Období st. dospělosti 45-60l Vývojová psychologie Období st. dospělosti 45-60l l50 let je považováno za mezník, který potvrzuje začátek stárnutí lZhoršení některých biologických a fyziologických fcí to potvrzuje lV negativních případech to narušuje sebedůvěru a sebehodnocení, zvyšují se obavy ze selhání, nejistota, mění se postoj k sobě samému Období st. dospělosti 45-60l lPostupný úbytek kompetencí, důležité naučit se odhadovat svoje aktuální možnosti lObrana popíráním, přeceňování se, nebo naopak horší sebehodnocení lZměny však nejsou v tomto období příliš drastické lČlověk je spíše méně výkonný, pomalejší, hůře přizpůsobivý Období st. dospělosti 45-60l lTato životní fáze není spojena s většími nároky, většinou plní rutinním způsobem lČlověk si v tomto věku oproti jiným obdobím nedělá veliké iluze a nestojí o změnu lSnaha o uchování dosavadního RuthFlowers_PRESS__1740072c Období st. dospělosti 45-60l lTělesné změny: lDrobný úpadek všech tělesných fcí lZhoršují se smyslové fce, zrak sluch nejvíce lZhoršení schopnosti akomodace oka, tzv. presbyopie lČočka není pružná, aby se přizpůsobovala na blízko nebo dálku l l Období st. dospělosti 45-60l lVětší problémy s viděním na blízko – cenovky v obchodě, jízdní řád, jídelní lístek lMění se kvalita sluchového vnímání lVíce je zatížena pozornost, naslouchání je namáhavější l Období st. dospělosti 45-60l lKlesá tělesná síla a pohybová koordinace lZpomaluje se rychlost a pohotovost reakcí lPomalý nástup, člověk se s tím poměrně snadno vyrovná Období st. dospělosti 45-60l lObjevují se zdravotní potíže lČlověk si uvědomuje svoji zranitelnost lMění postoje k běžným problémům lZměna hodnotového systému lMění se postoj k tělu a somatickým funkcím Festival-de-Cannes-20110519-111 Proces adaptace l1. první signály stárnutí – popření, bagatelizování l2. fáze smlouvání – připouští si, že stárne, srovnává se s okolím, vrstevníky l3. fáze přijetí reality a zdůraznění jiných hodnot, někdy rezignace Období st. dospělosti 45-60l lTempo stárnutí je u každého jiné lBiologický věk x aktuální úroveň duševních a tělesných funkcí lÚlohu hraje i dědičnost, prostředí, myšlení, apod. Období st. dospělosti 45-60l lSpecifické znaky stárnutí žen lFáze klimakteria lMenopauza – ztráta plodnosti, úbytek hormonu estrogenu lČasto mylně chápána jako ztráta či znehodnocení ženské role – souvislost s plodností l lNedostatečné uspokojení psychických potřeb vnímání tohoto přechodu ztěžuje lŽeny, které byly v ženské roli úspěšné, tzn. Např. měly své mužské ctitele, užily si několik mileneckých vztahů apod. přijímají tuto fázi vyrovnaně – místo tlaku/stresu nastupuje spíše nostalgie Období st. dospělosti 45-60l lNěkteré ženy přijímají menopauzu spíše jako úlevu – neobtěžuje je menstruace, riziko otěhotnění apod. l lSociální význam klimakteria je spíše negativní lV některých případech je žena společensky degradována lNěkdy i nadávka! lLaická představa o přechodu jako o negativní změně ženské psychiky i zevnějšku, růstu nervozity, podrážděnosti a neschopnosti se ovládat l adidas_mamyrock1 Období st. dospělosti 45-60l lReakce žen na klimakterium: lTělesné reakce – zvýšená unavitelnost, bolesti hlavy, návaly horka, pocity dušnosti, závratě lPsychické reakce – zvýšená úzkost, podrážděnost, deprese, pocity vyhaslosti a ztráta elánu lPřispívá k tomu negativní hodnocení okolí – klimakterium jako stigma Historický pohled na vnímání menopauzy lBiomedicínské paradigma (vzor, příklad, vzorec chování) lGregorio Maraňón již v 19. století popsal menopauzu jako endokrinní krizi, během níž se ženy stávají tlusté, agresivní a zlé lOvlivněn Freudem, menopauza jako konec sexuálního fungování a počátek emocionální nestability. lodrážel kulturní přesvědčení, a tudíž se předpokládalo, že reflektuje i zkušenosti žen lVe 30. letech 20. století byl věk okolo 30-ti