MalMalMalMalířstvřstvřstvřství 19. stolet19. stolet19. stolet19. století zimní semestr 2012 Malířství 19. století Romantismus v Anglii? Alexander Cozens (kol. 1717-1786) • Různé druhy krajinářských kompozic (The Various Species of Landscape Composition), 1759 • Nový způsob napomáhání invenci při komponování krajiny (New Method of Assisting the Invention in Drawings Original Compositions of Landscape), 1785 Různé druhy krajinářských kompozic • "the edge of a hill, or mountain, near the eye" (number 1), "a landscape on one hand, the sea on the other" (3), "a waterfall" (8), "two hills, mountains, or rocks, opposite each other" (9) Alexander Cozens (kol. 1717-1786), Studie mraků, kolem 1771, tuš, papír, 12 x15 cm, Ermitage, St. Petersburg Alexander Cozens (kol. 1717-1786), Mraky, kolem 1770, pero, akvarel, papír, 23,3 x 31,3 cm, Tate Gallery, Londýn Joseph Mallord William Turner (1775Joseph Mallord William Turner (1775Joseph Mallord William Turner (1775Joseph Mallord William Turner (1775----1851)1851)1851)1851) • v roce 1789 byl přijat na londýnskou Akademii (Joshua Reynolds) • zaměřoval se na postižení světelných a atmosférických jevů – v tomto ohledu byl experimentátorem • byl od počátku úspěšným umělcem – měl prostředky k uskutečnění četných cest Evropou William Turner (1775-1851), Dido staví kartágo (Vzestup Kartaginské říše), 1815, olej, plátno, 155.5 x 232 cm, National Gallery, Londýn William Turner (1775-1851), Pád Kartaginské říše, 1817, olej, plátno, 170 x 239 cm, Tate Gallery, Londýn William Turner (1775-1851), Křižník „Téméraire“ na cestě ke svému poslednímu kotvišti, 1838, olej, plátno, 91 x 122 cm, National Gallery, Londýn William Turner (1775- 1851), Mír – Pohřeb na moři, 1842, 87 x 86,5 cm, Tate Gallery, Londýn William Turner (1775-1851), Stíny a temnota (Večer Potopy), kol. 1843, olej, plátno, 78,5 x 78,5, Tate Gallery, Londýn William Turner (1775-1851), Světlo a barva (Ráno po potopě), kol. 1843, olej, plátno, 78,5 x 78,5, Tate Gallery, Londýn William Turner (1775-1851), Déšť, Pára a Rychlost (Velká západní dráha), 1844, olej, plátno, 91 x 122 cm, National Gallery, Londýn John Constable (1776-1837) • v mládí byl mlynářským pomocníkem • 1799 se zapsal na Akademii v Londýně • cele se oddal studiu domácí anglické venkovské krajiny, zkoumal proměny její nálady v souvislosti s denní a roční dobou (světlem) • 1824 slavil velký úspěch na výstavě v Paříži, byl velkým objevem pro francouzské malíře, především krajináře John Constable (1776-1837), Studie mraků (podle příručky Alexandra Cozense 'Engravings of Skies'), tužka, papír, 9.3 x 11,4 cm, Courtauld Institute of Art Gallery, Londýn John Constable (1776-1837), Studie mraků v Hampstead, 1821, olej, papír na dřevě, 24,2 x 29,8 cm, Royal Academy of Arts, Londýn John Constable (1776-1837), Gillinghamský mlýn, 1824, olej, plátno, 24,8 x 30,2 cm, Fitzwilliam Museum, Cambridge John Constable (1776-1837), Vůz sena, 1821, olej, plátno, 130 x 185 cm, National Gallery, Londýn John Constable (1776-1837), Skákající kůň, 1824-1825, olej, plátno, 142 x 187 cm, Royal Academy of Arts, Londýn John Constable (1776-1837), Skákající kůň, 1824-1825, olej, plátno, 129 x 188 cm, Victoria and Albert Museum, Londýn John Constable (1776-1837), Stonehenge, 1835, akvarel, papír, 387 x 591 mm, Victoria and Albert Museum, Londýn Malířství 19. století Historická malba historická malba (= „dějepisná malba“) • nové pojetí historické malby: nešlo již o alegorické zobrazení nějakého mytologického, literárního nebo historického děje, nýbrž o předvedení historické události analogický k rekonstrukci této události v historickém zkoumání francouzská historická malba • rozpětí historické malby Francie období restaurace demonstrují díla Théodora Géricaulta (Prám Medúzy) a Eugèna Delacroixe (Masakr na ostrově Chios) na jedné straně a Horace Verneta a Paula Delaroche na straně druhé Horace Vernet (1789-1863), Bitva u Jeny, 1836, olej, plátno, Versailles, Paříž Anonym (podle Horace Verneta), Bitva u Jeny, lept, kolorováno Paul Delaroche (1797-1856), Smrt anglické královny Alžběty v roce 1603, 1827-1828, olej, plátno, 422 x 343 cm, Paříž, Louvre Paul Delaroche (1797-1856), Smrt kardinála Mazarina, olej, plátno, 57,2 x 97,3 cm, Walace Collection, Londýn Paul Delaroche (1797-1856), Generál Bonaparte při přechodu Alp, 1848, olej, plátno, 277 x 210 cm, Louvre, Paříž Jacques-Louis David (1748- 1825), První konzul přechází Alpy, 1797, 81 x 65 cm, Louvre, Paříž Ernest Meissonier (1815-1891), Napoleon se svým oddílem, 1868, olej, dřevo, 17 x 18 cm, Wallace