IVA BUREŠOVÁ, PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FF MU SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU ZÁKLADNÍ SCHÉMA SPOLUPRÁCE KATEGORIZACE SPOLUPRÁCE – KONCEPT A Zdroj: HEFCE, 1998 KATEGORIZACE SPOLUPRÁCE – KONCEPT B Charles, Howels, 1992 STRUČNÝ HISTORICKÝ EXKURZ —KOŘENY SPOLUPRÁCE SPADAJÍ DO PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE V USA 1862 — —NA SPOLUPRÁCI JSOU ZALOŽENY Massachusetts Institute of Technology, Cornell University — —V ANGLIIUNIVERZITY: Birmingham, Bristol, Leeds, Liverpool, Manchester, Newcastle, Sheffield —1. SVĚTOVÁ VÁLKA – INTENZIVNÍ SPOLUPRÁCE VE VOJENSKÉ OBLASTI (Německo, Anglie) — —POVÁLEČNÝ TECHNOLOGICKÝ ROZVOJ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE — —DALŠÍ BOOM V 80. LETECH 20. STOL. – USA, VB, ZÁPADNÍ EVROPA ÚSPĚCHY NA POLI SPOLUPRÁCE —ČÍNA — —USA — —VB na seznamu 50 nejlepších univerzit světa je 8 britských PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE PŘÍNOS PRO APLIKAČNÍ SFÉRU ÚSPĚŠNÉ INOVACE PROSTŘEDNICTVÍM SPOLUPRÁCE —INOVACE JSOU ÚKOLEM CELÉ SPOLEČNOSTI – NEJEN PODNIKŮ —VŠ SE MUSÍ NAUČIT UPLATŇOVAT APLIKOVANÉ VÝSTUPY VĚDY —TRANSFER TECHNOLOGIÍ A DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ —ZAKLÁDÁNÍ INOVATIVNÍCH SPOLEČNOSTÍ A PRODEJ LICENCÍ —OBLASTI SPOLUPRÁCE: PRŮMYSL, SLUŽBY PODMÍNKY VZNIKU ÚSPĚŠNÉ SPOLUPRÁCE VYBRANÉ PŘEKÁŽKY SPOLUPRÁCE MODELY TRANSFERU VĚDOMOSTÍ SERVISNÍ MODEL —HLAVNÍM CÍLEM JE USPOKOJOVAT POTŘEBY UNIVERZITY — —VŠEM INOVACÍM SE DOSTÁVÁ STEJNÉ POZORNOSTI A STEJNÝCH ZDROJŮ — —+ ROZHODNUTÍ NEJSOU ČINĚNA KOMERČNĚ — —- NÍZKÁ ZISKOVOST A POTŘEBA VÝZNAMNÉ FINANČNÍ PODPORY — ZISKOVÝ MODEL —HLAVNÍM CÍLEM JE MAXIMALIZACE ZISKU — —NEZBYTNÍ JSOU ZKUŠENÍ ZAMĚSTNANCI — —EXISTUJÍ PŘÍSNÁ VÝBĚROVÁ KRITÉRIA A ZAMĚŘENÍ POUZE NA ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY A SELEKCI VÍTĚZŮ ROZVOJOVÝ MODEL —HLAVNÍM CÍLEM JE EKONOMICKÝ ROZVOJ A NÁVRAT INVESTIC REGIONU, NEBO STÁTU — —PROVÁDÍ SE TRANSFER TECHNOLOGIÍ MÍSTNÍM PODNIKŮM ZA NIŽŠÍ, NEŽ KOMERČNÍ CENY — —ZAMĚŘENÍ NA VYTVÁŘENÍ NOVÝCH PRACOVNÍCH MÍST A PODPORY PODNIKÁNÍ — —UNIVERZITA PLNÍ FUNKCI ROZVOJE REGIONU ROLE STÁTU VE SPOLUPRÁCI — — —ZÁSADNÍ ROLI V POSÍLENÍ SPOLUPRÁCE MEZI VŠ A VÝZKUMNÝMI INSTITUCEMI HRAJE STÁT — —„Higer education should serve the economy more effectively and to have closer links with industry and commerce, and to promote enterprise.