http://1.bp.blogspot.com/_hdaUhPZByvM/TM6mwUhY0LI/AAAAAAAABN4/nTM_WCLzP_s/s1600/img082.jpg Sběr a administrace dat Online dotazníky Metodologie ISK, 4. 11. 2011 ¡Využít existující nástroj nebo vyvinout vlastní? ¡Využít již „cizí“ dotazník nebo vyvinout vlastní? ▪Odborné články, publikace ▪Specializované stránky (http://www.lrs.org/usersurveys.php) ¡Vyhodnocení kvality existujících dotazníků ¡Jaké máme zkušenosti ¡Možnost srovnání výsledků ¡Otevřené / uzavřené otázky ¡Uzavřené §Standardizované odpovědi §Vyčerpávající soubor všech možných odpovědí §Všechny kategorie (možnosti) musí být výlučné §Podrobnější členění lze následně seskupovat (hrubější kategorie) §Oboustranně souměrné varianty ¡Dichotomické (ano/ne, muž, žena) ¡ ¡Likertova škála (metoda měření postojů) ¡Jak jste spokojen se službami knihovny? 1.velmi nespokojen 2.spíše nespokojen 3.ani spokojen, ani nespokojen 4.spíše spokojen 5.velmi spokojen ¡Seřazení položek ¡ ¡Jaké mají být vlastnosti ideálního knihovníka? Seřaďte položky podle důležitosti Rozhodnost Moudrost Píle Uvážlivost Mazanost Komunikativnost ¡Baterie otázek ¡ Jak jste spokojen/a s … Velmi spokojen/a Spíše spokojen/a Ani/ani Spíše nespokojen/a Velmi nespokojen/a Výběrem knih ve volném výběru 1 2 3 4 5 Délkou výpůjční lhůty 1 2 3 4 5 Přístupem personálu knihovny 1 2 3 4 5 Úrovní toalet 1 2 3 4 5 ¡Sémantický diferenciál ¡ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Ostýchavý/á Průbojný/a Impulzivní Uvážlivý/á Hodný/á Zlý/á Moudrý/á Pošetilý/á Rozhodný/á Nerozhodný/á ¡Filtrační otázky ¡Chodíte do knihovny? 1.Ano 2.Ne (přejděte na ot. 15) 3. ¡Polouzavřené otázky ¡Jakou knihu používáte nejvíce pro studium metodologie? 1.Reichela 2.Dismana 3.Powella 4.Jiné (upřesněte) … ¡Volba postoje ¡Někteří knihovníci si myslí, že fond by se měl především přizpůsobit požadavkům čtenářů. Jiní si myslí, že knihovna by měla aktivně nabízet čtenářům knihy, které ani nemusí znát. Kterému názoru dáváte přednost? ¡( ) Knihovna by se měla přizpůsobit ¡( ) Knihovna by měla sama budovat fond ¡( ) Nemohu vybrat ¡Osobní a demografická data ▪Umisťují se na konec dotazníků ▪(případně k jiným relevantním otázkám) ▪ ¡Celková koncepce dotazníku ▪Podobné otázky za sebou ▪Střídat různé druhy odpovědí ▪ ¡Využívat přechody (Další sada otázek bude zjišťovat …) ¡ http://farm7.static.flickr.com/6167/6182788196_bcb66f53b0_b.jpg Metodologická dilemata Rozhodnutí o středové kategorii Rozhodnutí o odpovědi „nevím“ ¡Ptejte se na přímé zážitky (ne hypoteticky) ¡Pokládejte pokaždé jen jednu otázku ¡Vyhněte se otázkám se skrytou nápovědou a příčinnou souvislost ¡Vyhněte se neodůvodněným předpokladům ¡Každý respondent odpovídá na stejnou otázku – jednoznačnost! ¡Upřesněte počet odpovědí ¡Otázka by neměla být složitá http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Byly vaše čtenářské aktivity omezeny kvůli časové náročnosti vaší práce? http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Chtěl(a) byste mít dům a děti? http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Myslíte si, že při současném stavu školství se je rozumné dávat své dítě na gymnázium? http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Jaký je váš příjem? http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Kolik Vám je let? 0 – 20 20 – 30 30 – 40 40 – 60 60 – 80 http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Knihy a časopisy čtu: Nikdy Zřídka Často Velmi často Každý den http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png Souhlasíte s koncepcí ohrožené kultury profesora Josefa Šmajse? http://vyzkumy.knihovna.cz/images/panak3.png ¡ http://farm5.static.flickr.com/4017/4298107144_6f2668ea49_b.jpg Dotazování online Nástroje pro sběr a administraci dat ¡Snížení časového intervalu sběru dat ¡Eliminace chyb při sběru dat (filtrování, logická posloupnost) ¡Okamžitá a průběžná kontrola výsledků a jejich základní analýza, ¡Zapojení multimédií (videa, obrazu, zvuku…), ¡Eliminace finančních nákladů (tazatelé, tisk…) ¡ ¡Respondent zvládá i poměrně dlouhé dotazníky, ¡Snadný export do různých formátů (.xls, .csv, .sav) ¡Distribuce dotazníků různými kanály (mail, html odkaz, ¡Snadná integrace dotazníku do webových stránek knihovny formou iframe nebo pop-up oken (embed kódu) ¡Výzkumná skupina, kterou jsme schopni oslovit, nemusí být reprezentativní vzhledem k celkové populaci registrovaných čtenářů, ¡Obtížná možnost kontroly identity respondenta, ¡Míra návratnosti závisí na formě distribuce dotazníku, ¡Snižuje možnost pokládat komplexní a náročné otázky. ¡ http://farm4.static.flickr.com/3202/3099141053_5dd4c08b3f_b.jpg Zvyšování kvality dat a návratnosti Rozdělení dotazníku do několika stran bez nutnosti rolování zvyšuje míru vyplněných a dokončených dotazníků (Lozar Manfreda, Batagejl a Vehovar, 2002). Délka dotazníku má vliv především na míru opuštění online formuláře v průběhu jeho vyplňování, dále také na míru výběru odpovědí typu „nevím, nemohu odpovědět“, která stoupá spolu s délkou dotazníku (Deutskens et al, 2004). https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ Důležitější než samotný pokrok je ale vnímání pokroku samotným respondentem (nevidí-li hned zpočátku jasný pokrok ve vyplňování, míra opuštění dotazníku se zvyšuje). Vyšší míra vyplnění online dotazníků je zaznamenána u designově střídmých dotazníků. https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ Oproti tomu vizualizace určitých prvků (např. log, ukázek zboží) může zvyšovat míru odpovědí na konkrétní otázku (Deutskens, et al. 2004). ¡ https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEdSb1ZFRmhSaEIyUU5sbkdFeUIzOHc6MQ http://www.wordcampireland.com/wp-content/uploads/2009/12/polldaddy.png survs_logo_black_small http://www.workline.cz/Portals/3/Grafika/katalogfotografieloga/easy_research_biz/logo_easyresearch_ biz.gif http://www.crunchgear.com/wp-content/uploads/2010/09/google_docs_logo1.png http://2ukltd.com/internet-marketing-blog/wp-content/uploads/2010/03/survey-monkey-logo.jpg http://doctor-shop.com/images/images/surveygizmo-logo-250.jpg §http://black-eyedangel.blogspot.com (Measuring The Universe. Installation by Roman Ondák) §Daniel*1977 §