Collection, Londýn Ernest Meissonier (1815-1891), Campagne de France 1814, 1864, olej, plátno, Musée d’Orsay, Paříž Ernest Meissonier (1815-1891), Obležení Paříže, 1870, 53,5 x 70,5, Louvre, Paříž Jean-Léon Gérôme (1824-1904), Cézarova smrt, kol. 1859, Walters Art Museum, Baltimore mnichovská historická malba 1. pol. 19. stol. • systematická umělecká politika krále Ludvíka I. sledovala dva hlavní cíle: 1. kompenzovat vojenskou a hospodářskou převahu Rakouska a Pruska získáním prestižního postavení alespoň v umělecké oblasti 2. působit na upevnění národního povědomí a zdůraznění vazeb obyvatelstva k monarchii mnichovská historická malba 1. pol. 19. stol. • specifické pojetí historické malby se v Mnichově rozvinulo pod taktovkou koryfejů nazarénské malby Petera Cornelia (1783-1867) a Julia Schnorra von Carolsfeld (1794-1872) Peter von Hess (1792-1871), Vjezd krále Otty Řeckého do Nauplie, 1835, olej, plátno, 269 x 415 cm, Neue Pinakothek, Mnichov Peter Cornelius (1783-1867), Poslední soud, 1836-39, nástěnná malba (freska), Ludwigskirche, Mnichov Wilhelm Kaulbach (1805-1874), Zničení Jeruzaléma císařem Titem, 1846, olej, plátno, 585 x 705 cm, Neue Pinakothek, Mnichov düsseldorfská historická malba • směřování düsseldorfské akademie na poli historické malby bylo odlišné od mnichovské školy • lze říci, že düsseldorfská malba je barevně výraznější než mnichovská, zároveň více aspiruje na historickou věrnost Wilhelm von Schadow (1789- 1862), Svatá rodina pod portikem, 1818, olej, plátno, 142,5 x 102,4 cm, Neue Pinakothek, Mnichov Karl Friedrich Lessing (1808-1880), Husitské kázání, 1836, Nationalgalerie, Berlín Karl Friedrich Lessing (1808-1880), Hus před koncilem kostnickým, 1842, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Mohanem belgická historická malba • představitelé mladé belgické malířské školy nalezli v historické velkoformátové malbě adekvátní způsob výtvarné prezentace nově získané nezávislosti a ve slavných událostech domácích dějin nevyčerpatelný zdroj odpovídajících obrazových námětů • vedle umění francouzského romantismu (Paul Delaroche) čerpali belgičtí malíři ze slavné domácí umělecké tradice, především z rubensovské vlámské malby Eduard de Bièfve (1808-1882), Kompromis nizozemské šlechty v roce 1566 (autorská replika obrazu z roku 1841), 1849, olej, plátno, Nationalgalerie, Berlín Louis Gallait (1810-1887), Abdikace Karla V. (autorská replika obrazu z roku 1837), 1842, olej, plátno, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt nad Mohanem Louis Gallait (1810-1887), Velká střelecká gilda vzdává poslední poctu hrabatům Egmontu a Hoornovi, 1851, olej, plátno, Musée de Beaux-Arts, Tournai Nicaise de Keyser (1813-1887), Antverpia v kruhu svých umělců, 1864-1872, nástěnná malba mnichovská historická malba 1. pol. 19. stol. • vedle pozdního nazarénizmu, reprezentovaného tvorbou ředitele mnichovské Akademie Wilhelma von Kaulbacha, se pod belgickým vlivem rychle prosazuje nové pojetí historické malby prostřednictvím Carla Theodora von Piloty Wilhelm Kaulbach (1805-1874), Bitva u Salamíny, 1868, Stiftung Maximilianeum, Mnichov Carl Theodor von Piloty (1826-1886) • syn litografa Ferdinanda Pilotyho st. (1786- 1844) a bratr malíře Ferdinanda Pilotyho ml. (1828-1886) • učil se nejprve u svého otce, od roku 1840 u Juliuse Schnorra von Carolsfeld (1794-1872) na mnichovské Akademii • po otcově smrti v roce 1844 vedl rodinný litografický závod Piloty&Löhle • prostřednictvím svého švagra a učitele Karla Schorna (1803-1850) poznal realistickou romantickou malbu Carl Theodor von Piloty (1826-1886), Seni nad mrtvolou Albrechta z Valdštejna, 1855, olej, plátno, 312 x 364,5 cm, Neue Pinakothek, Mnichov „Partnerství pro historické umění“ (Verbindung für historische Kunst) • spojení německých uměleckých spolků za účelem vlastenecké podpory historické malby prostřednictvím objednávek a nákupů, ustanovené v roce 1854 Moritz von Schwind (1804-1871), Jízda císaře Rudolfa ke hrobu, 1857, Kunsthalle, Kiel Adolph Menzel (1815-1905), Setkání Friedricha Velikého a císaře Josefa II. v Nise roku 1769, Nationalgalerie, Berlín Carl Theodor von Piloty (1826-1886), Thusnelda v průvodu Germanikově, 1873-1874, 490 x 710 cm, Neue Pinakothek, Mnichov Carl Theodor von Piloty (1826- 1886), Kolumbus, 1865, 316 x 229,5 cm, Schack-Gallerie, Mnichov Nicolaus Gysis (1842-1901), Karikatura na Pilotyho školu, 1868 Hans Makart (1840-1884), Benátky se klaní Kateřině Cornaro, 1872-1873, Belvedere, Vídeň Anton von Werner (1843-1915), Moltke se svým štábem před Paříží, 1873, Kunsthalle, Kiel