CJA010 SOUČASNÝ ČESKÝ JAZYK – SYNTAX KOMPLEMENTY Podívejme se nyní blíže na jednotlivé větné členy v rámci valenční teorie, a to nejprve na větné členy v syntaktických pozicích valenčních, tedy na komplementy. 1. Komplementy Syntaktické pozice dané valencí predikátorů. Pokud je predikátor ve funkci přísudku, jedná se o konstitutivní větné členy tvořící spolu s přísudkem EVS. Rozlišujeme: A. Komplementy rezervované pro vyjádření akantů implikovaných v sémantické struktuře predikátorů.  komplement levovalenční – pozice s formou Vnom (pozice podmětu): Petr hloubá. Napadlo mě, že se nechám ostříhat. Kdo neumí plavat, zůstane na břehu.  komplementy pravovalenční – s fixovanou pádovou formou, danou valencí predikátoru – pozice s formou Vcas (pozice předmětu): Marie přesadila tchýnin jazyk. Je zakázáno dotýkat se drátů. Petr se rozhodl, že nebude pít / nepít. – s nefixovanou pádovou formou – pozice s formou Vnon cas (pozice adverbiální): Vstoupil dovnitř / tam / do domu / kam chtěl. B. Komplementy rezervované pro vyjádření neaktantových složek implikovaných v sémantické struktuře predikátorů.  komplementy vyjadřující vnitřní charakteristiku děje/stavu: Chová se nevhodně / jako malé dítě / tak, že to není možné tolerovat. – Jde o komplementy s nefixovanou formou Vnon cas (adverbiální)  komplementy vyjadřující klasifikaci nebo kvalifikaci nějakého aktantu: Cítil se unavený/unaveně. (u Grepla – Karlíka nazývány kopredikát) 1.1 Aktantové komplementy 1.1.1 Podmětový komplement  V hierarchii valenčních pozic přísudku má nejzávažnější postavení. Přísudkový výraz přebírá jeho některé morfologické kategorie. Do podmětové pozice lze umístit různé aktanty téže mimojazykové situace (viz hierarchizace větné propozice).  Tato pozice je v infinitivní formě predikátoru likvidována: Matka vypráví dceři pohádku. – vyprávět dceři pohádku.  Z hlediska sémantického rozlišujeme podmět substanční a podmět situační.  Pokud je v podmětové pozici umístěn substanční aktant, má podmět povahu nominální fráze. Jejím jádrem bývá: a) Substantivum nebo substantivní zájmeno: Naše Anička dnes udělala první krok., Ta čokoláda ze Švýcarska chutná výborně!, Někdo tam bouchá. b) Adjektivum nebo adjektivní zájmeno: Nejvíc mi chutná vanilková! Ten vrchní je nějakej divnej. c) Neohebná slova a výrazy citátové povahy: A je spojka souřadicí., Nebe nezná vyvolených je kniha, která se mi líbí už od střední školy. d) Věta se vztažnými zájmeny kdo a co: Ten, kdo se bojí, nesmí do lesa. 1 CJA010 SOUČASNÝ ČESKÝ JAZYK – SYNTAX KOMPLEMENTY  I když je podmět syntaktická pozice s formou nominativní, mohou být ve zvláštních – něčím motivovaných – případech podmětové výrazy v jiném pádě než v nominativu: Pozn.: Tyto případy si navíc procvičíte ve cvičení v ELFu. 1. Genitiv záporový (negativ) – u negovaného přísudku. Dnes jej chápeme knižně a archaicky. Př.: K jeho návrhu nebylo připomínek. V tom městě nebylo kostela. Neminulo dne ani hodiny. 2. Genitiv kvantitativní – vyjadřuje množství nebo část toho, co je v subjektové pozici. Př.: V přehradě ubylo vody. Mamince přibylo vrásek. Přes noc napadlo sněhu! 3. Adverbiální pády – vyjadřuje se jimi navíc významový rys podílnosti nebo přibližnosti. Př.: Na každé větvi viselo po pěti zlatých jablkách. 4. Genitiv numerativní (numerativ) – dnes pouze jako důsledek historického vývoje, po číslovkách od pěti výše a po číslovkách neurčitých. Př.: Dnes chybělo šest žáků. Několik žáků dnes chybělo. 