MalMalMalMalířstvřstvřstvřství 19. stolet19. stolet19. stolet19. století zimní semestr 2012 romantismus • Ottův slovník naučný: „[…] název v literární historii i v dějinách umění přečasto užívaný, tají v sobě obsah historicky i věcně velmi rozmanitý, různorodý a namnoze také mlhavý.“ • v dějinách umění bývá nejčastěji romantismus kladen do protikladu ke klasicismu • něm. Romantik; angl. Romantic odpovídá spíše českému výrazu romantika „romantická etymologie“ • starofrancouzským slovem „romance“ se označovala románská lidová mluva v protikladu k latině vzdělanců – odtud označení literární formy románu „romantická etymologie“ – příklady použití 1) angl. adjektivum „romantick“ (17. stol.) = „jako v románě“ 2) „romantický“ jako charakteristika ideální krajinomalby ve smyslu „malebný“ 3) označení moderní evropské mnohonárodnostní křesťanské kultury v protikladu ke klasické antice (Christoph Martin Wieland, Oberon, 1780) • Friedrich Schlegel, Geschichte der alten und neuen Literatur (1815). preromantismus • sentimentální citovost • melancholie • víra v nadpřirozeno • znovuobjevení Shakespearova génia Joshua Reynolds (1723-1792), Sarah Siddonsová jako tragická múza, olej, dřevo, 236 x 146 cm, Huntington Library and Art Gallery, San Marino (California) Johann Heinrich Füssli (též Füßli, Fuseli; 1741-1825) • syn curyšského písaře, který se měl stát zwingliánským protestantským duchovním • 1764 odešel do Anglie • 1770-1778 studoval díla starých italských mistrů, z nichž nejvíce na něj zapůsobil Michelangelo • 1786-1789 namaloval devět obrazů se shakespearovskou tematikou pro galerii W. Shakespeara v Boydellu Johann Heinrich Füssli (1741- 1825), Probouzející se Titánie, 1793-1794, olej, plátno,169 x 135 cm , Kunsthaus, Zürich Johann Heinrich Füssli (1741-1825), Noční můra, 1781, olej, plátno, 101 x 127 cm, Institute of Arts, Detroit Johann Heinrich Füssli (1741-1825), Brunhilda pohlíží na Günthera, 1807, tužka, pero, inkoust, vymýváno, 483 x 317 mm, City Museum and Art Gallery, Nottingham hledání nové mytologie • James Macpherson, Fragments of Ancient Poetry, collected in the Higlands and translated from the Gaelic or Erse language. Edinburgh 1760. • Fingal, an Ancient epic Poem (…) composed by Ossian, the Son of Fingal (1762). Francois-Pascal-Simon Gérard (1770-1837), Ossian vyvolává duchy zvukem své harfy na břehu řeky Lora, 1801, olej, plátno, 184,5 x 194,5 cm, Kunsthalle, Hamburg Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Sen Ossianův, 1813, olej, plátno, 348 x 275 cm, Musée Ingres, Montauban Jean-Pierre Franque (1774-1860), Alegorie na stav Francie před návratem Napoleona z Egypta, 1810, olej, plátno, 261 x 326 cm, Louvre, Paříž • Jiří Kotalík, K výstavě Josefa Mánesa (Poznámky a úvahy), in: Jiří Kotalík – Miloslava Seydlová – Gabriela Kesnerová, Josef Mánes, 1820-1871 (kat. výst.). Praha 1971, s. VII-LI. Některé shodné rysy v tvorbě romantických umělců (podle Kotalíka): • I. podstatné znaky romantismu nalézá v „myšlenkové a fantazijní základně, která určuje vztah umělcova díla k prožívané době, k jejím dějinným událostem a společenským zápasům“ • II. vzájemné působení uměleckých oborů, směřující k synestetizmu • III. nejpříznačnější vlastností romantismu je „symbolizace“ „romantické dílo tak zaklíná a transponuje odraz reality“ (symbolizace): • a) ve vztahu k přírodě • b) ve vztahu k dějinám • c) ve vztahu k archetypickým představám • d) ve