let považován za střední věk a do skupiny označované jako starý věk byly řazeny ženy těsně před 50-tým rokem. Historický pohled na vnímání menopauzy lVe 40. letech 20. století se ve USA rozběhla produkce levných estrogenů - biomedicínská myšlenka - menopauza je změnitelná lV roce 1966 vyšla kniha Feminine Forever autora Roberta A. Wilsona, která zahájila americkou medikalizaci menopauzy. lAutorovi se podařilo identifikovat estrogenní deficit jako viníka „nemoci". Inicioval tím lékařskou praxi masivního předepisování estrogenní substituce (HRT). timthumb Historický pohled na vnímání menopauzy lParadigma vychází z vnímání menopauzy jako nemoci. Její vznik způsobuje estrogenní deficit vyvolávající skupinu fyzických a emocionálních symptomů, jež je třeba léčit hormonální substituční terapií TV a popkultura ladvert 2001 l lMenopause spoof l lSex and the city – menopause l lDesperate housewives menopause Historický pohled na vnímání menopauzy lKulturní paradigma lVztah mezi biomedicínským a kulturním paradigmatem menopauzy je v západních zemích téměř shodný lZ historického hlediska vykresluje kulturní stereotyp klimakterickou ženu jako starou, sužovanou nemoci, emočně nestabilní a dokonce i zbytečnou. lV kultuře, kde hodnota ženy se vzrůstajícím věkem stoupá, se s menopauzou vyrovnávají s méně problematickými symptomy. Historický pohled na vnímání menopauzy lPsychosociální paradigma lmenopauza vnímána jako jedna z mnoha změn, jež se ve středním věku odehrávají ldoba, kdy dochází k posunu rolí, odpovědnosti a vztahů, např. nemoc manžela, ovdovění, péče o staré rodiče, ztráta zaměstnání, zdravotní stav či odchod dětí z rodinného hnízda a vytvoření nového vztahu k nim. Historický pohled na vnímání menopauzy lM. S. Hunter a I. 0'Dea (1997) popisují, jak ženy uvažují o menopauze. lMenopauza definovaná tělesnými změnami lMenopauza, která není vnímána jako událost, ale jako pokračování životního vývoje lMenopauza jako konec reproduktivního věku lMenopauza jako známka stárnutí lMenopauza jako nevyřčené tabu. adidas_ruth_flowers_231 Období st. dospělosti 45-60l lZměny tělesného vzhledu: lObjevují se typické znaky stáří – vrásky, šedivé vlasy, změny pigmentace kůže, proporcí těla lZměna vzhledu se mnohdy akceptuje jako ztráta určité hodnoty – fyzická atraktivita lÚbytek prestiže, kterou přináší tělesná krása Období st. dospělosti 45-60l l? Rozdílné chápání stárnutí ženy a muže Období st. dospělosti 45-60l lMužský standard akceptuje vrásky i šediny, mnohdy jsou muži přitažlivější lŽenský standard ulpívá na mladistvém vzhledu l? Reakce žen Období st. dospělosti 45-60l lRezignace na přijatelnou atraktivitu l zaměření se na jiné hodnoty, které mohou ztrátu kompenzovat lNěkdy se stylizuje do role staré ženy (nošení obnošených věcí, přestává o sebe dbát, …) lPopření nutnosti poklesu atraktivity lSnaha o prodloužení přijatelné atraktivity různým způsobem lOperace, zvýšená péče lObranný mechanismus funguje pouze dočasně l Období st. dospělosti 45-60l lRealistický postoj – hledání nové identity lPřijmutí stárnutí jako samozřejmosti lZměna stylu oblékání, úpravu zevnějšku lVysoké ambice vedou ke zklamání, důležité odhadnout míru možností Období st. dospělosti 45-60l lZměna obsahu i sociálního statusu ženské role lNemůže být založena na tělesné atraktivnosti a potenciální plodnosti lJe méně specifická než dříve lU mužů není předěl tak výrazný l Období st. dospělosti 45-60l lPoznávací procesy lPod vlivem dlouhodobé, specifické zkušenosti dochází k selektivnímu rozvoji určitých schopností, dovedností a nahromadění zásoby informací lÚroveň rozumových schopností ovlivňují různé faktory, opět je to velmi individuální l? Které faktory Období st. dospělosti 45-60l lNapř. způsob života, profesní a zájmová aktivita, která stimuluje, rozvíjí a uchovává některé kompetence více