MalMalMalMalířstvřstvřstvřství 19. stolet19. stolet19. stolet19. století zimní semestr 2012 Přednáška příště, tj.Přednáška příště, tj.Přednáška příště, tj.Přednáška příště, tj. 3. 12. 20123. 12. 20123. 12. 20123. 12. 2012 odpadá:odpadá:odpadá:odpadá: naposledy se sejdeme v pondělí 10. 12. 2012 Situace na Moravě • počátky malířství 19. století na Moravě ještě skromnější, než v Čechách; • rakouský centralismus = ztráta historického povědomí o příslušnosti Moravy (Země moravskoslezské) k zemím Koruny české; • v 19. století se Morava stala jednoznačně kulturní a uměleckou periferií, přebírající podněty především z Vídně. Martin Ferdinand Chvátal, zv. QuadalMartin Ferdinand Chvátal, zv. QuadalMartin Ferdinand Chvátal, zv. QuadalMartin Ferdinand Chvátal, zv. Quadal (1736 Měrovice – 1809 Sankt Peterburg) • studoval na Akademii ve Vídni, kde byl ovlivněn nizozemským barokním realismem Martina Meytense, a v roce 1767 nějakou dobu na pařížské Akademii u Françoise Bouchera; • mezinárodně uznávaný malíř zvířat, žánrů, podobizen a krajin v Londýně, Dublinu, Římě, Florencii, Neapoli, Vídni, Hamburku a nakonec v Petrohradě. Martin Ferdinand Chvátal, zv. Quadal (1736-1809), Kocour Lady H. George jménem Raton v zahradě vily Navorini v Římě, 1784, olej, plátno, 74 x 102 cm, Moravská galerie v Brně Barbora Kraftová, roz. SteinerováBarbora Kraftová, roz. SteinerováBarbora Kraftová, roz. SteinerováBarbora Kraftová, roz. Steinerová (1764 Jihlava – 1825 Bamberk) • studovala na Akademii ve Vídni, kde se provdala za lékárníka Josefa Kraffta a usadila se zde, působila ovšem také v Salzburgu, Bambergu nebo Praze; • byla vyhledávanou portrétistkou předních šlechtických rodů, pracovala však i pro měšťanské objednavatele. Barbora Kraftová (1764-1825), Podobizna velkoobchodníka Antona von Marxe s rodinou, 1803, olej, plátno, 149 x 208 cm, Belvedere, Vídeň Jan Kutálek (Guttalek)Jan Kutálek (Guttalek)Jan Kutálek (Guttalek)Jan Kutálek (Guttalek) (1773 Brno – 1818 Brno) • nejprve pracoval v dílně svého prastrýce Andrease Schweigela; • později v letech 1803-1812 studoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni jako stipendista moravských stavů; • předčasná smrt v roce 1818 zabránila dalšímu rozvoji jeho talentu. Jan Kutálek (1783–1818), Antická scéna, 1808, olej, plátno, 49,5 x 60,5 cm, Moravská galerie v Brně František RichterFrantišek RichterFrantišek RichterFrantišek Richter (1774 Brno-1860 Brno) • vyučil chirurgem u městského ranhojiče, sběratele umění a svobodného zednáře Ernesta Rincoliniho; • zájem o výtvarné umění, který získal v prostředí tehdejší brněnskou kulturní elity, zaujaté pro otázky sběratelství, jej dovedl až k vlastní umělecké dráze. František Richter (1774-1860), Krajina se zříceninou hradu Landštejna, 1820, olej, plátno, 71 x 95 cm, Moravská galerie v Brně Malířství 19. století Rozvoj malířství v Čechách kolem poloviny 19. století prosazováním vyhraněného uměleckého individualismu • jednotliví umělci jsou si stále častěji vědomi vlastního tvůrčího potenciálu; • odmítání tradičních oficiálních autorit v oblasti vkusu a hledání nových možností svobodného uplatnění; • rozdělení umělecké scény na oficiální, státem podporovanou, a