Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka (Doporučená osnova) 1. ČÁST • obecné údaje o žákovi pohlaví datum narození ročník (třída) město x vesnice národnost mateřská řeč údaje o tělesném vývoji (výška, váha – porovnat s normou) lateralita aktuální fyzický i psychický zdravotní stav (prodělaná vážnější onemocnění, úrazy, neurotické příznaky, psychiatrická diagnóza) poruchy smyslových orgánů (brýle,...) popis motoriky a mimiky (celkově) • rodinné poměry úplná x neúplná rodina, počet členů v domácnosti rodiče (věk, zaměstnání, vzdělání, zdravotní stav) Sourozenci další významní členové rodiny vztahy v rodině postavení dítěte v rodině trávení volného času materiální zabezpečení rodiny sociokulturní úroveň rodiny (knihovna, počítač, vlastní pokoj pro dítě = předpoklady k učení) mimořádné události v rodině (úmrtí, rozvod, stěhování,...) 2. ČÁST • školní prospěch žáka a jeho vztah k učení docházka, příčiny absence charakteristika prospěchu (v příloze – tabulka známek) celkový postoj ke škole, k jednotlivým předmětům, k učitelům (píle, reakce na úspěch x neúspěch) systematičnost v přípravě (kdo mu pomáhá, kde vyniká, kde zaostává) nepovinné předměty, zájmová činnost (jeho výsledky) účast v soutěžích, olympiádách celkové zhodnocení školní a mimoškolní docházky celková úroveň vědomostí předpoklady pro další vzdělávání porovnat se třídou 3. ČÁST • poznávací procesy vnímání (sluch, zrak) event. poruchy vnímání rozlišování barev představivost (převládající typ představivosti, fantazie x kritičnost) paměť (vštípivost, pohotovost vybavování a učení) myšlení (úroveň, vztah konkrétního a abstraktního myšlení, pružnost, samostatnost) řeč (nápaditosti, poruchy, slovní zásoba, dialekt, znalost cizího jazyka) pozornost (rozsah, stálost, kolísání, doba koncentrace) • city, emoce mimika, vnější projevy impulsivita reakce na frustrující situace (zkoušení) reakce na neúspěch citová zralost stabilita x labilita kolísání nálady (stenická x astenická) převládající nálada stav vyšších citů • psychické vlastnosti osobnosti schopnosti a dovednosti talent, nadání Poruchy zaměření (motivační stránka chování) převládající motivy osobní cíle volní vlastnosti (vytrvalost, rozhodnost) zájmová sféra (hloubka, vyhraněnost, technika x humanitní směr) perspektiva (zájem o povolání) postoje k důležitým jevům, otázka ideálů (identifikace, vzor) morální návyky • charakter světonázor (ujasněnost) soc. vazby k jiným lidem (rodiče, učitelé, vrstevníci) pracovní vlastnosti (vztah k práci, plnění povinností) sebehodnocení (nároky na sebe sama) 4. ČÁST • návrh pedagogických opatření - zhodnotit přednosti a nedostatky - návrh pedagogicko-psychologického doporučení