Výchova dítěte Co je vlastně výchova, jaké existují výchovné metody, přístupy? Výchova •Primárně se jedná o prostředek socializace, kterým R působí na D s cílem dosáhnout jeho pozitivního vývoje (ať už je záměrná či spontánní) •Socializace = proces osvojování si pravidel chování, systému hodnot, názorů a postojů s cílem stát se plnohodnotným členem společnosti Výchova •Člověk se sice v průběhu života stále mění, ale naše osobní historie (rodinné zkušenosti) mají na naše chování nesporný vliv •Socializace začíná nejprve právě v primární rodině (období shovívavosti se mění v období socializace v naší kultuře cca kolem 3 roku – liší se v jednotlivých společnostech…) • Výchova •Do jaké míry je vůbec možné člk pomocí výchovy tvarovat??? •Co by si mysleli behavioristé? •Co by si myslel o možnostech výchovy např. S. Freud? • Výchova •Hypotéza: „tabula rasa“ (J.B.Watson; empirismus či enviromentalismus) – D přicházejí na svět jako nepopsaný list = D je zcela tvárné a ovlivnitelné, pro vývoj má největší význam zkušenost, veškeré chování je bezezbytku determinováno podněty z prostředí •Zástupci např.: A. Bandura, B. F. Skinner Výchova •S. Freud (nativismus či heridatarismus) – D je vybavené instinkty, touhami, které se snaží zpočátku naplňovat bez ohledu na okolí, formování lidí je velmi náročné, největší vliv na vývoj má dědičnost •Pokud má být člověk socializován, musí být libido usměrněno ve shodě se soc. požadavky (vývoj O lze popsat na základě osudu pudů) •Zástupci např.: Komenský, Gessel, Rousseau Aktuální pohled na výchovu •Pravděpodobně 1:1 (výchova;nurture X příroda; nature) •Lidé jsou tvární, ale i impulizivní, usilující o slast a musí být určitým způsobem „korigováni“ •Model vzájemného ovlivňování (Schaffer, 1996): D je aktivní podílník na svém vývoji, důraz klade na vzájemnou závislost D a R při sociálních transakcích (působí jeden na druhého, tzn. „cirkulární“ kauzalita namísto „lineární“, novorozenci se zajímají o to, co mohou lidé nabídnout – např. dávají přednost lidskému obličeji před jiným sym. útvarem, mají raději hýbající se a mluvící lidi před mlčícími a nehybnými objekty; R jsou zase zvědaví na to, co D dělá….atp.) •Pokrok je možný díky přispívání obou stran •Socializace je nikdy nekončící procesJ, ze soc. procesů se postupně vyvinou dovednosti a vzorce chování, které nás provázejí na cestě životem…. • Výchovné styly •Základní typologie (viz. experm. skupiny K. Lewina, starší typologie – má již omezenou hodnotu): •1. Autoritativní (autokratický) -Důraz kladen na bezpodmínečnou poslušnost, podřízení D, plnění příkazů a zákazů bez výjimky či diskuzí • Výchovné styly •2. Demokratický •- respektování D jako samostatné bytosti s • právem o sobě rozhodovat, D ale také musí • poznávat svou odpovědnost za chování v • rodině i mimo ni, R něco jako starší přátelé, • partneři, důraz kladen na spolupráci, • společné řešení konfliktů a na význam společného • rozhovoru Výchovné styly •3. Liberální („laissez-faire“) -Důraz na ponechání co největší volnosti, bez omezování aktivit D • •= není to tak jednoznačné v reálném životě, obvykle nelze zařadit jednoznačně styl výchovy v R do konkrétního uvedeného stylu, někdy R posupuje aut., jindy lib., navíc i rozdíly mezi rodiči samotnými •= poté se rozvíjely nové systémy zjišťování stylů výchovy (založené převážně na empirických údajích získaných dotazníky, ale nevyústilo to k žádné všeobecně uznávané klasifikaci výchov. stylů; nyní se uvažuje zejména o existenci jednotlivých dimenzích) Výchovné styly •Nejznámější je Schaferův cirkumplexní model = hodnotí stupeň výchovného přístupu ve 2 dimenzích: láska – hostilita; autonomie – kontrola •Jiní autoři (B. Becker) rozlišili např. 3 dimenze: vřelost – hostilita; permisivita – restriktivita; klidné připoutání – úzkostné emoční připoutání •Jiní našli i více dimenzí … •U nás známý např. dotazník „ADOR“ – 3 dimenze: pozitivní x negativní zájem; direktivnost x autonomie; důslednost x nedůslednost Některé nevhodné výchovné styly •Rozmazlující (R vyhoví každému přání) •Zavrhující (R dávají D najevo odmítání a nesouhlas, navenek to ovšem nepřiznají) •Hyperprotektivní (R nadměrně ochraňující, starostliví, R ze strachu brání D v přirozeném získávání nezbytných soc. dovedností) •Perfekcionistická (touha po dokonalosti, perfektních výkonech doma i ve škole, R kladou na D požadavky, které jsou obtížně splnitelné) •Nedůsledná (kolísání mezi velkou přísností a povolností, může vyplývat i z odlišného přístupu obou R) •Zanedbávající, týrající, zneužívající, deprivující (= vysoká míra ohrožení zdravého vývoje D) Nejčastější výchovné potíže •D vyrůstá v přiměřeně podnětném R prostředí, vyvíjí se „normálně“ (nemá např. poruchy chování ve smyslu ADHD, vrozený handicap ať už tělesný či psychický, jinou vývojovou patologii) – R obvykle nemají důvod či potřebu v raném dětství vyhledat pomoc odborníka, problémy mohou však nastat např. v období pubescence, adolescence (potřeba vyšší míry autonomie, hledání vlastní identity, experimentování