Sylabus ke kurzu Kulturní a pedagogické antropologie zimní semestr 2011, Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. 29. 9. Úvod do kurzu: předmět KA, vztah KA k jiným vědním oborům, vztah kulturní a pedagogické antropologie + organizace Přehled vývoje KA a jejích představitelů 13. 10. Evolucionistická antropologie - Difuzionistická antropologie – Konfiguracionismus - Výzkum osobnosti, psychologická antropologie 27. 10. Funkcionalismus, strukturálně funkcionalistická antropologie – Strukturalismus - Neoevolucionismus - Ekologická antropologie 10. 11. Nová etnografie - Postmoderna a další trendy v kulturní antropologii Jednotlivá témata v kulturní antropologii vztahující se k výchově a vzdělávání 24. 11. Rodina, příbuzenství a výchovné praktiky - Náboženství ve výchově 8. 12. Socializace a enkulturace: Jazyk, společnost, kultura, genetika, aneb kultura jako adaptační nebo regulativní mechanismus Literatura: Budil, I. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1998. Copans, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 2001. Murphy, R., F. Úvod do kulturní antropologie. Praha: SLON, 1999. Sociální a kulturní antropologie. SLON: Praha, 2000 (1997). Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. příp. Soukup, V. Antropologie. Teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. Internetový zdroj: http://antropologie.zcu.cz/ - Antropoweb : elektronický časopis vydávaný katedrou antropologie FF ZU Zakončení kurzu Esej: 40 bodů V Čecha jsi vychován a Čechem zůstaneš? (Četbou poučená rozprava o tom, do jaké míry je člověk v průběhu života schopen střídat kultury a nebýt v nich cizincem a do jaké míry je možné spolehnout se na univerzální lidské rysy, charakteristiky, vlastnosti. Jinými slovy, je možné v dospělém věku začít žít v jiné kultuře a dosáhnout stavu domorodce? Na čem může člověk v takové situaci stavět? Jaké největší překážky mu v této situaci stojí v cestě?) 5 stran (+/- 1 strana) forma: 5 bodů (jednotná úprava textu, řádné bibliografické údaje, záhlaví se jménem a studijním oborem – nemusí být titulní strana, může být oboustranný tist) obsah: 30 bodů (logicky vystavěný text, argumentace na základě četby nebo studia, vlastní kritické komentáře, glosy k přečtenému, přítomnost vlastního uvažování nad tématem). Doporučuji zhruba členění na úvod do problematiky, kde je možné vznést problematické otázky a vyjasnit důležité pojmy. Dále vést úvahu či diskusi o tématu, a to na základě četby, studia a vlastního uvažování. Na konec vyvodit z úvah a diskusí závěr. Neznamená to, že by měl být text formálně členěn na úvod, stať a závěr (včetně titulků). Berte to spíš jako vodítko, jak asi text psát a vnitřně strukturovat. termín: 5 bodů (esej odevzdaný v dohodnutém termínu, odevzdaný později znamená -5 bodů) na základě četby Geertz, Cliford. Interpretace kultur. Praha: SLON, 2000. Wilson, Edward. O lidské přirozenosti. Praha: Lidové noviny, 1993. Případně: Castaneda, Carlos. Oddělená skutečnost. Praha: Panorama, 1994. Lorenz, Konrad: Takzvané zlo. Praha: Academia, 2003. + vlastní volba Test znalostí: 60 bodů Zápočet: na zápočet je třeba získat nejméně 65 bodů.