Practical Lexicography. Oxford: Oxford University Press. Kapitola 10.8 Examples, s. 452–464. Bernardini, S. (2004) Corpora in the classroom. An overview and some reflections on future developments. In Sinclair, J. How to Use Corpora in Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 17–36. Cook, G. (2003): The functions of example sentences: a reply to Vivian Cook. Applied Linguistics 24:2, 249-255. Cook, V. (2001) The philosopher pulled the lower jaw of the hen. Ludicrous invented sentences in language teaching. Applied Linguistics 22:3, 366-387. Čemusová, Jana – Štindlová, Barbora (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. Gabrielatos, C. (2005). Corpora and language teaching: Just a fling, or wedding bells? TESL-EJ, 8(4), A1, 1-37. Gilmore, A. Authentic materials and autenticity in foreign language teaching. Language Teaching 40, CUP, 2007, 97-118. Granath, S. (2009) Who benefits from learning how to use corpora? In Aijmer, K. (ed.) Corpora and Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 47–65. Hrdlička, M. (2002) Cizí jazyk čeština. Praha: ISV. Huston, S. - Francis, G. (2000) Pattern Grammar. A corpus-diven approach to the lexical grammar of English. Amsterdam: John Benjamins. Johns, T. (1991) Should you be persuaded. Two samples of data-driven learning materials. In Johns, T. – King, P. (eds.) Classroom Concordancing: ELR Journal. 4, s. 1–16. Thomas, J.: Using Corpora in Language Teaching and Learning. Teaching English with Technology, A Journal for Teachers of English. ISSN 1642 -1027, 2006, vol. 2005, no. 6, s. 1. K vyhledání on-line . Tribble, C. & Jones, G. (1990) Concordances in the classroom. London: Longman. Úkoly na příští týden (Pošlete na email: evalisova@gmail.com) Úkoly pro korpus SyD Co je spíše mluvená a co spíše psaná čeština? Vyhledejte procentuální zastoupení variant. mluvená vs. psaná čeština 1. kalhotech _____________________ _____________________ kalhotách _____________________ _____________________ 2. sousedi _____________________ _____________________ sousedé _____________________ _____________________ 3. sice _____________________ _____________________ i když _____________________ _____________________ přestože _____________________ _____________________ S jakými adverbii používáme nejčastěji tato slova? Najděte kolokaci s největší frekvencí. _____________________ vděčný _____________________ překvapený _____________________ zklamaný _____________________ unavený _____________________ odpovědný V jakém kontextu používáme tato slova? Najděte nejčastěší kolokace. Liší se na základě kontextu význam těchto slov? jazyku _____________________ vs. jazyce _____________________ kniha _____________________ knížka _____________________ linka _____________________ čára _____________________ Úkoly pro Bonito Vyberte a zkraťte/upravte věty z korpusu, které budou demonstrovat typické užití slova. Ke každému slovu napište 3 modelové věty, které by měly sloužit jako příklady při výuce češtiny pro cizince. 1. Jaký je rozdíl v použití těchto slov? Vyberte a upravte modelové věty. až X když ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________ 2. Jaké významy může mít toto slovo? Vyberte a upravte modelové věty. kolo ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________