Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011 Východiska •Jan Amos Komenský (1592 – 1670) – škola hrou •John Dewey (1859-1952) – zkušenostní učení •Kurt Lewin (1890-1947) – skupinová dynamika •David Kolb (1939) - Kolbův cyklus •Benjamin Bloom – teorie vzdělávacích cílů • • Kolbův cyklus Bloomova taxonomie •1956 Benjamin Bloom •klasifikace vzdělávacích cílů –kognitivní oblast –postojová (citová) oblast –psychomotorická oblast Kognitivní oblast •Zapamatování – znalost •Porozumění •Aplikace •Analýza •Syntéza •Hodnotící posouzení Revize Bloomovy taxonomie • •Zapamatování – znalost •Porozumění •Aplikace •Analýza •Syntéza •Hodnotící posouzení • •Zapamotovat •Rozumět •Aplikovat •Analyzovat •Hodnotit •Tvořit Kritické myšlení •KM je myšlení nezávislé, samostatné. •Informace a informovanost jsou výchozími body KM. •KM hledá a předkládá otázky a problémy. •KM hledá promyšlená zdůvodnění. •KM je myšlením ve společnosti. •Psaní je pro kritické myšlení nejcennějším názorem. • UČENÍ •Co je to učení? •Co získáme, když se učíme? •K čemu je učení? •Kdy se s učením nejčastěji setkáváme? •Kde se s učením nejčastěji setkáváme? •Učíme se sami? •Proč se učíme? •Co nepříznivě ovlivňuje učení? Optimální podmínky pro rozvoj KM •Poskytnout žákům čas a příležitost pro KM. •Umožnit žákům volně věci domýšlet a domněnky vyslovovat. •Rozmanité myšlenky, nápady a názory přijímat otevřeně. •Podporovat aktivní zapojení žáků do učebního procesu. Optimální podmínky pro rozvoj KM •Zajistit bezbariérové prostředí, kde nebudou žáci vystaveni posměchu. •Vyjádřit důvěru v to, že každý žák je schopen činit kritické úsudky. •Oceňovat myšlení. •Být připraven formulovat své úsudky či se jich naopak zdržet. Proč? • •KOMPETENCE Kompetence •Soubor znalostí, dovedností, postojů, hodnot, které umožňují člověku účinně jednat v různých situacích. –znalost? – komunikovat slušně a co to znamená –dovednost? –postoj? Vennův diagram E – U - R UVĚDOMĚNÍ si významu informací REFLEXE EVOKACE Evokace •vybavení si a utřídění dosavadních představ o tématu - prekoncepty •propojuje dosavadní znalosti, zkušenosti či představ učícího se dítěte s cílem pro danou hodinu •učitel (ka) nezasahuje do výuky, pouze dodá další instrukce nebo naváže další otázkou •individuální, poté ve dvojicích, ve skupinách... •vnitřní motivace pro práci s tématem Uvědomění si významu informací •přichází zdroje, které žáci mohou považovat za zdroj informovanější, poučenější než jsou v danou chvíli oni sami •příjímání nových informací, jakou mají pro žáka hodnotu.... •samostatné hledání a nalézání odpovědí na stanovené otázky •trvajících chuť učit se a poznávat • Reflexe •každý sám formuluje své pochopení po svém •sestavuje svůj nový obraz studované věci – staví novou strukturu z původních i nových poznatků a otázek, ujasňuje si souvislosti •ujasňuje si postupy učení a myšlení, kterými se dostal k novým informacím a novému pochopení •reflexe jedné hodiny bývá evokací další Použitá literatura •http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/B/Bloomova_taxonomie •http://www.msmt.cz/Files/DOC/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.doc •http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php •REITMAYEROVÁ, E. – BROUMOVÁ, V. : Cílené zpětná vazba (Portál, 2007) • „Velbloudi“ • • •EVOKACE •UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ •REFLEXE