neoficiální, „nekonvenční“, „moderní“ či „avantgardní“ oblast. pokusy prosadit zlepšení podmínek pro vlastní svobodnou tvorbu v Čechách • memorandum z 24. října 1835 požadující založení Spolku umělců a přátel uměníSpolku umělců a přátel uměníSpolku umělců a přátel uměníSpolku umělců a přátel umění (Verein von Künstler und Kunstfreunden), nezávislého na SVPU – neúspěšný pokus o zřízení svépomocné organizace umělců; • Krasoumná jednota pro ČechyKrasoumná jednota pro ČechyKrasoumná jednota pro ČechyKrasoumná jednota pro Čechy (Kunstverein für Böhmen), zřízená v tomtéž roce, organizovala od roku 1836 každoroční prodejní umělecké přehlídky. pokusy prosadit zlepšení podmínek pro vlastní svobodnou tvorbu v Čechách • teprve v listopadu revolučního roku 1848 byla založena Jednota umělců výtvornýchJednota umělců výtvornýchJednota umělců výtvornýchJednota umělců výtvorných – naplnění touhy českých umělců po vlastním nezávislém spolku; • byla vedena národně orientovanými umělci (Josef Vojtěch Hellich, Josef Navrátil, Josef Mánes), členstvo se rekrutovalo z kruhů české národní elity; • spolek již v roce 1858 zanikl. Josef Vojtěch HellichJosef Vojtěch HellichJosef Vojtěch HellichJosef Vojtěch Hellich (1807 Choltice u Pardubic-1880 Praha) • v roce 1825 vstoupil na pražskou Akademii k Josefu Berglerovi ml., v letech 1830-1832 pak studoval ve Vídni; • do povědomí české kulturní veřejnosti se zapsal především jako portrétista, hlavní oblastí jeho činnosti však bylo církevní malířství včetně malby oltářních obrazů; • svým zájmem o Raffaelovo dílo se přiblížil tvorbě nazarénů. František Tkadlík (1786–1840), Sv. Václav a sv. Ludmila při mši, 1837, olej, dřevo, 101,5 x 141 cm, Národní galerie v Praze Josef Vojtěch Hellich (1807-1880), Kněžna Ludmila a Bořivoj vyučují sv. Václava na Tetíně, 1840, olej, plátno, 110 x 127,5 cm, Národní galerie v Praze Josef Vojtěch Hellich (1807- 1880), Podobizna Boženy Němcové, 1845, olej, plátno, 70 x 56 cm, Pražský hrad Josef MánesJosef MánesJosef MánesJosef Mánes (1820 Praha-1871 Praha) • jeho otec Antonín (1784-1843) byl krajinářem a profesorem krajinomalby na Akademii (1836-1843), strýc Václav (1793- 1858) působil především jako portrétista, bratr Quido (1828-1880) se zaměřil na žánrovou malbu a sestra Amálie (1817- 1883) tvořila příležitostně pozoruhodné krajiny a věnovala se soukromé pedagogické činnosti = malířská rodina= malířská rodina= malířská rodina= malířská rodina MánesůMánesůMánesůMánesů; Josef MánesJosef MánesJosef MánesJosef Mánes (1820 Praha-1871 Praha) • od roku 1835 studoval na pražské Akademii u svého strýce Václava Mánesa a u Františka Tkadlíka, později zde působil ještě pod Christianem Rubenem; • po konfliktu s Rubenem odešel v roce 1844 do Mnichova, který tehdy platil za nejprogresivnější umělecké centrum ve střední Evropě. Josef Mánes (1820-1871), Hrobník, 1843, olej, plátno, 52,5 x 67,5 cm, Státní zámek Český Krumlov Josef Mánes (1820-1871), Setkání Petrarky s Laurou v Avignonu roku 1327, 1846, olej, plátno, 116 x 148 cm, Národní galerie v Praze Moritz von Schwind (1804- 1871), V lese (Chlapcův kouzelný roh), kolem 1848, olej, plátno, 49,5 x 39,4 cm, Neue Pinakothek, Mnichov Josef Mánes (1820-1871), Při