OTÁZKY K REŽIJNĚ-DRAMATURGICKÉMU ROZBORU Dramaturgické otázky 1. Okolnosti vzniku hry (doba vzniku, chronologické zařazení vzhledem k ostatním hrám autora, historické souvislosti – na co reaguje, „proč vznikla“). 2. Jak zapadá mezi ostatní hry téhož autora (společná/rozdílná témata, společné/rozdílné postupy, výjimečnosti hry oproti ostatním). 3. Témata hry (o čem hra je: základní + vedlejší témata). 4. Fabule x syžet (jaký je příběh a jakým způsobem se ve hře prezentuje a rozvíjí, kde je konflikt, kde jsou body zvratu). 5. Struktura hry (lze ji rozdělit podle Freytaga?, kde jsou jednotlivá epeizodia a stasima, kde parodos a exodos, a především: proč je struktura právě taková a ne jiná). 6. Jednající postavy (kdo ve hře vystupuje, jaká je jeho úloha v ději/v konfliktu/pro téma hry, jaký je sbor a jaká je jeho funkce). 7. Problematická místa (je v ději/ve stavbě/v motivice hry něco nejasného?, které situace/jednání jsou dobově podmíněny, co je pro současného čtenáře nepochopitelné a proč, na jaké historické/kulturní skutečnosti se v textu naráží). Režijní otázky 1. O čem chci hru hrát (téma: přidám/uberu, co zdůrazním, co potlačím)? 2. Z jakého překladu (který český/nějaký cizojazyčný) budu vycházet a jaké dramaturgické úpravy textu provedu (přepis textu, jeho krácení, kondenzace, dekompozice atd.)? 3. Upravím nějak děj a vzájemné vztahy postav? 4. Jaké změny stran jednajících osob nebo postav celkově (dopisování/ubírání, změny mluvčích), místa děje (uvnitř, venku, geograficky) a času (kondenzace/prodloužení času syžetu, zasazení do jiného historického období) provedu? 5. V jakém prostoru budu hrát (venkovní prostor, divadelní sál, specifický prostor atd.)? 6. Jaký bude vizuál inscenace (scénografie, kostýmy, masky, rekvizity, využití audiovizuálních médií atd.)? 7. Budu nějakým způsobem pracovat se zvukovým doprovodem či zvukovou kvalitou samotného textu (zdůraznění veršů, rytmizace textu, melodram, použití hudby či zvuků, reprodukovaná/živá hudba atd.)? 8. Pro jakého diváka budu hru hrát (souvisí s ot. 1 a 5)?