MalMalMalMalířstvřstvřstvřství 19. stolet19. stolet19. stolet19. století zimní semestr 2012 nazaréni • Wilhelm Heinrich Wackenroder, „Herzensergiessungen eines kunstliebenden Klosterbruder“ („Srdečné výlevy uměnímilovného řeholníka“) • v roce 1809 založilo několik studentů vídeňské Akademie pod vedením Friedricha Overbecka (1789-1869) a Franze Pforra (1788-1812) Spolek sv. Lukáše („Lukasbund“) • klášter San Isidoro v Římě Johann Friedrich Overbeck (1789- 1869), Podobizna Franze Pforra, kol. 1810, olej, plátno, 62 x 47 cm, Nationalgalerie, Berlín Franz Pforr (1788-1812), Vjezd Rudolfa Habsburského do Basileje v roce 1273, 1808-1810, olej, plátno, 90,5 x 118,9 cm, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Mohanem Franz Ludwig Catel (1778-1856), Korunní princ Ludvík ve španělské vinárně v Římě, 1824, olej, plátno, Neue Pinakothek, Mnichov Malířství 19. století Romantismus ve Francii Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Sen Ossianův, 1813, olej, plátno, 348 x 275 cm, Musée Ingres, Montauban Jean August Dominique Ingres (1780-1867) • syn sochaře-kameníka • studoval na Akademii v Toulouse, kde se zároveň prakticky věnoval hudbě – hře na housle v divadelním orchestru • od roku 1796 se učil v Paříži v ateliéru Jacques-Louis Davida • v roce 1801 mu byla udělena Římská cena (odjíždí teprve 1806) Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Vlastní podobizna, 1804, Musée Condé, Chantilly Jean August Dominique Ingres (1780- 1867), Napoleon I. na císařském trůnu, 1806, olej, plátno, Musée de l`Armée, Paříž + detail Jean August Dominique Ingres (1780- 1867), Portrét slečny Caroline Rivièrové, 1805, olej, plátno, 100 x 70 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Paní Rivièrová, 1805, olej, plátno, 116 x 90 cm, Louvre, Paříž Franz Pforr (1788-1812), Vjezd Rudolfa Habsburského do Basileje v roce 1273, 1808-1810, olej, plátno, 90,5 x 118,9 cm, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Mohanem Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Vjezd následníka trůnu, pozdějšího krále Karla V., do Paříže v roce 1358, 1821, olej, plátno, 470 x 560 cm, Wadsworth Atheneum, Hartford • jeho ilustrace ke klasickým dílům světové literatury se staly základními vzory, ze kterých čerpali malíři 19. století inspiraci pro kompoziční ztvárnění nejrozmanitějších figurálních scén • jeho kresby na ně tolik zapůsobily svojí archetypální jednoduchostí (vycházel mj. z maleb na řeckých vázách) John Flaxman (1755-1826) Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Zeus a Tétis, 1811, olej, plátno, 327 x 260 cm, Musée Granet, Aix-en-Provence Jean August Dominique Ingres (1780- 1867), „Grande Baigneuse“ – Koupající se, 1808, olej, plátno, 146 x 97 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), „La petite baigneuse“ – interiér harému, 1828, olej, plátno, 35 x 27 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Velká odaliska, olej, plátno, 1814, 91 x 162 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), `La Grande Odalisque - studie, asi 1813-1814, tužka, papír, 18,5 x 25,4 cm, Courtauld Institute, Londýn François Boucher (1703-1770), Odaliska, 1753, olej, plátno, 53,5 x 64,5 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Odaliska s otrokyní, 1840, olej, plátno, Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, Massachusetts Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Turecké lázně, 1863, olej, plátno na dřevě, průměr 108 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Paolo a Francesca, 1819, olej, plátno, 480 x 390 cm, Angers, Musée des Beaux-Arts John Flaxman, Paolo e Francesca, 1802, Biblioteca Comunale dell'Archigginasio, Bologna Jean August Dominique Ingres (1780- 1867), Slib Ludvíka XIII., 1824, olej, plátno, 421 x 262 cm, Katedrála NotreDame, Montauban Antoine-Jean Gros (1771-1835) • jeden ze zakladatelů nového historického malířství ve Francii • v roce 1796 se v Miláně setkal s Bonapartem a stal se prominentním malířem jeho dvora • slavil úspěch i jako portrétista • po pádu císařství se stal Gros oficiálním portrétistou nového dvora a profesorem École de Beaux-Artes Antoine-Jean Gros (1771-1835), Bonaparte na arcolském mostě, 1796, olej, plátno, 73 x 59 cm, Versailles, Paříž Antoine-Jean Gros (1771-1835), Bonaparte na arcolském mostě, 1796, olej, plátno, 73 x 59 cm, Louvre, Paříž Antoine-Jean Gros (1771-1835), Napoleon na návštěvě u malomocných v Jaffě, 1804, olej, plátno, 523 x 715 cm, Louvre, Paříž Antoine-Jean Gros (1771-1835), Napoleon u Jílového, 1808, olej, plátno, 533 x 800 cm, Louvre, Paříž Pierre-Paul Prud’hon (1758-1823), Podobizna císařovny Josefíny, 1805, olej, plátno, 244 x 179 cm, Louvre, Paříž Pierre-Paul Prud’hon (1758-1823), Spravedlnost a Pomsta pronásledují zločin, 1808, olej, plátno, 244 x 294 cm, Louvre, Paříž Théodor Géricault (1791-1824) • žák Carle Verneta (1758-1835) • 1810 vstoupil do ateliéru Pierre Guérina (1774-1833), později se nadchl pro dílo Antoine-Jeana Grose • kritikem neoklasicistní akademické praxe • od roku 1817 pobýval v Itálii, kde se stal nadšeným obdivovatelem Michelangelova díla Théodor Géricault (1791-1824), Důstojník gardových myslivců při útoku, 1812, olej, plátno, 349 x 266 cm, Louvre, Paříž Théodor Géricault (1791-1824), Důstojník gardových myslivců při útoku - studie, 1812, olej, plátno, 52,5 x 40 cm, Musée des BeauxArts et de la Céramique, Rouen Théodor Géricault (1791-1824), Závody divokých koní v Římě, kolem 1817, olej, plátno, 45 x 60 cm, Louvre, Paříž Karnevalový závod koní na Via del Corso v Římě, 1873, dřevoryt, papír Théodor Géricault (1791-1824), Prám Medúzy, 1818-1819, olej, plátno, 491 x 716 cm, Louvre, Paříž Théodor Géricault (1791-1824), Prám Medúzy - studie, olej, plátno, 37,5 x 46 cm, Louvre, Paříž Théodor Géricault (1791-1824), Prám Medúzy - studie, lavírovaná kresba perem, papír, 20,3 x 28,7 cm, Musée des Beaux-Arts et de la Céramique, Rouen Théodor Géricault (1791-1824), Podobizna muže: Tesař lodi Medúza, olej, plátno, 46,5 x 39 cm, Musée des Beaux-Arts et de la Céramique, Rouen Théodor Géricault (1791-1824), Derby v Epsomu, 1821, olej, plátno, 92 x 122 cm, Louvre, Paříž Théodor Géricault (1791-1824), Portrét muže, postiženého kleptomanií, asi 1820, olej, plátno, 61,2 x 50,2 cm, Museum voor Schone Kunsten, Ghent Théodor Géricault (1791-1824), Portrét ženy, postiženého chorobnou závistivostí, asi 1822, olej, plátno, 72 x 58 cm, Musée des Beaux-Arts, Lyons Ary Scheffer (1795-1858), Smrt Theodora Géricaulta, 1824, olej, plátno, 46 x 36 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798-1863), Arabští koně, bojující ve stáji, 1860, olej, plátno, 64,6 x 81 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798-1863), Duševně chorá žena, kolem 1822, olej, plátno, 41 x 33 cm, Musée des Beaux-Arts, Orléans Eugène Delacroix (1798-1863) • malířství začal studovat v roce 1815 v ateliéru Pierre Guérina (1774-1833) • 1816 se zapsal na Akademii • zapůsobilo na něj především dílo Petra Pavla Rubense, jehož práce mnohokrát kopíroval • později pro něj bylo velkým impulsem poznání krajinomalby Johna Constabla Eugène Delacroix (1798-1863), Vlastní podobizna, kolem 1837, olej, plátno, 65 x 54,5 cm, Louvre, Paříž Karikatura: souboj Delacroixe a Ingrese před budovou Institut de France, 1840- 1860, rytina, papír Eugène Delacroix (1798-1863), Dantova bárka, 1822, olej, plátno, 189 x 246 cm, Louvre, Paříž Alegorie v romantickém pojetí • skutečná událost je podána alegorickým, popř. symbolickým způsobem • reálná scéna je naplněna ideologickým obsahem • skutečné postavy zosobňují univerzální ideje Eugène Delacroix (1798- 1863), Masakr (Vraždění) na Chiu, vystaven 1824, olej, plátno, 417 x 354 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798- 1863), Masakr (Vraždění) na Chiu – celková studie, 1824, akvarel, tužka, papír, 34 x 30 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798-1863), Masakr (Vraždění) na Chiu – celková studie, 1824, tužka, papír, 19,9 x 30,7 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798-1863), Řecko hynoucí na ruinách Missolonghi , 1826, op, 209 x 147 cm, Musée des Beaux-Arts, Bordeaux Eugène Delacroix (1798-1863), Smrt Sardanapala, 1827, olej, plátno, 392 x 496 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798-1863), Svoboda vedoucí lid (na barikádu), 1830, olej, plátno, 260 x 325 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798-1863), Alžírské ženy, 1834, 180 x 229 cm, olej, plátno, 260 x 325 cm, Louvre, Paříž Eugène Delacroix (1798- 1863), Zápas Jákoba s andělem (detail), 1854-61, olej, enkaustika, 751 x 485 cm (celek), Saint-Sulpice, Paříž Eugène Delacroix (1798- 1863), Vyhnání Heliodora z chrámu, 1854-1861, olej, enkaustika, 751 x 485 cm, Saint-Sulpice, Paříž