FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ NEZISKOVÝ SEKTOR A FINANČNÍ ZDROJE ¢Každá nezisková organizace, která funguje a naplňuje své poslání potřebuje ke své činnosti finanční zdroje. ¢NO často oblast finančního řízení a ekonomiky podceňují x jedná se o oblast velmi sledovanou veřejností, veřejnou správou a podnikatelským sektorem. ¢Neziskový sektor nelze ztotožňovat jen s dobrovolnictvím a charitou ð existuje v prostředí tržní ekonomiky. ¢Stále více se uplatňuje podnikatelské myšlení, manažerské a marketingové postupy rozšířené v podnikatelském sektoru. ¢ ¢ FINANČNÍ ŘÍZENÍ ¢ ¢konkretizuje plánovací proces (strategii) ¢stanoví priority při využívání zdrojů (v NO omezených) ¢poskytuje celkový přehled o činnosti organizace a pomáhá integraci všech plánovaných činností ¢sledováním nákladů pomáhá efektivně využívat omezené zdroje, a to včetně odvodu daní ¢zajišťuje optimalizaci zdrojů pro naplánované činnosti ¢poskytuje informace o výkonnosti organizace ¢zajišťuje evidenci potřebnou k dosažení finanční průhlednosti ZÁKLADNÍ ČINNOSTI FINANČNÍHO ŘÍZENÍ ¢finanční plánování, tj. předvídání množství potřebných financí, spotřeby finančních zdrojů, zdrojů peněžních prostředků a jejich získávání ¢vedení účetnictví, analýza nákladů a výnosů, příjmů a výdajů, aktiv a pasiv ¢péče o finanční prostředky ¢rozpočetnictví nákladů a výnosů v jednotlivých činnostech NO, rozpočetnictví majetku a zdrojů ¢udržování dobrých vztahů s okolím (zejména bankou, ale i dodavateli, finančním úřadem apod.) SPECIFIKA FINANČNÍHO ŘÍZENÍ NNO ¢Specifické finanční zdroje a v závislosti na nich také odhad a pravděpodobnost úspěchu jejich získání. ¢Zatímco podnikatelé jsou schopni podle statistik z předchozích let, módních trendů a výsledků prodeje odhadnout své příjmy; neziskové organizace jsou často závislé na dotacích a darech: většina statistik a odhadů selhává. ¢Marketingové vs. projektové řízení. ¢Řízení finančních zdrojů a cash-flow je velmi složité. ¢Důvod, proč byla NNO založena = poslání. ¢ FINANČNÍ ŘÍZENÍ – ODPOVĚDNOST A KOMPETENCE ¢odpovědnost = účelnost a způsobilost využití finančních prostředků ¢kompetence = možnost disponovat svěřenými finančními prostředky ¢2 typy rolí: —příkazce operace (odpovědný řešitel) —správce rozpočtu ¢uspořádání finančního řízení: —programové —maticové ROZHODOVÁNÍ O ZAHÁJENÍ PROJEKTU/ČINNOSTI ¢soulad s posláním organizace ¢finanční analýza: —odhadované výnosy/náklady —struktura rozpočtu, zejména příspěvek na režii —cash flow —zisk/ztráta ¢lidské zdroje ¢zajištění udržitelnosti činností ¢ INFORMACE POTŘEBNÉ KE ZPRACOVÁNÍ FINANČNÍ ANALÝZY ¢analýza trhu – marketingová strategie —produkt —cílová skupina – velikost, struktura —odhad výnosů v čase ¢analýza financování —podíl financování z jednotlivých zdrojů, odhad úspěšnosti jejich získání —zatížení cash flow ¢finanční plán —přiřazení nákladů k jednotlivým finančním zdrojům —odhad čerpání v čase ¢ ¢ FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ ¢Dlouhodobé finanční plánování ¢sestavuje se nejčastěji na dobu 3 až 5 let ¢spíše verbální forma ¢každým rokem je plánované období posunuto o 1 rok ¢investiční záměry organizace ¢Krátkodobé/aktuální finanční plánování = rozpočet ¢sestavuje se na období 1 roku (shoduje se s účetním obdobím) ¢následující rok se plánuje v současném období ¢čím kratší a bližší je období, pro které plán stanovujeme, tím je menší riziko chyby v odhadu vývoje vnějšího okolí i podmínek uvnitř organizace ¢ HOSPODÁŘSKÁ ČINNOST NNO ¢Jedná se o podnikání a hospodářskou činnost neziskové organizace nebo o diverzifikaci zdrojů? ¢Trend samofinancování přináší zvýšené nároky na transparentnost, profesionalitu a etické standarty. ¢Pokud zvažuje nezisková organizace možnost financovat svoje programy a existenci prostřednictvím podnikání, měla by si odpovědět na řadu otázek: —Máme schopnost vstoupit na trh s nabídkou, která je schopná konkurence? —Jsme na tolik profesionální, že obstojíme v konkurenci jiných firem? —Jak bude souviset výsledný produkt či služba s posláním naší organizace? FINANČNÍ TRANSPARENTNOST NNO