5. Příslovečné pády s formou místního nebo časového určení. Př.: U Dočekalů (=Dočekalovi) čekají dvojčata. V Parlamentě (= Parlament) odhlasoval zvýšení daní.  Podle ne/přítomnosti pozice podmětu ve větě rozlišujeme věty podmětové (dvojčlenné) a věty bezpodmětové (jednočlenné). 1.1.2 Předmětový komplement  Na rozdíl od podmětu má predikátor předmětovou pozici nejen ve formě VF, ale také ve formě infinitivu, adjektivizovaných participií a přechodníku.  Predikátor může mít maximálně jednu podmětovou pozici, zatímco předmětové pozice může mít i dvě nebo tři.  Z hlediska sémantického rozlišujeme předmět substanční a předmět situační.  Pokud je v předmětové pozici umístěn substanční aktant, může být předmětový výraz vyjádřen substantivem, adjektivem, zájmenem, výrazy citátové povahy nebo větami vztažnými uvozenými zájmeny kdo a co.  Pokud je v předmětové pozici umístěn situační aktant, má předmětový výraz primárně podobu vedlejší věty kompletivní (obsahové). Ta může být sekundárně nahrazena infinitivem či dějový/stavovým substantivem.  V předmětové pozici s akuzativní formou mohou být také výrazy v jiném pádě než v akuzativu (genitiv záporový, genitiv kvantitativní, genitiv numerativní). Motivace těchto forem je stejná jako u podmětu. 2 CJA010 SOUČASNÝ ČESKÝ JAZYK – SYNTAX KOMPLEMENTY 1.1.3 Adverbiální komplement  Pravovalenční pozice predikátoru s nefixovanou pádovou formou, tj. Vnon cas ← proto, že aktanty, pro které je taková pozice rezervována, se primárně vyjadřují adverbii; jsou-li vyjádřeny substantivy, je jejich forma motivována sémanticky.  V pozici adverbiálního komplementu se vyjadřují aktanty: místo v širokém smyslu • Tento aktant je implikován v sémantické struktuře predikátorů s významem lokalizace v prostoru (místo (?kde), směr (?kam), východisko (?odkud), dráha (?kudy)). Př.: Najednou se ocitl na lavici obžalovaných. Petr už zacouvá do garáže zkušeně. • Aktant s rolí místo v sémantické struktuře predikátorů s významem „stavy okolního prostředí“ (V Praze bylo polojasno. Venku prší. Sněží! (=tady)). • Pozice adverbiálního komplementu je obligatorní (Slzy se jí hrnuly do očí., *Slzy se jí hrnuly.), nebo potenciální, ve které aktant, je-li znám ze situace, vyjádřen být nemusí (! Prší. (tady), Petr Přišel. (sem)). čas v širokém smyslu • Tento aktant je implikován v sémantické struktuře predikátorů s významem lokalizace v čase. • Př.: Koncert proběhne už o tomto víkendu. Mistrovství světa se koná každé čtyři roky. prostředek v širokém smyslu • V sémantické struktuře predikátorů různých skupin (hoblovat, hrabat, žehlit; solit, tapetovat; sáňkovat, lyžovat – *Hobloval hoblíkem., *Osolil polévku solí., Sáňkoval na sáňkách. – Hobloval vypůjčeným hoblíkem.); dále u predikátorů implikujících třídu nástrojů (řezat). účel • Tento situační aktant je implikován v sémantické struktuře predikátorů s významem změny lokalizace. • Př.: Šel na pivo. Hnal se za slávou. Šel chytat ryby. Poslali ho opravit výtah. 1.2 Neaktantové komplementy 1.2.1 Způsobový a měrový komplement komplement  Valenční pozice predikátoru rezervované pro vyjádření vnitřní charakteristiky děje/stavu nějakého aktantu (To prase váží málo / metrák / tolik, že bychom ho už mohli zabít.). Chová se nevhodně. (valenční) vs. Mluví nevhodně. (nevalenční) 1.2.2 Kopredikátový komplement  Pokládám ho za odborníka / za talentovaného. Vydával ho za svého syna. 3