Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková lenka.nemeckova@gmail.com Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI 1.12.2011 Prototypování •Konkretizace designových návrhů •Platforma pro evaluaci návrhů •Platforma pro získání zpětné vazby za relativně nízké náklady •Zahrnutí uživatelů do procesu návrhu systému •Dokumentace konečného návrhu 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 2 Informace od respondentů •Funkčnost systému •Informační architektura a workflow systému •Podpora uživatelů •Vzhled (grafická podoba) systému ▫Barvy ▫Audiovizuální efekty •Požadavky na systém •Schopnosti práce se systémem •Nejčastější požadavky 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 3 Konkrétní prvky •Reprezentace informací v rozhraní •Symboly, ikony •Menu, navigace •Rozmístění prvků na stránce •Obsahové aspekty prvků •Vztah jednotlivých prvků •Srozumitelnost ikon, obsahu, menu apod. • • 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 4 Kdy lze vytvářet prototypy? •Realizace prototypování v různých fázích návrhu ▫Konceptualizace ▫Informační architektura ▫Designové řešení •V různých fázích návrhu lze uplatnit různé typy prototypování 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 5 Prototyp •Experimentální, ne(zcela)funkční návrh •Soustředí se na grafické a vizuální složky systému •Podoba prototypů: ▫Stejná platforma jako finální produkt –Web stránka, www aplikace, databáze ▫Jiná platforma než produkt –Papírová podoba apod. • • 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 6 Papírové prototypy •Tzv. Low fidelity prototypy •Rychlé a levné varianty •Nepokryjí funkčnost konečného produktu •Lze levně a rychle aplikovat více alternativ •Zjednodušená interakce •Žádné sofistikované nástroje. Náčrty rukou. •Lze prototypovat různé typy rozhraní •Rychlá zpětná vazba „za pochodu“ • • 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 7 Softwarové prototypy •Tzv. High fidelity prototypy •Výsledná podoba systému s omezenou funkčností •Systém, který opravdu funguje •Rychlá a levná varianta systému •Relevantní zpětná vazba na základě interakce s „konečným“ systémem 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 8 Typologie vytváření prototypů (1/2) •Requirements animation ▫Testování zejména funkčnosti systému •Rapid prototyping resp. Throw-away prototyping ▫Sběr informací o požadavcích na vzhled a funkce systému ▫Poukazuje na to, že uživatelské požadavky jsou při překlopení do praxe ne vždy použitelné ▫Důraz na evaluaci prototypu před jeho odepsáním J 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 9 Typologie vytváření prototypů (2/2) •Incremental prototyping ▫Testování základních částí velkého systémů tak, aby systém mohl být implementován v základní verzi •Evolutionary prototyping ▫Považované za souhrnnou metodu prototypování ▫Prototyp je postupně vyvíjen až do finální podoby produktu ▫ 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 10 Plné prototypování •Obsahuje všechny funkční prvky výsledného systému 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 11 Horizontální vs. Vertikální prototypy •Horizontální ▫Pokrývá celé rozhraní systému, bez funkčních prvků ▫Upřednostňují obsažení celé šíře systému před hloubkou •Vertikální ▫Pokrývá jen jeden (popř. omezené množství) aspektu systému v celé hloubce ▫ ▫ 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 12 High fidelity vs. Low fidelity prototyping •High fidelity ▫Za pomocí technologií (např. softwarové) •Low fidelity ▫Jiné než SW prostředky, např. papír… ▫ 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 13 Testování prototypů •Papírové •Softwarové ▫Usability testy ▫Pozorování •Uplatnění výzkumných metod ▫ 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 14 Literatura •PREECE, Jenny; ROGERS, Yvonne, aj. Human-computer interaction. Wokingham, England; Reading, Mass. : Addison-Wesley Pub. Co., 1995. xxxviii, 775 s. ISBN 0-201-62769-8. •STONE, Debbie, aj. User interface design and evaluation. San Francisco, CA. : Morgan Kaufmann, c2005. xxviii, 669 s. ISBN 0-12-088436-4. 1.12.2011 Interakce člověk-počítač, KISK FF MUNI 15