Dějiny psychologie Behaviorismus Behaviorismus ptzv. „druhá síla“ v psychologii pdva aspekty behaviorismu nmetodologický behaviorismus nmetafyzický behaviorismus Důležité postavy ppředchůdci ppsychologie zvířat nCharles Darwin nC. Loyd Morgan nJacques Loeb pfilozofové – psych. objektivismus nRené Descartes nJ. O. de La Mettrie nJ. G. Cabanis nAuguste Comte n n Důležité postavy ppionýři nJames McKeen Cattell nEdward L. Thorndike n nIvan P. Pavlov nVladimír Bechtěrev nJames R. Angell n nMax Meyer n n p Důležité postavy pzakladatelé nJohn B. Watson n nEdward C. Tolman nEdwin R. Guthrie n n Důležité postavy pnásledovníci nAlbert P. Weiss nWalter S. Hunter nKarl S. Lashley n nClark L. Hull nB. F. Skinner n 4 fáze behaviorismu praný behaviorismus 1912-1930 nstudium chování lidí a zvířat, schéma S-O-R nWatson, Weiss, Lashley p1930-1948 nrevize metodologických a teoretických základů n„velké“ teorie učení nintervenující proměnná nTolman, Skinner, Hull p n n Fáze behaviorismu pneobehaviorismus nvýsledek spolupráce behavioristů s gestaltisty nSpence, Rapaport, Hilgard psubjektivní behaviorismus nvyužití psycholingvistiky, kybernetiky ntermíny interdisciplinární povahy p ppostupně stále větší posun k (experimentálnímu) zkoumání vnitřních podmínek vnějšího chování n n Auguste Comte (1798-1857) Comte pzakladatel pozitivismu pkritika introspekce jako metody získávání vědění pstudium lidské mysli = zkoumání organických příčin psychických funkcí a behaviorálních projevů p Psychologie zvířat pG. J. Romanes (1848-1894) – zakladatel komparativní psychologie pC. Lloyd Morgan (1852-1936) – princip parsimonie v komparativní psychologii pJacques Loeb (1859-1924) – koncept tropismu p p p John B. Watson (1878-1958) p1913 Psychology as the behaviorist views it pzákladní principy behaviorismu: npsychologie jako objektivní experimentální disciplína přírodních věd nteoretickým cílem je predikce a kontrola chování nintrospekce jako metoda nemá vědeckou hodnotu; vědomí není možné zkoumat nmezi lidským a zvířecím chováním není kvalitativní rozdíl John_Watson John B. Watson (1878-1958) ickes watsonrayner p1920 vynucená rezignace na akademickou dráhu ppůsobil pak v reklamě, dětské psychologii – aplikovaný behaviorisumus p Watsonovský behaviorismus pstudium zákonitostí chování = sekrece žláz a pohyby svalů pchování se skládá z elementů, může být analyzováno vědeckými metodami pcílem predikovat R (response) z S (stimulus, podnět), nebo odhadnout S z R pvědomí (pokud vůbec existuje) nemůže být vědecky zkoumáno pdůraz na vlivy prostředí Příklad behavioristické studie pJ.B. Watson & R. Rayner (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3 (1), pp. 1-14. poznačována i jako tzv. Little Albert study pcílem získat empirické důkazy pro tvrzení, že různé druhy emocionálních reakcí mohou být napodmiňovány p p Příklad behavioristické studie p p watson 4 Příklad behavioristické studie Nepodmíněný podnět Hluk Nepodmíněná reakce Strach Podmíněný podnět Bílá krysa Podmíněná reakce Strach Příklad behavioristické studie potázky: n1) lze vyvolat strach ze zvířete (bílé krysy) spojením vizuální prezentace zvířete a úderu na tyč? n2) pokud ano, nastane přenos na jiná zvířata a objekty? n3) jaký je vliv času na vytvořenou CER? n4) pokud CER po určitém čase nevyhasne, jaké laboratorní metody lze použít k jejímu odstranění? p podpovědi nad 1) už po 7 spojených prezentacích úderu na tyč a vizuální prezentace krysy vytvořena CER nad 2) dochází k transferu, šíře transferu značná nad 3) přímo podmíněná a přenesená CERs přetrvala s určitou ztrátou intenzity více než měsíc nad 4) nebyla možnost zkoumat p Karl S. Lashley (1890-1958) pvztah funkcí mozku k chování plokalizace funkcí v mozku pvýzkum na krysách, učení v bludišti pekvipotencionalita mozkové tkáně p lashley Albert P. Weiss (1879-1931) p1925 Teoretické základy lidského chování pchování redukovatelné na fyziochemické reakce ppsychologie bio-sociální věda pprogram výzkumu dětského chování Weiss Kritika raného behaviorismu -extrémní metodologické principy opomíjejí důležité komponenty psychologie -popírání existence vědomí -extrémní enviromentalismus p Další vývoj behaviorismu p1930-1960 