měsíčku, 1853-1855, olej, plátno, ovál 53,5 x 41 cm, Národní galerie v Praze Josef Mánes (1820-1871), Prapor čtenářského a pěveckého spolku „Rastislav“ Blansko, 1864, hedvábí, výšivka, 197 x 193 cm, Moravská galerie v Brně Josef Mánes (1820-1871), Josefina, kol. 1855, olej, plátno, 74 x 59 cm, Národní galerie v Praze Josef Mánes (1820-1871), Lyrická poesie, 1859, tempera, plátno, průměr 161,5 cm, Národní galerie v Praze Josef Mánes (1820-1871), Červen – medailon z Kalendaria pro orloj Staroměstské radnice v Praze, 1865-1866, olej, měděný plech, průměr 270 cm, Muzeum hlavního města Prahy Karel PurkyněKarel PurkyněKarel PurkyněKarel Purkyně (1834 Vratislav-1868 Praha) • syn světoznámého vědce Jana Evangelisty Purkyně mohl díky rodinnému zázemí rozvíjet svůj talent nezávisle na akademických institucích i kupujícím publiku; • na pražské Akademii byl zapsán jen krátce v roce 1851; • malíř a zároveň významný kritik a teoretik výtvarného umění. Karel Purkyně (1834-1868), Bitva Amazonek, 1865, olej, dřevo, 119 x 165 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Vlastní podobizna s paletou a štětcem, kol. 1856, olej, plátno, 69 x 56 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Boulogneský lesík, 1857, olej, lepenka, 23,3 x 54,8 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Podobizna rodiny řezbáře Vorlíčka, kol. 1859, olej, plátno, 140 x 105,5 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Podobizna kováře Jecha, 1860, olej, plátno, 139 x 140 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Vlastní podobizna, 1868, olej, plátno, 64 x 55 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Průvod postav ze Shakespearových děl I detail, 1864, olej, plátno, 19 x 95 cm, Národní galerie v Praze Karel Purkyně (1834-1868), Sova sněžná, 1862, olej, plátno, 154,5 x 120,5 cm, Národní galerie v Praze Josef NavrátilJosef NavrátilJosef NavrátilJosef Navrátil (1798 Slaný-1865 Praha) • zázemí řemeslnicko-podnikatelského středostavovského prostředí; • vyučil se nejprve u svého otce malířem pokojů, poté se v letech 1819-1823 zdokonaloval na pražské Akademii, vedené Josefem Berglerem ml.; • pevné zakotvení v pražské měšťanské společnosti je zdrojem Navrátilova společenského i uměleckého zařazení. Josef Navrátil (1798-1865), Ve sklepě Chlumeckého, 50. léta 19. století, olej, plech, 71 x 70 cm, Národní galerie v Praze Josef Navrátil (1798-1865), Broskve, 50. léta 19. století, olej, lepenka, Národní galerie v Praze Peter Fendi (1798-1865), Žena s dítětem pijící ze šálku, kolem 1837, olej, plech, Albertina, Vídeň Josef Navrátil (1798-1865), Mladá matka s děckem, 50. léta 19. století, olej, dřevo, 25 x 20 cm, Národní galerie v Praze Josef Mánes (1820-1871), Hvězdná noc (Dostaveníčko), 1851, olej, plátno, 29 x 21 cm, Národní galerie v Praze Josef Navrátil (1798-1865), Broskve, 50. léta 19. století, olej, lepenka, Národní galerie v Praze Josef Navrátil (1798-1865), Hon na lišku II, kol. 1850, olej, plátno, 45 x 55 cm, Národní galerie v Praze Přednáška příště, tj.Přednáška příště, tj.Přednáška příště, tj.Přednáška příště, tj. 3. 12. 20123. 12. 20123. 12. 20123. 12. 2012 odpadá:odpadá:odpadá:odpadá: naposledy se sejdeme v pondělí 10. 12. 2012