než jiné lJde o to, zda je člověk zvyklý přijímat nové informace, uvažovat o nových problémech, měnit navyklé strategie Období st. dospělosti 45-60l lVýznam má i očekávání společnosti lVe větší míře se rozvíjejí ty schopnosti, které jsou podle aktuální normy považovány za důležité lPokud existují pro jejich rozvoj lepší podmínky (např. výukové programy) a lidé jsou za ně oceňováni, má to silný motivující faktor Období st. dospělosti 45-60l lZkušenost významně ovlivňuje způsob uvažování člověka středního věku lZj. postoj k problémům, preferenci strategií a zautomatizování řešení lRozvoj tzv. postformálního myšlení: lLidé lépe využívají všech informací, které mají k dispozici l? Jakým způsobem 9850 Období st. dospělosti 45-60l lJsou si vědomi relativní hodnoty, možnosti subjektivního zkreslení lMění se postoj k řešení situací lStarší člověk je méně radikální, přijaté řešení nemusí být jednoznačné lNeulpívají na hledání absolutní pravdy lPodle Eriksona potřeba generativity lTzn. Lidé mají tendence uchovat a uplatnit svou zkušenost, chtějí předat další generaci Období st. dospělosti 45-60l lGenerativita se projevuje nejvíce v oblasti lpraktické inteligence lprofesních kompetencí l lV těchto letech se nemění schopnosti, pouze výkon může kolísat lČlověk si musí udržet důvěru ve vlastní schopnosti, hledání kompenzačních mechanismů, změna organizace činnosti l Období st. dospělosti 45-60l lZhoršení kognitivních funkcí ovlivňuje: lCelkové zdraví lDosažené vzdělání, intelektuální aktivita lRodinné zázemí, intelektuálně stimulující partner lFlexibilní životní styl, ochota akceptovat změnu lOsobní spokojenost, vyrovnanost Období st. dospělosti 45-60l lFluidní inteligence je zranitelnější lSchopnost řešit nové a neznámé situace lKrystalická inteligence je trvanlivější a dále se rozvíjí lSchopnost uchovávat a používat naučené způsoby řešení daných situací adidas_mamyrock1 Období st. dospělosti 45-60l lUčení je výrazně ovlivněno lSníženou flexibilitou lVýkyvy pozornosti a krátkodobé paměti lPomalejšími reakcemi lZhoršenou efektivitou mechanického učení l Období st. dospělosti 45-60l lKompenzace lVědomosti lZkušenosti lNaučené strategie l lZměna postoje k učení lMnozí lidé nepovažují již naučené za užitečné, resp. za nezbytné Období st. dospělosti 45-60l lUčení je často vnímáno jako něco navíc lDůležitá motivace lČasté obavy ze selhání lNižší sebedůvěra, větší potřeba vyhnout se očekávanému neúspěchu Období st. dospělosti 45-60l lČlověk se v tomto věku hůře učí lRychleji se unaví lObtížněji se koncentruje lMusí hledat nové cesty, jak si učení zorganizovat lNaučí se počítat s delším časovým limitem image Období st. dospělosti 45-60l lProfesní role lFáze postupného uzavírání profesní kariéry lHodnocena tak, aby odpovídala celkovému pojetí vlastního života lProfese má určitý význam a smysl, jsou s ní smířeni, nemají veliké ambice ji měnit lSoučástí osobní identity Období st. dospělosti 45-60l lMění se vztah k profesi: lAkcentovaný postoj k profesní roli l(workaholismus, nutkavý charakter, náhradní prostředek uspokojení) lVyzrálý postoj k vlastní profesi lNadhled, omezené ambice, preferují jiné hodnoty – klid na pracovišti, předávání zkušeností lVyhoření lZtráta důvěry ve své schopnosti, ztráta smyslu, vyčerpání sil imgVivienne Westwood5 Období st. dospělosti 45-60l lPostoj k profesi ovlivněn i dalšími faktory lJaké to mohou být? Období st. dospělosti 45-60l lCharakter práce: lPráce založena na fyzickém výkonu lJednoznačný pokles, zvýšení rizika ztráty zaměstnání, ohodnocení i sociální prestiž stagnuje, zhoršuje se lPráce založena na intelektuální činnosti lMůže dosahovat v této době vrcholu lVyšší sociální status i finanční ohodnocení Období st. dospělosti 45-60l lProfesní role ovlivňuje celkový postoj k řešení problémů i sebehodnocení, tj. důvěra ve vlastní