vztahu k prostoru a hmotě Některé shodné rysy v tvorbě romantických umělců (podle Kotalíka): • I. podstatné znaky romantismu nalézá v „myšlenkové a fantazijní základně, která určuje vztah umělcova díla k prožívané době, k jejím dějinným událostem a společenským zápasům“ • II. vzájemné působení uměleckých oborů, směřující k synestetizmu • III. nejpříznačnější vlastností romantismu je „symbolizace“ • VI. dominantním tvůrčím principem je pak proVI. dominantním tvůrčím principem je pak proVI. dominantním tvůrčím principem je pak proVI. dominantním tvůrčím principem je pak pro romantického malířeromantického malířeromantického malířeromantického malíře důsledná subjektivizacedůsledná subjektivizacedůsledná subjektivizacedůsledná subjektivizace krajinomalba • nejsilněji je zde přítomna zmiňovaná „symbolizace“ ve vztahu k přírodě • prohloubení vztahu moderního člověka k přírodě pramenilo jednak v osvícenském sentimentalismu, jednak bylo vyvoláno postupující industrializací a urbanizací Evropy Julius Schrader (1815- 1900), Alexander von Humboldt, 1859, olej, plátno, Metropolitan Museum of Art, New York Joseph Anton Koch (1768-1839) • do svých 17 let byl pastýřem v tyrolských horách • téměř celý život prožil v Římě • vyšel z klasické komponované „ideální krajinomalby“ po vzoru Poussinově, kterou však opatřoval novým duchovním významem Joseph Anton Koch (1768- 1839), Heroická krajina s duhou, 1804-1815, olej, plátno, 188 x 171,2 cm , Neue Pinakothek, Mnichov Joseph Anton Koch (1768- 1839), Schmadribašský vodopád, 1821-22, 132 x 110 cm, Neue Pinakothek, Mnichov Caspar David Friedrich (1774-1840) • syn mydláře ze severoněmeckého Greifswaldu • ve dvaceti letech odešel na kodaňskou Akademii a v roce 1798 do Drážďan (intelektuální a umělecký okruh: Ludwig Tieck, Novalis, Heinrich von Kleist; Georg Friedrich Kersting, Johann Christian Clausen Dahl, Carl Gustav Carus) • nové pojetí krajinomalby: ikonizace krajiny Caspar David Friedrich (1774- 1840), Autoportrét, 1810, křída, papír, 228 x 182 mm, Staatliche Museen, Berlín Caspar David Friedrich (1774-1840), Mnich na mořském břehu, 1808-1810, olej, plátno, 110 x 171,5 cm, Nationalgalerie, Berlín Caspar David Friedrich (1774- 1840), Poutník nad mořem mlhy, kolem 1818, olej, plátno, 94,8 x 74,8 cm, Kunsthalle, Hamburg Caspar David Friedrich (1774-1840), Děčínský oltář (Kříž v horách), 1807- 1808, olej, plátno, 115 x 110 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Drážďany • Friedrich Wilhelm Basilius von Ramdohr vs. Caspar David Friedrich • Friedrich spolu s Ch. A. Semlerem: zapadající slunce odkazuje k bezčasí a je „obrazem věčného všeoživujícího Boha“; „s Ježíšem zemřela nauka starého světa, čas, kdy Bůh bezprostředně putoval po světě“, obrazem křesťanské naděje v jeho druhý příchod je toto umělecké dílo • Děčínský oltář: symbolické zpodobení transsubstanciace Caspar David Friedrich (1774-1840), Děčínský oltář (Kříž v horách), 1807- 1808, olej, plátno, 115 x 110 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Drážďany Caspar David Friedrich (1774-1840), Osamělý strom, 1823, olej, plátno, 55 x 71 cm, Nationalgalerie, Berlín Caspar David Friedrich (1774-1840), Opatství v dubovém lese, 1809-1810, olej, plátno, 110,4 x 171 cm, Nationalgalerie, Berlín Caspar David Friedrich (1774-1840), Ledové moře (Ztroskotaná polární expedice; Ztroskotaná naděje), 1823-1824, olej, plátno, 96,7 x 126,9 cm, Kunsthalle, Hamburg