Individuální vzdělávací plán IVP v legislativě n1. Školský zákon (561/2004) n§ 18 nIndividuální vzdělávací plán n Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Ve středním vzdělávání nebo vyšším odborném vzdělávání může ředitel školy povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu i z jiných závažných důvodů. n n2. Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (73/2005) -ve znění pozdějších předpisů -poslední aktualizace 147/2011 platná od 1. 9. 2011 - nČÁST DRUHÁ – SPECIÁLNÍ VZDÉLÁVÁNÍ n§ 6 nIndividuální vzdělávací plán (1)Individuální vzdělávací plán se stanoví v případě potřeby především pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentálním postižením, případně také pro žáka skupinově integrovaného nebo pro žáka speciální školy. (2) - n(2) Individuální vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů speciálně pedagogického vyšetření, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením, popřípadě doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře nebo dalšího odborníka, a vyjádření zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. n(3) Individuální vzdělávací plán je součástí dokumentace žáka. n(4) Individuální vzdělávací plán obsahuje: na) údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi včetně zdůvodnění, nb) údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, včetně případného prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu konání závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutoria, n c) vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby podílející se na práci se žákem a její rozsah; u žáka střední školy se sluchovým postižením se uvede potřebnost nezbytných tlumočnických služeb a jejich rozsah případně další úprava organizace vzdělávání, n d) seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů nezbytných pro výuku žáka nebo pro konání příslušných zkoušek, n e) jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka, n f) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu ng) závěry speciálně pedagogických, popřípadě psychologických vyšetření n(5) Individuální vzdělávací plán je vypracován zpravidla před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy nebo po zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby. n(6) Za zpracování individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem. n(7) Ředitel školy seznámí s individuálním vzdělávacím plánem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. n(8) Školské poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování postupů a opatření stanovených v individuálním vzdělávacím plánu a poskytuje žákovi, škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou podporu. V případě nedodržování stanovených opatření informuje o této skutečnosti ředitele školy. nČÁST TŘETÍ – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH n§ 13 nIndividuální vzdělávací plán n(1) Vzdělávání mimořádně nadaných žáků se může uskutečňovat podle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického vyšetření a vyjádření zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb mimořádně nadaného žáka. n(2) Individuální vzdělávací plán je součástí dokumentace žáka. n(3) Individuální vzdělávací n(3) Individuální vzdělávací plán obsahuje: n a) závěry psychologických vyšetření, která blíže popisují oblast, typ a rozsah nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka, případně vyjádření registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost, n b) údaje o způsobu poskytování individuální pedagogické nebo psychologické péče mimořádně nadanému žákovi, n c) vzdělávací model pro mimořádně nadaného žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu zkoušek, n d) seznam doporučených učebních pomůcek, učebnic a materiálů, n e) určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování péče o mimořádně nadaného žáka, n f) personální zajištění úprav a průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka, n g) určení pedagogického pracovníka školy pro sledování průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka a pro zajištění spolupráce se školským poradenským zařízením, n h) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu 9). n(4) Individuální vzdělávací plán je vypracován po nástupu mimořádně nadaného žáka do školy, nejpozději však do 3 měsíců po zjištění jeho mimořádného nadání. Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu školního roku. n(5) Za zpracování individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem. n(6) Ředitel školy seznámí s individuálním vzdělávacím plánem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. n(7) Určený pedagogický pracovník školy sleduje průběh vzdělávání mimořádně nadaného žáka a poskytuje společně se školským poradenským zařízením podporu žákovi i jeho zákonným zástupcům. n3.Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (454/2006) -ve znění pozdějších předpisů -poslední platná změna 256/2012 platná od 1.9.2012 n nPOSKYTOVÁNÍ UČEBNIC, UČEBNÍCH TEXTŮ n A ZÁKLADNÍCH ŠKOLNÍCH POTŘEB n§ 6 n(1) Žákům prvních ročníků základního vzdělávání a dětem zařazeným do přípravných tříd základních škol se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 200 Kč na žáka za jeden školní rok. Žákům se zdravotním postižením druhých a vyšších ročníků se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 100 Kč na žáka za jeden školní rok. n IVP ve škole nje třeba, aby byla ve škole jasná pravidla pro tvorbu IVP pro integrované žáky, která jsou v souladu s platnou legislativou nje vhodné mít tuto oblast ošetřenou ve škole vnitřním předpisem, který je pro všechny závazný nVnitřní předpis ZŠ Rosice k integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nJe vhodné mít ve škole jednotnou strukturu IVP a dokumentaci, která je s tvorbou IVP spojená npříklad struktury IVP nDokumentace k IVP: nPro každého integrovaného žáka zakládáme spis, který obsahuje: •žádost zákonného zástupce o povolení vzdělávání podle IVP •rozhodnutí ředitele školy •doklad o převzetí IVP zákonným zástupcem •kopie IVP •žádost + povolení slovního hodnocení • •Příklady dokumentů n IVP v praxi nIVP žáka s poruchou učení nIVP žáka s poruchou chování nIVP žáka s aspergerovým syndromem (žák má asistenta padagoga) nIVP mimořádně nadaného žáka n