pcentrem zájmu studium učení previze metodologických základů behaviorismu - např. operacionalismus pvliv dalších systémů – gestalt psychologie, psychoanalýzy p p Důležité postavy pEdward Tolman (1886-1959) pClark Hull (1884-1952) pJohn Dollard (1900-1980) a Neal E. Miller (1909-2002) pBurrhus Frederick Skinner (1904-1990) p Edward Tolman (1886-1959) tolman pinspirován gestalt psychologií (Lewin, vjemové pole) pintervenující proměnná (S-O-R) pteorie učení, kognitivní teorie motivace platentní učení pkognitivní mapy p Clark Hull (1884-1952) pkritik Watsona, ve 40. letech vlivný psycholog podmítal gestalt psychologii jako nedostatečně vědeckou pmetodolog, hypoteticko deduktivní metoda pchování funkcí naučených mechanismů a motivačních stavů pzákladem učení posílení – dochází k redukci „pudu“ p p hull John Dollard (1900-1980) Neal E. Miller (1909-2002) ppříslušníci yaleské behavioristické školy pnavazují na Hullovu teorii učení ppropojení s psychoanalytickou teorií psociální charakter učení phypotéza frustrace-agrese B. F. Skinner (1904-1990) poperantní (instrumentální) podmiňování pexperimenty na krysách, holubech a lidech pradikální behaviorismus -pouze pozorovatelné chování, žádné intervenující proměnné skinner Skinnerův behaviorismus skinnerpigeon pklíčový termín – posílení poperantní podmiňování podle Skinnera adekvátnější model učení (klasické podmiňování funkcí laboratorní situace) pspíše popisný než vysvětlující systém p p Kritika Skinnerova behaviorismu pextrémní pozitivismus pmalý důraz na teorii pzkoumání úzkého rejstříku projevů p Zařazení behaviorismu vzhledem k Watsonovým preskriptivním dimenzím pklíčové dimenze nobsahový objektivismus ndeterminismus nempirismus ninduktivismus nmechanismus nmetodologický objektivismus nperiferalismus nvývojový přístup nutilitarismus n Doplňující literatura pComte, Auguste (1856). A general view of positivism (portion of Chapter 1). (The Value of Knowledge). pMorgan, C. Lloyd (1903). An Introduction to Comparative Psychology. p p Doplňující literatura pWatson, John B. (1913). Psychology as the behaviorist views it. Psychological Review, 20, 158-177. pWatson, John B. (1916). Behavior and the concept of mental disease. Journal of Philosophy, Psychology, and Scientific Methods, 13, 589-597. pWatson, John B. (1920). Is thinking merely the action of language mechanisms? British Journal of Psychology, 11, 87-104. pWatson, John B. & Rayner, Rosalie (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14. p Doplňující literatura pLashley, Karl S. (1923). The behavioristic interpretation of consciousness. Psychological Bulletin, 30, 237-272, 329-353. pLashley, Karl S. (1930). Basic neural mechanisms in behavior. Psychological Review, 37, 1-24. Doplňující literatura pTolman, Edward C. (1922). A new formula for behaviorism. Psychological Review, 29, 44-53. pTolman, Edward, C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55(4), 189-208. pHull, Clark L. (1934a). The concept of the habit-family hierarchy and maze learning: Part I. Psychological Review, 41, 33-54. pHull, Clark L. (1934b). The concept of the habit-family hierarchy and maze learning: Part II. Psychological Review, 41, 134-152. pHull, Clark L. (1935). The conflicting psychologies of learning -- A way out. Psychological Review, 42, 491-516. Doplňující literatura pMiller, N., Sears, R.R., Rosenzweig, S., Bateson, G., Levy, D.M., Hartmann, G.W., & Maslow, A.H. (1941). Symposium on the frustration-aggression hypothesis. Psychological Review, 48, 337-366. pBridgman, F. (1927). The Logic of Modern Physics. New York: MacMillan. Doplňující literatura pSkinner, B. F. (1935). Two types of conditioned reflex and a pseudo type. Journal of General Psychology, 12, 66-77. pSkinner, B. F. (1989). The origins of cognitive thought. (The Value of Knowledge). [The primary radical behaviorist's crtitique of cognitivism.] pSkinner, B. F. (1948). 'Superstition' in the pigeon. Journal of Experimental Psychology, 38, 168-172. pSkinner, B. F. (1950). Are theories of learning necessary? Psychological Review, 57, 193-216. pSkinner, B. F. (1990). Can Psychology Be a Science of Mind? American Psychologist, 45, 1206-1210.