Radovan Lukavský Být nebo nebýt - jedná se o deník Radovana Lukavského, který pojednává o práci na inscenaci Pleskotova Hamleta. - V deníku je zaznamenáno zkoušení den po dni, kde je vidět Lukavského zaujatost detaily na roli a Pleskotova snaha dovést inscenaci k jednotné dokonalosti. - velmi dlouho je hra zkoušena pouze „v sedě“ (čtena). Když už je zkoušena na jevišti, nejedná se o jeviště Národního divadla, ale o Tylovo divadlo. A až těsně před premiérou je párkrát vyzkoušena v Národním divadle. - Lukavský pracuje na roli velmi pečlivě – zabývá se detaily, chováním postavy, promluvou, aj. Ve chvíli, kdy se podaří Lukavskému roli nějak vystavět a pochopit (uchopit), Pleskot neváhá a mění celou koncepci i aranžmá inscenace (postavy). - Pleskot se na rozdíl od Lukavského detaily postav nezabývá, naopak. Chce, aby se herec vcítil a vžil do role. Aby nehrál postavu, ale „sám sebe“ - Snaží se o modernost, nechce klišé, nechce, aby byly postavy vystavěny jednoznačně (dobré či zlé), žádá po hercích přirozenost - Snaží se dosáhnout pocitu ztotožnění diváka s rolí - Lukavský se snaží vyhnout mechanizaci role, Pleskot s tím souhlasí. - Pleskot se snaží neustále držet herce ve střehu – i právě zmíněným měněním koncepce - Během zkoušení jsou do inscenace přidávány různé momenty, které jsou zas následně odebrány. - Pleskotovo zaměření je jednoznačné – Lukavský jako Hamlet. Věnuje mu veškerý čas, velmi podrobně s ním probírá postavu krok za krokem, vůbec ho nešetří a tvrdě kritizuje. - Inscenace je zkoušena rok, s osmiměsíční pauzou. Díky tomu je i změněna původní koncepce, která se i posléze proměňuje díky přesunu z Tylova do Národního divadla. - Po celou dobu Lukavský neví, jak roli Hamleta uchopit, necítí se v ní. Až těsně před premiérou se s ní sžije. - Tehdejší kritiky byly opětně rozporuplné. Na jednu stranu někteří lidé inscenaci odmítali, na druhou stranu ji mnoho lidí chválilo.