Milí studenti, blíží se konec semestru a s ním i zkoušky a hodnocení práce v seminářích. Jak bylo řečeno na začátku semestru, podmínkou ukončení semináře CJBB84 Gramatika a korpus je: 1. Odevzdání všech úkolů (celkem 5) a jejich přijetí vyučující (bude oznámeno e-mailem do 15.12. – první 4 úkoly je tedy třeba odevzdat do tohoto data). 2. V případě, že úkol není zcela vyhovujícím způsobem zpracován, bude součástí zkoušky otázka, jak zpracování zlepšit. 3. Řešení zadaného úkolu (4 termíny) – prezentace dodaná předem +diskuse- s vyučujícím (5 min.). Ukončení je zkouška, do známky bude zahrnuto hodnocení domácích úkolů a hodnocení prezentace + odpovědi na otázky při ústní zkoušce. Ti, kteří se na termín zkoušky přihlásí, jsou povinni poslat prezentaci předem (48 hod.). Úkol – prezetace ke zkoušce: V Mluvnici současné češtiny (Václav Cvrček a kol., Praha : Karolinum, 2010) se na s.174 uvádí, že „Ke vzoru duše patří feminina s koncovkou -e někdy psanou -ě ...“, takřka stejná formulace se objeví na s. 188 a 189 (vzor moře a kuře). V kapitolách věnovaných vzoru soudce (s. 160n.) a píseň (s. 178n.) je z textu patrné, že i u těchto vzorů se vyskytuje dvojí možná grafická realizace e/ě. Naše otázka podnícená mimo jiné výše uvedenými vágními formulacemi zní: Je psaní –e/-ě ve flektivních koncovkách popsatelné obecně platnými pravidly ? 1. Vyhledejte v korpusu (např. SYN2010) relevantní data. 2. Pozorujte je. 3. Pokuste se formulovat a) pravidla a b) seznamy výjimek. Pro přehlednost a oživení paměti je podmínkou přistoupení ke zkoušce odevzdání všech pěti úkolů. Jsou to tyto úkoly: Úkol č. 1 l Popište postup, který může pomoci při vyhledávání l-ových příčestí bez použití morfologických tagů.. l Pomocí analogických strategií lze vyhledávat také podstatná jména slovesná na ní/tí. Popište jak. Úkol č. 2 l Popište, jak byste vyhledávali v korpusu tvary kondicionálu minulého. Úkol č. 3 l Vyhledejte v korpusu SYN tvary slovesa mazat (pomažu, …)v syntetickém futuru a ve futuru opisném (budu mazat, …) v tomtéž významu. l Porovnejte frekvenci výskytu synonymních forem. Úkol č. 4 l K samohláskovým alternacím dochází u některých substantiv skloňovaných podle vzoru žena, a to a) obligatorně v gen. pl. a b) fakultativně v některých dalších pádech (tráva – trav, síla – sil, míra – měr, houba – hub, …) l 1. Popiš postup, jímž lze z korpusu SYN2010 získat kandidáty (feminina skloňovaná podle vzoru žena) na substantiva, která takovou alternaci mohou mít. l 2. Vyber z nich slova (nejméně 3 ke každé alternaci), o nichž víš, že takovou alternaci mají. V případě nejistoty ověř svůj jazykový cit ve výkladovém slovníku (např. SSČ). l 3. Sleduj v korpusu všechny tvary vybraných lemmat a uveď, u kterých tvarů se fakultativně vyskytuje stejná alternace jako v genitivu plurálu. Úkol č. 5 l Využití korpusu k výuce češtiny jako cizího jazyka.