Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy 2 Pedagogika jako věda •Cíl •Předmět •Metodologie • •Definice •Základní pedagogické disciplíny •Spolupracující disciplíny •Hraniční disciplíny UZB002 podzim 2011 3 Původ názvu •Antické Řecko •Paidagos – průvodce dětí (často vzdělaný otrok pečující o děti ze zámožných rodin) •Pais – dítě •Agein – vést • UZB002 podzim 2011 4 Pedagogika jako věda •Cílem pedagogiky jako vědy je neustále zkoumat a zpřesňovat poznání o edukační realitě. • •Předmětem pedagogiky je vzdělávání a výchova v nejrůznějších sférách života společnosti. • UZB002 podzim 2011 5 Pedagogika je… •Společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání. Objasňuje výchovné jevy, procesy a systémy, v nichž probíhá cílevědomé, záměrné působení vychovatele, učitele, rodičů a dalších činitelů v aktivní interakci s vychovávaným subjektem. Studuje a kriticky hodnotí myšlenkové dědictví minulosti, sleduje vývoj školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí a ve spolupráci s dalšími vědními disciplínami formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání. (Švarcová, 2005) UZB002 podzim 2011 Základní pedagogické disciplíny •Horizontální dělení –Obecná pedagogika –Didaktika –Teorie výchovy –Sociální pedagogika –Andragogika –Srovnávací pedagogika –Dějiny pedagogiky –Speciální pedagogika – 6 UZB002 podzim 2011 7 Další vědní oblasti •Pedagogická evaluace •Technologie vzdělávání •Pedeutologie •Teorie řízení škol •Pedagogická diagnostika UZB002 podzim 2011 8 Základní pedagogické disciplíny •Vertikální dělení •Pedagogika –Předškolní –Školní –Středoškolská –Vysokoškolská • UZB002 podzim 2011 9 Spolupracující vědní disciplíny •Biologie •Sociologie •Logika •Filozofie •Etika •Estetika •Psychologie UZB002 podzim 2011 10 Hraniční disciplíny •Filozofie výchovy •Ekonomie výchovy •Sociologie výchovy •Etika výchovy UZB002 podzim 2011 11 Základní pojmy •Výchova –Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji. – –Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. (Průcha, Walterová, Mareš, 2001) UZB002 podzim 2011 12 Vzdělání – Vzdělávání – Vzdělanost – Vzdělavatelnost •Vzdělání: –Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání – •Vzdělávání: –Proces, který vede k osvojování vzdělávacích obsahů v rámci dlouhodobého časového horizontu – •Vzdělanost: –Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě – •Vzdělavatelnost: –Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání UZB002 podzim 2011 13 Cíl výchovy a vzdělávání, kompetence •Cílem výchovy a vzdělávání je dosáhnout plného všestranného rozvoje osobnosti. • •Kompetence jsou soubory osvojených poznatků, dovedností a rozvinutých schopností umožňující člověku vykonávat určité činnosti (kompetence k čemu). UZB002 podzim 2011 14 Vyučování – Výuka – Učení •Vyučování –Organizační struktura vyznačující se cílevědomostí, systematičností a plánovitostí •Výuka –Cílevědomý, záměrný, organizovaný a plánovitý proces, při kterém dochází ke zprostředkování poznání, k rozvoji schopností a dovedností •! VELKÁ NEJEDNOTNOST V NÁZORU NA DEFINICE ! – •Učení –Záměrně navozovaná činnost s cílem systematicky získávat jisté vědomosti, dovednosti, návyky, ale také formy chování a osobních vlastností UZB002 podzim 2011 15 Metody pedagogického výzkumu •Pozorování •Experiment •Rozhovor •Dotazník UZB002 podzim 2011 16 Vědecký postup v pedagogice •Výzkum krátkodobý – dlouhodobý •Výzkum komplexní – částečný •Výzkum základní – aplikovaný – pedagogický průzkum • •Hypotéza –Vědecky víceméně předběžně teoreticky zdůvodněný předpoklad o výsledcích výzkumu, který pak v procesu výzkumu potvrdíme nebo vyvrátíme UZB002 podzim 2011 17 Etapy pedagogického výzkumu 1.Volba výzkumného problému, určení cíle výzkumu a příprava metodiky výzkumu, stanovení hypotéz 2.Získávání vědeckých faktů o zkoumaných jevech 3.Zpracování výzkumného materiálu, vyslovení závěru 4.Praktické ověření závěrů pedagogického výzkumu UZB002 podzim 2011 18 Základní kritéria volby metody: •Validita –Metoda zkoumá přesně to, co zkoumat má •Reliabilita –Výzkumný nástroj je spolehlivý, při opakování výzkumu se dospěje ke stejným závěrům •Praktičnost –Výsledky musí být adekvátní vynaloženému úsilí a použitým prostředkům UZB002 podzim 2011 19 Z čeho studovat? •ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky pro učitelské studium. Praha: VŠCHT, 2005 (přístupné elektronicky) • •PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. • •GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1996. UZB002 podzim 2011 Úkol č. 1 •Štech, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, 44, č. 4, s. 310-320. • •Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. 20 UZB002 podzim 2011