Metody a instituce dějepisu umění Akademie, muzea, univerzity Giovanni Battista Falda, Villa Aldobrandini, 1691 Curieux – Erudita – Cicerone hb_1991_1073_145_5 Tři „typy“ historiků umění •Znalecký (kdo, co, jak, kdy) •Vysvětlující (dílo v kontextu – biografie, styl a doba) •Porozumívající („historická rekonstrukce“ – dílo vzniklo v jiné době, které musíme porozumět) – neřeší „jak“, ale „proč“ • • Tři „osamocené“ pohledy (osobnosti) historika umění 1)Divák – běžný pozorovatel a prvotní interpret – je si svého odstupu vědom 2)Systematický sběr všech informací o díle, srovnání s jinými díly – vědecká kritika; výsledek: publikace 3)Interpretace díla – historik umění jako moderátor; výsledek: publikace, přednáška • M. Baxandall: Jestliže všechny informace, které divákovi předložíme nezprostředkují přesnější pohled na obrazové kvality a význam díla, • naše práce byla potom zbytečná: • Uměleckohistorické řemeslo: kriminalisticko-medicínská metoda „vyšetření“ uměleckého díla (V. Richter): 1. Popis a rozpoznání díla 2. Heuristika 3. Analýza a komparace 4. Rekonstrukce kontextu 5. Konstrukce významu C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2009_ZS\Česká a severská renesance v historiografii\03_Koncept severské renesance\05 (6).JPG Dějiny umění Bernini,Ap Bernini,S A Las Meninas-1656-57-detail1 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Krakov\P1030189.JPG Dějiny umění – časové vymezení Karolinské umění cca 800 - současnost a) časově Počátky umění – archeologie Antické umění – klasická archeologie Starokřesťanské umění, byzantské umění – starokřesťanská archeologie, byzantologie karolinské umění-gotické umění – dějiny umění středověku (součást medievistiky) 16. – 18. století – raný novověk 19., 20. století – novověk, nejnovější dějiny Současnost – Zeitgeschichte b) chronologicky V italštině 14. století = trecento 15. století = quattrocento 16. století = cinquecento 17. století = seicento 18. století = settecento Ve francouzštině (Anciéme Régime) 17. století = epoque classique / klasicismus ve stř. Evropě doba baroka 18. století = epoque lumier / neoklasicismus ve stř. Evropě klasicismus c) Datování podle vlády panovníků – zejména pro užité umění d) Termíny ante quem, post quem Dějiny umění – prostorové vymezení Umění evropské + ve 20. století umění mimoevropské, zejména severoamerické Pojmy: Škola – př. škola florentská x benátská, škola Fontainebleau „Kunstlandschaft“ – př. Dolní Rakousko, Vídeň + Morava Centrum provincie Škola – př. škola florentská x benátská -škola Fontainebleau Botticelli-Venuse G Fontainebleau01 Fontainebleau02 „Kunstlandschaft“ – př. Dolní Rakousko, Vídeň + Morava Maulbertsch,Lenní sál Maulbertsch,piar IMG_4011 Základní odvětví umělecké tvorby: • •architektura, včetně urbanismu a zahradní architektury •sochařství, včetně architektonické plastiky, medailérství apod. •malířství – nástěnné, deskové, knižní malba •ornament a užitá umění – design •kresba a grafika •fotografie •nová média (instalace, intermédia, koncept ad.) Architektura Wien-NHMuseum Palladio, Villa Rotonda Sochařství Bernini,David,1623-24 Mich Corregio,Jupiter a Ió Malířství Mistr Theodorik B Užité umění Chartres-int Melk-kl „Bel composto“ („Gesammtkunstwerk“) Bomarzo01 Bomarzo02 Zahradní tvorba medaile Medaile Schuppen Albrecht,mnich Kresba Gal Ebbo-evangeliář-Sv Grafika Knižní malba img401 F. A. Mayer podle předlohy F. A. Barana, Slavnostní iluminace na závěr korunování milostného obrazu P. Marie Svatotomášské v Brně 13. 5. 1736 Cena Jindřicha Chalupeckého – 2011: nominovaný Filip Cenek •nominovaný Filip Cenek 400-10 400-07 Hans Belting, Konec dějin umění, 1983/1993, česky 2000 Konec jedné „tradiční“ éry – tradiční metody pro výklad starého (evropského) umění nejsou vhodné pro interpretaci moderního umění C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120168.JPG Kateřina Šedá, Každej pes, jiná ves, Nová Líšeň (2007) K. Šedá zaslala podle adresáře získaného ze zvonků tisícovce rodin z brněnského sídliště Nová Líšeň košile s motivy vytvořenými podle barevných fasád paneláků, ve kterých bydlí. Jako adresáty a odesilatele uváděla jednotlivé obyvatele sídliště, čímž vytvořila dvojice navzájem neznámých lidí. Všichni adresáti poté dostali pozvání na vernisáž v Moravské galerii v Brně. Soubor:Šedá košile.jpg Uměleckohistorické instituce Kdo, kdy a za jakých podmínek rozhoduje, zda se jedná o umělecké dílo? Lidové umění jihočeské baroko Leon Technika, průmysl Instituce dějepisu umění Akademie akademie C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130939.JPG „Akademie“ Baccia Bandinelliho v Řmě C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130940.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130944.JPG Giorgio Vasari a Federico Zuccari C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130942.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130943.JPG Project The Italian Academies 1525–1700: the first intellectual networks of early modern Europe http://italianacademies.org/ Program francouzské Královské akademie v 18. století C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130945.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130946.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130947.JPG Sbírky a muzea C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130938.JPG Domenico Remps: Kunstkammer, 2. polovina 18. století, Florencie Kunstkammer „Kunstkammer“ Zittau I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\_MG_2059.jpg I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\_MG_2063.jpg I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\Barocksaalsterne.jpg I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\BarocksaalDornsp.jpg Muzeum museum-Schinkel-půdorys Altes Museum, Berlin, Karl Schinkel, 1823-1840 Berlin, Altes Museum, Schinkel-celek Wien-NHMuseum Naturhistorisches Museum Wien, G. Semper, 1872-81 KHM Wien,int Kunsthistorisches Museum, Wien MAK Wien,ext MAK Wien,studij Uměleckoprůmyslové muzeum Pinakothek der Moderne,München Pinakothek der Moderne, München, 1992, Stephan Braunfels Pinakothek der Moderne,München-Thonet Pinakothek der Moderne, München H:\Mnichov_září2006\07.den_Andrea\Pinakothek der Moderne (3).JPG