Queer avantgarda, experimentální a nezávislý film II Queer avantgarda II Amerika / 70. léta / kontext Stonewall Riots – červen 1969 Od počátku 70. let prohlubování gay a lesbické iniciativy, kulminace v polovině 70. let Queer osoby viditelné ve veřejné sféře Queer avantgarda II Gay a lesbické hnutí 70. let • Kritika tradičního chápání genderu, heterosexuálních institucí • Manifesty proti heterosexismu, androgynie a bisexualita jako vzdor represivní binaritě heterosexuality, skoncování s patriarchální dominancí apod. • Postupná fragmentarizace hnutí – převahu mají bílí gay muži, separace a odloučení leseb a barevných queers – představa jednotná queer komunity se rozplývá. Queer avantgarda II Gay a lesbické hnutí 70. let: • Snaha navázat kontakt s mediálními průmysly (úsilí o pozitivní obrazy queers v médiích) • Queers natáčejí své vlastní filmy – upozornit na queer historii a současně definovat úkoly pro současnost (dokumentární, experimentální formy, ale i konvenčnější díla po vzoru mainstreamové žánrové tvorby). Queer avantgarda II Pokračování v tradici undergroundu • Nové, sexuálně explicitnější formy • James Bidgood: Pink Narcissus (1971) • Curt McDowell: Thundercrack! (1975) Queer avantgarda II Paul Morrissey (*1938) • Od pozdních 60. let spolupráce s A. Warholem a jeho Superstars • Trilogie Flesh, Trash, Heat, čerpá z tradic tělesných a exploatačních filmů i evropského art cinema, v titulních rolích Joe Dallesandro jako sexualizovaný objekt tužeb ostatních postav • Dále: Women in Revolt, Forty Deuce, Beethoven's Nephew, Spike of Bensonhurt Queer avantgarda II John Waters (*1946) • Mísení konvencí exploatačních filmů, hollywoodských melodramat nebo art cinema • Nízkorozpočtová raná tvorba, satirické hledisko, záměrně šokující motivy • Pink Flamingos, Female Trouble, Desperate Living a Polyester, v titulních rolích Divine Queer avantgarda II Nástup lesbických filmařek–feministek: Dokumentace lesbicko-feministických komunit, vzdorování patriarchální filmové formě – hledání nových způsobů filmové reprezentace ženy, její touhy a sexuality Su F r i e d r i ch: Gently Down the Stream, Damned If You Don‘t Jan O x e n b e r g: Home Movie, Comedy in Six Unnatural Acts Anne S e v e r s o n: Near the Big Chakra Chantal A k e r m a n: Je Tu Il Elle, Les Rendez-Vous D'Anna Ulrike O t t i n g e r: Madame X, Johanna D'Arc of Mongolia Lizzie B o r d e n, Sheila M c L a u g h l i n, Sadie B e n n i n g Queer avantgarda II Barbara Hammer (*1939) • Problematika lidské sexuality a jejích společenských konstruktů, osobní díla s autobiografickými motivy • Reflexe ženských mýtů: Menses, Superdyke • Od 80. let aplikace feministické filmové teorie a experimenty s videem: No No Nooky TV • Později odklon od feministickolesbických témat: obecnější otázky sexuality, identity nebo umělecké tvorby: Snow Job: The Media Hysteria of AIDS, Nitrate Kisses Queer avantgarda II Gay dokument Reflexe gay a lesbického hnutí a jeho historie I) „Performativní“ dokumentární forma: Na pomezí fikce a nonfikce, bez nároků na reprezentaci objektivní pravdy Barbara Hammer, Jan Oxenberg, Rosa von Praunheim, Tom Joslin (Blackstar: Autobiography of a Close Friend), Jack Hazan (A Bigger Splash). Queer avantgarda II Gay dokument II) Tradičnější formy z hlediska předpokládaného realismu dokumentární tvorby Úsilí o pozitivní obrazy gayů a leseb, reflexe současného stavu + odkrývání dosud neznámé historie queers, větší úspěch u publika In the Best Interest of Our Children, World Is Out, Gay USA, Pink Triangles, Before Stonewall, Silent Pioneers, The Times of Harvey Milk. Queer avantgarda II První gay fikční filmy • Od 70. let snahy natáčet nezávislé filmy v hollywoodském stylu, zabývající se životem gayů • Nedostatek investic – nízké produkční hodnoty, problémy s distribucí • Souvislost s tématy gay hnutí: coming out, genderové normy, heterosexismus, monogamie versus sexuální svoboda apod. • Stick and Stones, Some of my Best Friends Are..., A Very Natural Thing