MalMalMalMalířstvřstvřstvřství 19. stolet19. stolet19. stolet19. století zimní semestr 2012 Malířství 19. století Malířství v Čechách 1790 – 1840 („generace zakladatelů“) Příčiny nepříznivé situace • oslabení tradiční mecenášské úlohy církve; • složitá situace šlechty – centralizované řízení státu vedlo k oslabení postavení aristokracie v provinciích; • nedostatečně rozvinutý umělecký trh a malý potenciál měšťanstva pro podporu umění a kultury. Projekty na podporu rozvoje uměleckého provozu v Čechách • Společnost vlasteneckých přátel umění (Privat Gesellschaft patriotischer Kunst Freunde, 1796); • Kreslířská akademie (1799); • Krasoumná jednota pro Čechy (Kunstverein für Böhmen, 1835). Jan Jakub Quirin JahnJan Jakub Quirin JahnJan Jakub Quirin JahnJan Jakub Quirin Jahn (1739 Praha – 1802 Praha) • přední znalec dějin výtvarného umění v Čechách; • zakládající člen Společnosti vlasteneckých přátel umění; • jeho činnost historiografická (nerealizovaný přehled dějin českého umění) a sběratelská (archivní materiály Pražského malířského bratrstva). Jan Jakub Quirin Jahn (1739-1802), Podobizna dámy v čepci, kol. 1785, olej, plátno, 59 x 42 cm, Národní galerie v Praze Ludvík KohlLudvík KohlLudvík KohlLudvík Kohl (1746 Praha – 1821 Praha) • studium v ateliéru Norberta Grunda a na mědirytecké akademii Jakuba Schmutzera ve Vídni; • od roku 1775 vyučoval kreslení na c.k. normální škole v Praze; • významná byla jeho činnost portrétní; • po roce 1800 se soustavně věnoval malbě architektur a architektonických interiérů. Ludvík Kohl (1746-1821), Pohled do umělcova ateliéru, 1799, štětcová kresba tuší, papír, 52,5 x 66 cm, Muzeum hl. města Prahy Ludvík Kohl (1746-1821), Podobizna umělcovy dcery Anny, kol. 1810, olej, plátno, 79,5 x 63 cm, Muzeum hl. města Prahy Ludvík Kohl (1746-1821), Návrh dostavby Katedrály sv. Víta v Praze, 1814, olej, dřevo, 112 x 152 cm, Muzeum hl. města Prahy Ludvík Kohl (1746-1821), Vladislavský sál, mezi 1810-1820, olej, plátno, 65 x 86 cm, Národní galerie v Praze Josef BerglerJosef BerglerJosef BerglerJosef Bergler (1753 Salzburg –1829 Praha) • studoval u Martina Knollera v Miláně a Antona Marona v Římě; • působil jako dvorní malíř a stolovník pasovského biskupa Leopolda Thun- Hohensteina; • pedagogické zásluhy; • v poslední době je Bergler oceňován i jako zručný kreslíř a grafik. Josef Bergler (1753-1829), Mladý umělec – novoročenka, 1811, mědiryt, 12,8 x 8,3 cm, Boris Wilnitsky Fine Arts Josef Bergler (1753-1829), Heřman po bitvě v Teutoburském lese, 1809, olej, plátno, 241 x 304 cm, Národní galerie v Praze Josef Bergler (1753-1829), Spytihněvův soud, 1818, olej, plátno, 160 x 195 cm, Kolowratská obrazárna v Rychnově n. Kn. Karel PostlKarel PostlKarel PostlKarel Postl (1769 panství Bechyně – 1818 Praha) • studoval ve Vídni, patrně u Friedricha Augusta Branda a na mědirytecké akademii Jakoba Schmutzera; • v roce 1806 byl pověřen vedením krajinářské školy na Akademii v Praze; • propojoval klasicistní východisko s některými preromantickými prvky. Karel Postl (1769–1818), Večer z cyklu Čtyři denní doby, kol. 1810, olej, plátno, 77 x 102 cm, Národní galerie v Praze Antonín MachAntonín MachAntonín MachAntonín Macheeeekkkk (1775 Podlažice – 1844 Praha) • prošel různorodým školením, v roce 1799 pak studoval na Akademii ve Vídni; • po návratu do Prahy v roce 1814 se stal nejosobitějším portrétistou zdejší měšťanské společnosti; • chtěl se uplatnit i v oboru historické malby – grafický cyklus Dějiny Čechů v obrazích s náměty z českých dějin od mytických počátků do novověku. Antonín Machek (1775– 1844), Podobizna rodiny mechanika Josefa Božka, po 1814, olej, plátno, 126 x 105 cm, Muzeum hl. města Prahy Antonín Machek (1775– 1844), Podobizna sochaře Josefa Malínského, 1818, olej, plátno, 78,4 x 61,9 cm, Národní galerie v Praze Antonín Machek (1775– 1844), Podobizna Ludvíka Rittera von Rittersberg, před 1827, olej, plátno, 52,9 x 44,5 cm, Národní galerie v Praze František HorčičkaFrantišek HorčičkaFrantišek HorčičkaFrantišek Horčička (1776 Praha – 1858 Praha) • mimořádně a všestranně nadaný umělec; • navštěvoval kreslířské kurzy Ludvíka Kohla, později studoval na filozofické a právnické fakultě; • v roce 1800 se zapsal na pražskou výtvarnou Akademii, po absolutoriu nastoupil jako správce Colloredo– Mansfeldské obrazárny, přičemž se uplatnil i jako restaurátor. František Horčička (1776–1858), Portrét astronoma Adama Bittnera, asi 1837, olej, plátno, 95 x 71 cm, Národní technické muzeum František Horčička (1776–1858), Poslední soud, 1820, olej, plátno, 395 x 220 cm, kostel Nejsvětější Trojice v Praze-Košířích František TkadlíkFrantišek TkadlíkFrantišek TkadlíkFrantišek Tkadlík (1786 Praha – 1840 Praha) • od roku 1803 souběžně s pražskou uměleckou Akademií studoval filozofii na univerzitě; • uplatnil se jako portrétista a od roku 1817 působil ve funkci správce černínské obrazárny ve Vídni; • od roku 1836 ředitelem umělecké Akademie v Praze. František Tkadlík (1786– 1840), Podobizna Otakara Černína, 1823, olej, plátno, 61 x 47,5 cm, Národní galerie v Praze František Tkadlík (1786–1840), Návrat sv. Vojtěcha z benediktýnského kláštera Monte Cassino r. 993 do vlasti, olej, plátno, 1824, 89 x 119 cm, Národní galerie v Praze František Tkadlík (1786–1840), Enyó (Epilog Napoleónův), 1825, olej, plátno, 100,5 x 137,5 cm, Národní galerie v Praze Jacques-Louis David (1748-1825), Sabinky, 1799, Louvre, Paříž František Tkadlík (1786–1840), Sv. Václav a sv. Ludmila při mši, 1837, 101,5 x 141 cm, Národní galerie v Praze