“ GB, 1987 SOUČASNÝ KONTEXT C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg JAK DLOUHO JE UDRŽITELNÁ KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉ VĚDY??? SOUČASNÝ KONTEXT —80 % INOVACÍ VZNIKÁ V DODAVATELSKÝCH ŘETĚZCÍCH — —20 % INOVACÍ MÁ SOUVISLOST S VŠ — —ÚZKÁ SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU VYŽADUJE: ZMĚNU MYŠLENÍ A OSOBNÍ ZODPOVĚDNOST SOUČASNÝ KONTEXT —STÍRÁ SE HRANICE MEZI ZÁKLADNÍM A APLIKOVANÝM VÝZKUMEM — —V MNOHA OBORECH JE VÝZKUM VYTLAČEN Z VŠ (CHEMIE, FARMACIE, ELEKTROTECHNIKA, BIOTECHNOLOGIE…) — —VE VYBRANÝCH OBLASTECH JE PRŮMYSL NAPŘED JAK V APLIKOVANÉM, TAK V ZÁKLADNÍM VÝZKUMU — — SOUČASNÝ KONTEXT —PRŮMYSL JE HLAVNÍM MOTOREM INOVACÍ – UNIVERZITY HRAJÍ OKRAJOVOU ROLI — —ZÁKLADNÍM POSLÁNÍM VŠ JE PRÁCE S TALENTY — —VELMI MÁLO VÝSLEDKŮ AKADEMICKÉHO VÝZKUMU KONČÍ ÚSPĚŠNOU REALIZACÍ SOUČASNÝ KONTEXT —K INOVACÍM DOCHÁZÍ ČASTĚJI PŘI PRÁCI S PRODUKTY — —K ÚSPĚŠNÉMU PŘENOSU TECHNOLOGIÍ DOCHÁZÍ TAM, KDE JSOU FIRMY SCHOPNY ZAMĚSTNAT VELKÝ POČET VYSOCE KVALIFIKOVANÝCH ABSOLVENTŮ ZAJÍMAVOSTI Z VB J —BRITÁNIE VYDÁVÁ NA VĚDU 3% CELOSVĚTOVÝCH NÁKLADŮ, ALE MÁ PŘITOM JEN 1 % SVĚTOVÉ POPULACE —7,9% VĚDECKÝCH PUBLIKACÍ NA SVĚTĚ NÁLEŽÍ Britům —11,8% CITACÍ VĚDECKÝCH PUBLIKACÍ PATŘÍ BRITŮM —KROMĚ USA JE ZDE NEJVÍCE DRŽITELŮ NOBELOVÝCH CEN —37% PGS ZAHRANIČNÍCH, 20% AKADEMIKŮ J — NEJSLABŠÍ MÍSTO VŠ A VÝZKUMNÝCH ÚSTAVŮ? MARKETING VĚDY A VÝZKUMU REALITA ? —MARKETING VaV V PODSTATĚ NEEXISTUJE — —VÝZKUMNÍCI JEJ POVAŽUJÍ ZA ZBYTEČNOU ČINNOST — —VÝSLEDKY TOHOTO STAVU JSOU CELOSPOLEČENSKY TRISTNÍ — — KVÍZ J —KTERÉ OSOBNOSTI ČESKÉ VaV ZNÁTE? — —KTERÉ OBJEVY ČESKÉ VaV ZNÁTE? — —ZNÁTE VÝSLEDKY VĚDECKÉ ČINNOSTI NAŠEHO ÚSTAVU? — —CHCETE PRACOVAT VE VĚDĚ A VÝZKUMU? PROČ ANO, PROČ NE? — MARKETING VaV - SCHÉMA HROZBY PRO VaV PŘI NEZVLÁDNUTÉM MARKETINGU —KRÁTKODOBÝ HORIZONT: spolupráce VŠ a AV s praxí — —STŘEDNĚDOBÝ HORIZONT: využití kapacit — —DLOUHODOBÝ HORIZONT: nedostatek motivovaných talentů — —MARKETING VaV V MEZINÁRODNÍM KONTEXTU: prosazení české VaV v rámci EU a globálním kontextu PROČ JE ÚROVEŇ ČESKÉHO MARKETINGU VaV TAK TRISTNÍ? —NEEXISTUJE TÉMĚŘ ŽÁDNÉ POVĚDOMÍ O TÉTO ČINOSTI A JEJÍ POTŘEBNOSTI — —DÍKY NEEXISTENCI POPTÁVKY NEEXISTUJÍ ŠPIČKOVÍ ODBORNÍCI V OBLASTI — —EXTRÉMNĚ NÍZKÁ PRESTIŽ VaV — —NEEXISTUJE ZNALOST VAZBY: ÚSPĚŠNÝ MARKETING = DOSTATEK ZDROJŮ — —IZOLOVANOST ČESKÉ VaV LIŠÍ SE MARKETING VaV OD KLASICKÉHO MARKETINGU? — —PRINCIPY JSOU ZCELA IDENTICKÉ — —ODLIŠNÁ JE NEZBYTNOST POROZUMĚT PROCESŮM A VÝSLEDKŮM VaV A DOKÁZAT JE „PŘELOŽIT“ DO ŘEČI LAIKŮ MOŽNOSTI REALIZACE MARKETINGU VaV: —1) INTERNĚ: —OSOBNOSTI VaV OCHOTNÉ KOMUNIKOVAT S MÉDII —FINANČNÍ ZDROJE — — —2) EXTERNĚ: —EXPERTI SE ZKUŠENOSTÍ S MARKETINGEM VaV VYBRANÉ AKTIVITY PODPORUJÍCÍ SPOLUPRÁCI —PROGRAMY EU – LEONARDO DA VINCI —STRUKTURÁLNÍ FONDY OPVK – PRIORITNÍ OSA 2.4. PARTNERSTVÍ A SÍTĚ —INDIVIDUÁLNÍ NÁRODNÍ PROJEKTY – EF-TRANS —WWW.SPOLUPRACEROKU.CZ —WEB MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ – STAV VÝZKUMU A VÝVOJE V ČR — —CO NEFUNGUJE UVNITŘ, NEMŮŽE FUNGOVAT NAVENEK — —KDO ? KDYŽ NE VY, KDY? KDYŽ NE TEĎ — —DĚKUJI ZA POZORNOST — —J