kompetence a očekávání l lJaké potřeby staršího člověka může v tomto kontextu uspokojit práce? Období st. dospělosti 45-60l lPotřeba stimulace a učení lStarší zaměstnanci o nové podněty příliš nestojí, přednost stereotypu a rutině, strach z nových metod lPotřeba zázemí, jistoty a bezpečí lVětší loajalita k pracovišti, přednost klidné práci lklid a pohoda větší význam než jiné hodnoty Období st. dospělosti 45-60l lPotřeba seberealizace lVětší míra potvrzení vlastní hodnoty – spolehlivost, stabilní výkon, zkušenost lObčas konkurence schopnost mladším lPotřeba otevřené budoucnosti lDůraz jak dlouho bude schopen ještě pracovat, event. Jak dlouho ho pracovat nechají Období st. dospělosti 45-60l lTzv. kohortová generační zkušenost lPro současnou stárnoucí generaci norma kontinuální celoživotní kariéry, alternativa jedné profese, kterou se živil od mládí lPro stárnoucího člověka představa jakékoli změny ohrožující lStrach ze ztráty zaměstnání a nového prostředí Dame_Vivienne_Westwood Období st. dospělosti 45-60l lJak se projevuje generativita v profesním kontextu? Období st. dospělosti 45-60l lGenerativita se projevuje lTendencí předávat zkušenosti další generaci lPotřeba akceptace, vlastní přínosnosti lU rodiče ve výchově další generace, v podpoře jejich rozvoje lPodpora hodnoty dobře vychovanými dětmi lVnoučata potvrzují kontinuitu l Období st. dospělosti 45-60l lManželství stárnoucích lidí l lNaše manželství se v poslední době hodně zklidnilo. Děti odešly a my se nemáme proč hádat… Já nad ním moc neuvažuju, už ho moc dobře znám, nemá mě čím překvapit…A já jeho asi taky ne, po těch letech je to všechno zvyk, zajetý koleje. lLída 53 let Období st. dospělosti 45-60l lKdyž byla manželka v nemocnici, tak jsem si uvědomil, jak jsem na ni zvyklej. Dřív jsem o tom ani neuvažoval, považoval jsem to za samozřejmost. lPavel 58 let Období st. dospělosti 45-60l lTzv. fáze prázdného hnízda lOdchod dětí l lJak se to může projevit na psychice rodičů? Období st. dospělosti 45-60l lStudie J. Alan 1989 lŽeny vnímají odchod dětí pozitivněji, klidné, vyrovnané lMuži reagují na odchod dětí mnohdy citlivěji, neboť v tomto věku se zvyšují pečovatelské tendence lOba manželé jsou volnější a svobodnější, může se projevit ve větší míře rozdílnost jejich postojů Období st. dospělosti 45-60l lProměna rodinných rolí lZměna pojetí intimity a generativity lSilnější realistické hodnocení lKvalita partnerského vztahu už není nejpodstatnější lUbývá tendence diskutovat o problémech lPotřeba klidu a jistoty i materiálního zajištění l vivienne-westwood Období st. dospělosti 45-60l lOčekávání od manželství: lJistota sociálního kontaktu lOpora při sdílení životních situací a zátěží lSoučást vlastního života, sdílení stárnutí Období st. dospělosti 45-60l lManželé netrvají na společné aktivitě lNevyžadují neustálé potvrzování vztahu lJde jim více o reálnou podporu l lStarší muži i ženy charakterizují vztah s partnerem jako…? Období st. dospělosti 45-60l lMůj muž/žena je mým nejlepším přítelem lMám ho/ji rád/a jako člověka lMáme na podstatné věci stejný názor lTrávíme spolu volný čas, dokážeme se dobře pobavit l l Období st. dospělosti 45-60l lZvyšuje se spokojenost s manželstvím lMenší frekvence rušivých vlivů, které přinášely dospívající děti lStabilizuje se očekávání ve vztahu – realističtější, rezignovanější lKognitivní konzistence – člověk má sklon posuzovat manželství jako jen dobré vzhledem k délce jeho trvání l Období st. dospělosti 45-60l lMnozí starší lidé už nehledají partnera k trvalému soužití lDávají přednost alternativně stabilního partnera na trávení volného času lStarší člověk je egocentričtější, nechce se přizpůsobovat ani zvykat na novinky lPostoj je posilován nejistotou vlastní atraktivity, potřebou klidu a nedostatkem energie k překonávání potíží Vivienne Westwood