PovinnÁ literatura: Kačic, Ladislav: Dějiny hudby III. – Baroko, Praha 2009 Michels Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha, 2000 – části o baroku a klasicismu Bohadlo, Stanislav ed.: Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie III ., Hradec Králové 1988. Caccini – Le nuove musiche Monteverdi – předmluvy ke dvěma knihám madrigalů Viadana – předmluva k Cento concerti ecclesiastici Schütz – předmluva k Symphoniae sacrae Ludvík XIV. – operní privilegium pro Lullyho Touissant – město a republika benátská Raguenet – Paralelle Bach – převzetí tomášského kantorátu Fux – Gradus ad Parnassum Marcello, Benedetto: Divadlo podle módy (Il Teatro alla moda. Venezia cca. 1720). Překlad Alena Hartmanová, předmluva a poznámky Josef Bachtík. Praha 1970. Descartes, René: Vášně duše, přel. O. Švec, Praha 2002, druhá část – o počtu a uspořádání afektů, s výkladem šesti těch, které jsou prvotní Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Ročník XX, č. 3-4. Antológia - renesancia a barok. Bratislava, 1994 MATTHESON, Johann: část spisu Der volkommene Kapellmeister KUHNAU, Johann: Musicalische Vorstellung einiger biblischen Historien [..] ostatní doporučené, ale nepovinné Perutková – tabulka hudebně rétorických figur Schüllerová, Silvie: Afektová teorie a hudebně rétorické figury, disertační práce, Brno 2007: Charakteristika tónin (tabulka), Lidské temperamenty (tabulka), Tance – charakteristika podle Matthesona (tabulka) Bukofzer, Manfred: Hudba období baroka, Bratislava 1986 - tabulka renesance versus baroko Perutková: Typy opery ve Francii Doporučená literatura: Bukofzer, Manfred: Hudba období baroka, Bratislava 1986 Celletti, Rodolfo: Historie belcanta. Praha 2000 (k barokní opeře) Dykast, Roman: Hudba ve věku melancholie. Praha 2004 (estetické koncepty baroka) Polák, Pavol: Hudobno estetické náhľady 18. storočia. Od baroka ku klasicizmu, Bratislava 1974 Harnoncourt, Nicolaus Hudobný dialóg: myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2005 Korunovace KARLA VI. Korunovace_Karla_VI-sylabus_k_prednasce-1.doc Kapsa, Václav: Nový hudební druh v Čechách - sólový koncert v tvorbě pražských skladatelů vrcholného baroka. In: Barokní Praha - barokní Čechie 1620-1740. Praha 2004, s. 75-86. Niubò, Marc: Leopold I. a hudba císařského dvora v Praze v letech 1679-1680, in: Barokní Praha – Barokní Čechie, Praha 2004, s. 95 - 131. Schüllerová, Silvie: Afektová teorie a hudebně rétorické figury, disertační práce, PdF MU, Brno 2007. Celhoffer, Martin: Zrod barokovej hudby, bakalářská práce, FF MU, Brno 2003 Macek, Ondřej: Obsazení, rozmístění a řízení operního orchestru italského typu v 18. století, bakalářská práce, FF MU, Brno 2007. Muffat, Georg: První poznámky o hraní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. Přel. V. Bělský. Brno 1992 ROMAGNOLI, Angela: „Una musica grandiosa“. Italská chrámová hudba 17. a 18. století v českých fondech, in: Vilém Herold; Jaroslav Pánek (ed.): Baroko v Itálii, baroko v Čechách: Setkávání osobností, idejí a uměleckých forem, Praha 2003, s. 288–291 Volek, Tomislav: Italská opera v kontextu českého baroka, in: Vilém Herold; Jaroslav Pánek (ed.): Baroko v Itálii, baroko v Čechách: Setkávání osobností, idejí a uměleckých forem, Praha 2003, s. 313-323. JACKOVÁ, Magdalena: Franciscus Lang a jezuitské divadlo. In: Disk. Časopis pro studium dramatického umění, roč. 5, č. 18, 2006, s. 95-98. LANG, Franciscus: Dissertatio de actione scenica. München 1727. Česky jako Pojednání o hereckém umění. Ed. Magdalena Jacková. In: Disk. Časopis pro studium dramatického umění, roč. 5, č. 18, 2006, s. 99-116. PERUTKOVÁ, Jana. Výsledky projektu "Italská opera na Moravě v 1. polovině 18. století" se zvláštním zřetelem k nově identifikované sbírce partitur hraběte J. A. Questenberga (1678-1752). In: Miscellanea z výročních konferencí České společnosti pro hudební vědu., Praha 2008. PERUTKOVÁ, Jana: Caldarova opera L’amor non ha legge pro hraběte Questenberga aneb „Horší nežli čert je to moderní manželství“. In: Musicologica Brunensia, SPFFBU, H 41 (2006). Brno 2007, s. 125-146. Slovo a hudba, ako štrukturálno – architektonický celok hudobného myslenia 17.– 18. storočia. Zborník príspevkov z medzinárodnej muzikologickej konferencie 23. – 25. Novembra 2005 v Prešově, Prešov 2006. Spáčilová, Jana: Vztah hudby a slova v chrámové hudbě vídeňského baroka na příkladu kompozice Creda Antonia Caldary. Sýkora, Pavel: „Hai vista! hai conoscenza!“ Princip imitazione le parole a Monteverdiho Combattimento di Tancredi et Clorinda (1624). VESELÁ, Irena: Trompeta jako nástroj, slovo a znak v operách a serenátach vrcholného vídeňského baroka.