RLB70 - Přednáška č. 4 a 5 - (30. 10. 08) Monasteriologie I, II a III: klášterní síť Ladaku, školy tibetského buddhismu, život mnichů-hierarchie, sakrální architektura Školy tibetského buddhismu: •Ňingmapa (stará škola) – Šántarakšita, Padmasambhava, 8. století (Osm mahájóga tanter, Dzogčhen; kánonická linie-kama, linie pokladů-terma, linie čistých vizí-dagnang atd.) •Kadampa (škola vázaná příkazy) – Atíša, Domtön, 11. stol. – v 15. stol. vstřebána linií Gelugpa (Lodžong-skrze transformaci atd.) •Sakjapa (škola šedé země) – Könčhog Gjalpo, Dogmi, Sakja Pandita, 11. stol. (Lamdä-cesta a její plody atd.) •Kagjüpa (škola předaných příkazů) – Tilopa – Naropa – Marpa – Milaräpa – Gampopa, 11. stol. (Mahámudra, Šest jóg Náropy atd.; linie Digung Kagjü, Dugpa Kagjü atd.) •Gelugpa (škola vzorné řehole/ctnosti) – Congkhapa, 14. a 15. století (jednota súter a tanter; Mádhjamaka) Tři klenoty (sa. triratna, tib. könčhog sum) •Buddha (tib. sanggjä /sangs rgjas/) – tedy také učitelé, lamové, guruové atd. •Dharma (tib. čhö /čhos/) – tedy nauka, doktrína, správný a ladný řád, zákon atd. •Sangha (tib. gedün /dge ´dun/) – tedy společenstvo mnichů, obec a komunita náboženských profesionálů a ordinovaných praktikujících – mužů i žen atd. Buddhistický kánon/Trojí koš (sa. tripitaka, tib. denö sum) •Pálijský kánon sthavirů – sanskrtský kánon sarvástivádinů – kánon mahásánghiků v čínštině •Vinajapitaka – vznik sanghy, pravidla pro mnichy, mnišky (1. koncil r. 480 př. n. l.) •Sútrapitaka – rozpravy Buddhy a jeho učedníků, uspořádán do pěti sbírek (1. koncil r. 480 př. n. l.) •Abhidharmapitaka – kompendium buddh. psychologie a filozofie (? jako 1. a 2.) • Tibetský buddh. Kánon – Kandžur a Tandžur •Vytvoření tib. písma Thönmi Sambhótou v 7. stol. •Songcän Gampo (7. stol.) – Thisong Decän (8. stol.) a „první šíření buddhismu (tib. ngadar)“ viz Padmasambhava a „druhé pozdější šíření buddh. (tib. čhidar)“ po Atíšovi viz linie •První seznamy (tib. karčhagy) z 8. a 9. století •První kodifikace – Kandžur (překlady slov Buddhových – Künga Dordže) a Tandžur (překlady komentářů – Butön Rinčhendub) ve 14. stol. v klášteře Narthang - mnoho dalších revizí Složení Kandžuru a Tandžuru: •Např. dle Dergeského Kandžuru a Tandžuru –Kandžur: Devět oddílů z nichž nejdůležitější je např. Dulwa (vinaja-pravidla), Šerčhin (Pradžňápáramitá-morální filozofie), Do (sútry-naukové texty), Gjü (tantra-magické a esoterické texty, rituální praktiky) –Tandžur: Čtrnáct oddílů z nichž nejdůležitější se týkají např. tanter, pradžňápáramitá, súter, vinaji, džátak, gramatiky, poetiky, historie, astrologie, medicíny a farmakologie, literárních příběhů atd. Mnišská hierarchie: •Mnich začátečník: Bhikšu/Bhikšuní (tib. gelong/gelong ma – gelob ma) či ctnostný mnich v celibátu plně ordinovaný: gelong •Novic: Šramanera/ tib. gecchul •Novicka: Šramanerika/ tib. gecchul ma •Učitel/mnich: lama/dapa •Učitel/dohlížeč: gegän •Představený kláštera/opat: khänpo •Studovaný mnich: geše (viz gewa´i šeňen) • • • Tibetská buddhistická architektura v Ladaku: •Architektura rané fáze (r. 1000 – 1300) –Ladak: klášter Alči, Lamajuru/Senggegang, Manggjü –Guge/Lahaul a Spiti: klášter Tabo, Lhalün •Architektura pozdní fáze (po r. 1400) •Architektura 20. a 21. století Školy tib. buddhismu v Ladaku: •Kadampa – klášter Alči (Alči Čhökhor), v 11. stol. založen Rinčhen Zangpem (resp. žákem Kaldän Šerabem, od 15. stol. Gelugpa •Gelugpa – klášter Spituk i Likir (původně Kadampa) založen ve 12. stol. za vlády Lhačhen Gjalpa/Bum De