Obrat k softwaru / Softwarová studia Explore Data After Dark Party Obrat k softwaru/Softwarová studia •Softwarová studia •Významné mezníky vývoje softwarových studií •Metody SWS •Software jako kultura: „softwarologie“ • • • • – „Můžeme sice všechno ´humanizovat´ (například číst oblaka) a všechno ´naturalizovat´ (například odhalovat příčiny knih). Při tom si však musíme uvědomit, že zkoumaný jev projevuje při každém z těchto dvou postupů jiné aspekty, a proto nemá smysl mluvit o ´stejném jevu´. Oblak jako předmět výkladu není oblakem meteorologů a vysvětlená kniha nemá nic společného s literaturou.“ • Vilém Flusser Obrat k softwaru/Softwarová studia •„Software je často slepým bodem širších, obecně kulturních teorií a studií výpočetních a síťových digitálních médií. Tento stav není způsoben jednoduše tím, že nůž porcující koláč umění a humanitních věd nezná běžnou strukturu dnešních pracovních životů, která zahrnuje textové editory, webové stránky, vyhledávače, email, databáze, obrazové editory, zvukový software a tak dále, ale tím, že software je všeobecně považován za záležitost naplněné instrumentality. •Z hlediska aplikované logiky existuje software jako něco, co vzniklo skrze ´intenzivní formalizaci´ a nyní existuje oddělen od jakýchkoli vazeb mimo sebe. Software je chápán jako nástroj, něco, s čím se něco dělá. Je neutrálně šedý nebo optimisticky modrý.“ • M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, 2008 Obrat k softwaru/Softwarová studia •Nová média jako programovatelná média: • •„Z jednoho úhlu pohledu zůstávají nová média jen dalším mediálním typem, z úhlu jiného však jsou určitým druhem počítačových dat, něčím uchovávaným v souborech a databázích, obnovovaným a tříděným, závisejícím na algoritmech a výstupních zařízeních. To, že data reprezentují pixely nebo že oním výstupním zařízením je obrazovka, je vedlejší. [...] • Nová média mohou vypadat jako média tradiční, ale to je jenom povrch.“ • •L. Manovich: Jazyk nových médií, 2002 – • Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS jako studia počítačové kosmologie: • •„Na jedné straně komputerizovaná média stále vykazují strukturní organizaci, která lidským uživatelům dává smysl – obrazy ukazují rozpoznatelné předměty, textové soubory sestávají z gramatických vět, virtuální prostory jsou definovány podle karteziánských souřadnic atd. – na straně druhé však struktura komputerizovaných médií odpovídá ustaveným konvencím počítačového uspořádání dat. Příkladem těchto konvencí jsou různé datové struktury, [...] nahrazení konstant proměnnými, oddělení algoritmů od dat nebo princip modularity.“ •L. Manovich : Jazyk nových médií, 2002 – • Obrat k softwaru/Softwarová studia •Kulturní logika: obrazy, příběhy, 3D uspořádání prostoru atd… •-------------------------------------------------------------------------------------------- •Počítačová logika: datové struktury,číselná reprezentace, variabilita, modularita… • • • • • •„komputerizace kultury“ jako logický důsledek vlivu programovatelných médií na kulturní formy Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •1. užití pojmu „softwarová studia“: • • • •„Nová média potřebují novou etapu mediální teorie. […] Abychom pochopili logiku nových médií, musíme se obrátit k počítačové vědě. Právě tam můžeme nalézt nové pojmy, kategorie a operace charakterizující média, jež se stala programovatelná. Od mediálních studií se přesouváme k něčemu, co lze označit jako softwarová studia – od teorie médií k teorii softwaru.“ • L. Manovich: Jazyk nových médií, 2002 Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich. The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller. Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam •http://web.archive.org/web/20060908074612/http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/Seminars2/softstudworkshop • Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich. The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller. Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam •http://web.archive.org/web/20060908074612/http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/Seminars2/softstudworkshop • • • • •„(s)oftware je často slepým bodem teorie a výzkumu programovatelných a síťových digitálních médií. Je vlastním základem a materiálem designu médií. Jistým způsobem je dnes veškerá intelektuální činnost softwarovým studiem („software study“), neboť software poskytuje médium i kontext, ale je jen velmi málo míst, kde je zvláštní povaha, materialita, softwaru zkoumána jinak, než jako záležitost technických oborů.“ M. Fuller. Software Studies Workshop, 2006 Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam, M. Fuller. •2008 Software Studies / A Lexicon, MIT Press. •algoritmus •kód •vizualizace dat •funkce •glitch •Informace •Interakce •Inteligence •rozhraní •jazyk •seznamy •smyčka •paměť …. Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. •2008 M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. •2007 L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. •http://lab.softwarestudies.com/2007/05/about-software-studies-ucsd.html • • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam, M. Fuller. •2008 M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. •2007 L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. •5/2008 SoftWhere 2008 workshop. •http://workshop.softwarestudies.com/ Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. •2008 M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, MIT Press. •2007 L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin. • UCSD Software Studies Initiative •5/2008 SoftWhere 2008 workshop. •2008-2013 L. Manovich. Soft-book: Software Takes Command. •http://lab.softwarestudies.com/ Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller Institut Pieta Zwarta, Software Studies Workshop •2008 M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. •2007 L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. •5/2008 SoftWhere 2008 workshop. •2008-2013 L. Manovich: soft-book: Software Takes Command. •2008 MIT Press: Software studies, ed. řada: M. Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. •http://mitpress.mit.edu/catalog/browse/browse.asp?btype=6&serid=179 Obrat k softwaru/Softwarová studia • •„Software je - ekonomicky, kulturně, kreativně, politicky - hluboce propojen se současným životem, způsobem, který je zřejmý i téměř neviditelný. Přesto, že o tom jak je software užíván, o aktivitách, které umožňuje a formuje bylo mnoho napsáno, myšlení o softwaru jako takovém se po většinu jeho historie omezovalo na technické hledisko. Postupně však umělci, vědci, technici, a akademici působící v humanitních a společenských vědách zjišťují, že otázky, před které jsou postaveni, a předměty, který potřebují vytvořit, nutně vyžadují, aby prohloubili své znalosti softwaru. […] Softwarová studia využívají a rozvíjejí kulturní, teoretické, a praktické přístupy k tomu, aby vytvořila kriticky, historicky a experimentálně zaměřený soubor poznatků zaměřených (a vytvořených pomocí) objektů a procesů softwaru. Tento obor se zapojuje a přispívá k výzkumu počítačových věd, práce softwarových designérů a inženýrů a k tvorbě softwarových umělců. Mapuje způsoby, jakými je software substanciálně integrován do procesů současné kultury a společnosti, nově formulujících procesy, myšlenky, instituce a kulturní objekty v jejich blízkosti, pomocí algoritmického a formálního popisu a akce. Softwarová studia předkládají historie programované kultury a děl založených na intelektuálním zpracování programování, aby rozvinula kritické myšlení o jejich vzájemném provázání a možnostech. Využívají při tom přístupy akademiků z humanitních a sociální věd a způsoby tvorby/výzkumu počítačové vědy, umění a designu.[…].“ •MIT Press: Software studies, ed. řada: M.Fuller, L.Manovich, N. Wardrip-Fruin, 2008. •http://mitpress.mit.edu/catalog/browse/browse.asp?btype=6&serid=179 • Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. •2008 M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, MIT Press. •2007 L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. •5/2008 SoftWhere 2008 workshop. •2008-2013 L. Manovich: Software Takes Command: L. Manovich. Soft- book. •2008 MIT Press: Software studies, ed.řada: M.Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. •2011 Computational Culture, on-line časopis: M. Fuller a kol.: •http://computationalculture.net/ • • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •2001 L. Manovich: The Language of New Media. •2/2006 M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. •2008 M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, MIT Press. •2007 L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. •5/2008 SoftWhere 2008 workshop. •2008-2013 L. Manovich: Software Takes Command: L. Manovich. Soft- book. •2008 MIT Press: Software studies, ed.řada: M.Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. •2011 Computational Culture, on-line časopis: M. Fuller a kol. Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: • •Můžeme sice všechno ´humanizovat´ (například číst oblaka) a všechno ´naturalizovat´ (například odhalovat příčiny knih). Při tom si však musíme uvědomit, že zkoumaný jev projevuje při každém z těchto dvou postupů jiné aspekty, a proto nemá smysl mluvit o ´stejném jevu´. Oblak jako předmět výkladu není oblakem meteorologů a vysvětlená kniha nemá nic společného s literaturou. Vilém Flusser • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: • •Matthew Fuller •Lev Manovich •Noah Wardrip-Fruin • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS: metodologie: •Komparace • • •Noah Wardrip-Fruin a Nick Montfort (ed.): New Media Reader, MIT Press 2003. • • •Např.: Hypertext: Borges vs. Bush. •Garden of Forking Paths (1941) vs. As We May Think (1945). •Vypravěč a knihovník vs. vědec a voják. • • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: •Matthew Fuller •„Evropská softwarová studia“: • • •historie výpočetní techniky, •materialita softwaru, •open source software, •„Hackability“(Designing Interactive System, Cambridge Mass. 2004), •software art (kritický a kreativní průzkum IT): –RunMe.org – say it with software art! –< http://www.runme.org > Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: •Matthew Fuller •„Evropská softwarová studia“: • •Ad Hackability (hack-ability): • „Design for hackability vyzývá designéry a ne-designéry, aby kriticky a kreativně zkoumali interaktivitu, technologii a média – aby obnovili autorství a vlastnictví technologií a sociálních a kulturních světů, ve kterých žijeme. Hackability implikuje více než jen přizpůsobení a adaptaci – vyžaduje novou definici. Ve světě, v němž jsou technologie stále více mobilní a neviditelné, znamená design pro hackability možnost a výzvu, aby lidé tvořili technologie takové, jaké je chtějí mít. [Design for hackability] kultivuje vzájemnost mezi uživateli a designéry a podporuje transparentnost a kultivované reakce na nepředpokládané užití.“ • Galloway, Anne (et al.): Design for Hackability. 2004 Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: •Lev Manovich •„Americká softwarová studia“ • • • • • • •Kulturní software: „Určité typy softwaru podporující akce, které normálně spojujeme s kulturou“. •Deep remixability (viz principy nových médií) = „softwarizace“ médií. •Kulturální analytika (UCSD Software Studies Initiative + Calit2). • • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: •Lev Manovich •„Americká softwarová studia“ • • • • •Ad hloubková remixovatelnost: • „Prostředí softwarové produkce designérům umožňuje remixovat nejen koncepty a techniky, pracovní metody a způsoby reprezentace a exprese. […] „[R]ůzná média začínají být kombinována nekončeným množstvím různých způsobů a sdružují se v nové mediální hybridy, nebo, s využitím biologické metafory, v nové ´druhy médií´.“ Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: •Lev Manovich •„Americká softwarová studia“ • •Ad kulturální analytika: Software Studies Initiative + Calit2/CRCA (2007) • Analýza a vizualizace velkých datových souborů, především aktuální kulturní produkce na internetu. • • • George Legrady’s visualization of the flow of books in the Seattle Public Library Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS: metodologie: •Lev Manovich •„Americká softwarová studia“ • •Ad kulturální analytika: • „ … the idea of analysis and visualization of large sets of visual and media data – in particular, contemporary data available on the web.“ •http://emerge.softwarestudies.com/files/03_Lev_Manovich.mov • •The New Paradigm: Approaching Culture as Big Data. –A) Zaměření na vizuální a mediální data. –B) Práce s obrovskými datovými soubory. –C) Zaměření na analýzu současných fenoménů – současnou globální kulturní produkci, konzumpci, preference. - Web jako zdroj dat. Cílem není budování archivu, ale právě analýza takto získaných dat (ať už jsou analytiky lidé nebo software). –D) KA kombinuje existující metadata s původní analýzou aktuálních dat. –E) KA pracuje s různými typy vizualizace a jejich kombinacemi (např. graf + mapa + ???). KA tak vytváří podmínky pro tzv. „situační povědomí“ pro analytiky kultury. • • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •SWS metodologie: shrnutí: • •Komparace - juxtaponování: • viz New Media Reader, MIT Press 2003. •„Evropská softwarová studia“: • Historie výpočetní techniky; materialita softwaru; open source software (hackability); software art (kritický a kreativní průzkum IT). •„Americká softwarová studia“: • Kulturní software: „Určité typy softwaru podporující akce, které normálně spojujeme s kulturou“; • Deep remixability (viz principy nových médií) – „softwarizace“ médií; • Kulturální analytika (UCSD Software Studies Initiative + Calit2). • • • • Obrat k softwaru/Softwarová studia •Software jako hybridní forma: software jako kultura. Softwarologie. • •2 SWS?: Fuller vs. Manovich • • •„Zpět k softwaru v podobě kultury.“ • M. Fuller • •Literatura: •Horáková, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru. 2011. • Dostupné on-line: http://www.cs.cas.cz/hsi/studie/horakova.pdf • (viz také seznam literatury k článku) •Manovich, Lev: Cultural Analytics. 2007. (studijní materiály předmětu) •Manovich, Lev: Příklady: http://softwarestudies.com/cultural_analytics/Visualizing-image-and-video-collections-examples.pdf