Nábožensky vzdělávací tvorba doby barokní úvod Zpracováno k projektu FRVŠ 3163/2012 Nástin práce nbod I –IX - základní otázky tématu – úvod nnávrh typologie nábožensky vzdělávací literatury doby barokní nbod X – XIV - výňatky z textů – starých tisků nebo moderních kritických edic nKatechizační texty….. nukázky jsou voleny tak, aby prezentovaly nejen vybraný typ zohledňující hlediska žánrová i funkční zaměření textu, ale též aby na nich mohly být vyloženy otázky uvedené v bodech I-IX npráce s vybranými ukázkami by tedy měla brát zřetel i k nim nvýběr relevantní odborné literatury (na některé tituly je odkazováno i ve výkladu) je připojen v závěru n I. Nábožensky vzdělávací tvorba a její cíle n nVýuka věrouky (vedle tradičního kostela a školy) nPodíl na procesu christianizace společnosti nKultivace víry a morálky nProhloubení emocionálního prožitku víry nRozvoj schopnosti sebereflexe čtenáře II. Dynamika vývoje nábožensky vzdělávací tvorby nStředověké kořeny nTomáš Štítný nVývoj v době humanismu nBaroko III. Autor a jeho strategie nMetody práce nStrukturace textu IV. Čtenář nEmancipační význam četby nZpůsob recepce textu nLatina a vernakulární jazyk V. Mimoliterární charakter nábožensky vzdělávací tvorby n nNormativní věroučné jádro a metody jeho explikace nŠirší pojetí – veškerá nábožensky zacílená produkce, též kázání, duchovní píseň, modlitba aj. nUžší pojetí – realizace nábožensky vzdělávacích cílů, fungování mimo veřejnou sféru n VI. Intertextualita nZákladní články víry nBible a patristika nBiblický apokryf nExemplum VII. Segmentace textu nFormule nGesta nZpůsob jejich využití VIII. Makrostruktura nKumulace textů nInterakce textů W. Brückner : trojí funkční zaměření NV textů n nPropagandistické – převládají narativní postupy a intence persvazivní, snaha přivést k víře n nKatechetické – uplatňují se výrazněji postupy rétorické, dialog umožňující zvažování argumentů, vládne tu intence poučující s cílem získat (docere, conciliare) n nPovznášivé (aedificatio) – s postupy meditativními směřujícími k posílení zbožnosti pomocí prožitku víry, s cílem duchovně pohnout, dojmout, vést k následování vzoru (permovere, imitare, delectare) n nSouzvuk IX. J. Kolár: mezidruhový kontext nMetodologie využití mezidruhového kontextu v nábožensky vzdělávací literatuře X. Návrh typologie nzohledňuje hlediska žánrová i funkční zaměření textů n nsoubor textů: ntexty katechizační nVěroučné encyklopedie n Vybraná doporučená literatura nBrückner, Wolfgang: Begriff und Theorie von Volkskultur für das 17. Jahrhundert. In Literatur und Volk im 17. Jahrhundert: Probleme populärer Kultur in Deutschland. Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung; Bd. 13, Teil 1, Wiesbaden 1985, S. 3–21 n Vybraná doporučená literatura nBrückner, Wolfgang: Thesen zur literarische Symbol des sogennant Erbaulichen. In Literatur und Volk im 17. Jahrhundert: Probleme populärer Kultur in Deutschland nKolár, Jaroslav: O mezidruhových kontextech v české literatuře 16.–17. století. In Návraty bez konce. Studie k starší české literatuře. Brno: Atlantis 1999, s. 17–32 n n Vybraná doporučená literatura nECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010 nLOUTHAN, Howard. Obracení Čech na víru, aneb, Rekatolizace po dobrém a po zlém. Vyd. 1. Praha: Rybka, 2011 nPELIKAN, Jaroslav. Komu patří bible? Dějiny Písma v proměnách staletí. Vyd. 1. Praha: Volvox Globator, 2009 Vybraná doporučená literatura nPOLEHLA, Petr. Jezuitské divadlo ve službě zbožnosti a vzdělanosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011 nPUMPRLA, Václav. Knihopisný slovník českých, slovenských a cizích autorů. Praha: Kabinet pro klas. Studia, 2010