s rolemi atp. a z toho vyplývající potíže) – obvykle přirozený vývoj •D často také velmi citlivě reaguje na události v nejbližším okolí (v rodině, škole, kolektivu) -Krizové, traumatické situace jako např.: rozvod rodičů, neúspěch ve škole, hádky, domácí násilí, nepřiměřené chování jednoho z rodičů = mohou být významným činitelem při rozvoji kázeňských potíží -Časté výchovné potíže: záškoláctví, neposlušnost, vzdor, lhaní, podvody, krádeže, drogy, alkohol, kouření, PC, gambling aj. Děti s poruchami chování •R často vyhledají pomoc oborníka zejména pokud již potíže dítěte přesahují určitou únosnou „mez“ či začínají být nápadné nejen v rodině, ale přináší D, R a učitelům potíže ve škole či širším okolí •Děti s dg. ADHD, ADD (spousta spec. potíží, viz. poradenská psychologie) •Děti s MR, poruchami autistického spektra, SPU, hraniční intelekt, odlišné kultury atp. • Společnost a výchova: historie •K jakým výchovným cílům, hodnotám dítě vedeme, co od dětí očekáváme a jaké podmínky jim vytváříme?? •Dříve poměrně jasně strukturované – výchovné praktiky obdobné po generace, protože výchovné cíle byly podobné (svět se po generace příliš neměnil…) •ve 2. pol. 19. st. – děti vychovávány hlavně k poslušnosti, která přetrvává po celý život (příkazy, tresty) •poč. 20 st. – výrazná změna, nižší důvěra v autoritativní přístup, poslušnost ano, ale ne slepě aplikovaná (pochopení důvodů, příčiny a následku), násilí ve výchově odmítnuto •od 20. – 50. let 20. st. – poslušnost již není prioritou, ale není ani tolik kritizována jako v předchozím období; zejména podřízení se určitým pravidlům, řádu, pořádku, který stanoví autorita a nikoli autoritě jako takové •poč. 50 let 20. st. – nechat dítěti autonomii, iniciativu ve vlastním vývoji, razantní odmítnutí násilí jako výrazně škodlivého, méně využívání trestů Společnost a výchova: aktuálně •změny v názorech na výchovu souvisejí se změnami ve společnosti, s demokratizací, s požadavky na výkon jedince, průmyslovým rozvojem, ale také s proměny v rodině a její funkci ve společnosti •dříve rodina plnila hlavně ekonomickou a politickou funkci, emocionální potřeby uspokojovány spíše v širším společenství •nyní plní nukleární rodina také primárně funkci emoční (poskytuje emoční jistotu, ochranu, oporu při řešení potíží dnešního světa) Společnost a výchova: aktuálně •Vzhledem k množství (zaplavení) informací v dnešní době a proměně světa obecně jsou R nyní často zmatení, bezradní, jak D správně vychovávat, jaký přístup volit … •Děti vychovávány v podstatě pro svět, který neznáme (na rozdíl od minulých dob se svět a potažmo i společnost velmi rychle mění), životní podmínky našich D budou jistě odlišné od našich (technologické pokroky atp.) •Svět bude stále složitější, rozpornější, než dnešní, mnoho alternativ povolání, zájmových aktivit, cestování, pestrost výběru hodnot, cílů, což s sebou nese také narůstání stresu •Děti nyní vychováváme pro svět rozsáhlejší (možnost cestování), bez hranic, pro rozsáhlé a složitě organizované společenství, zároveň však každý může žít život velmi individuálně odlišný (objektivně i subjektivně – zážitkově) – dříve lidé snáze sdíleli své zkušenosti, neboť čerpali z podobných situací Šikana •z francouzského „chicane“; označuje fyzické i psychické omezování či týrání jedince v kolektivu; dochází k ní v různých soc. skupinách bez ohledu na věk či pohlaví – škola, práce, vězení, armáda, sport, rodina… •= nebezpečný sociálně patologický jev, při němž je omezována osobní svoboda, svoboda rozhodování, je ponižována lidská důstojnost a čest, obětem je často ubližováno na zdraví či majetku •Jedinec je šikanován pokud je dlouhodobě a opakovaně vystavován negativnímu jednání ze strany druhé osoby či osob (negativním jednáním se myslí agresivní, fyzicky či slovně útočné chování, přímá i nepřímá agrese) •varianty i metody šikany jsou různé (ovlivněno věkem, pohlavím účastníků) •jde o složitý a komplexní problém, ani právně ho nelze pojmout jako jeden celek (svými znaky a důsledky zasahuje do různých právních odvětví) Šikana •= patří sem ignorování oběti, její izolace, pomlouvání a zesměšňování, vyhrožování, vydírání, udělování násilných a manipulativních příkazů, krádeže věcí, jejich poškozování, praktiky fyzického násilí, šikana se sex. podtextem, od obtěžování po pohlavní zneužívání a znásilnění) •vždy je přítomen agresor (má fyzickou či početní převahu, soc. status, moc) a oběť (postižena nejvíce) •Agresor – silný, reaguje agresivně, tendence k dominanci, impulzivní a mající vysoké sebehodnocení •Oběť – úzkostná, slabá, zaujímá obranný postoj, nízká sebeúcta, zranitelná (často jedinci s handicapem – vzhledovým, sociálně či fyzicky odlišní, lidé úzkostní, plaší, rasově odlišní, odlišní chováním či náb. vyznáním…) • • Šikana •Dopad na zúčastněné: •Agresor – dochází k upevňování antisoc. postojů (zkušenost, že agresi je možné využít k osobnímu prospěchu), potíže se zákonem •Oběť – trpí nejvíce, potíže můžeme zahrnout mezi projevy posttraumatické stres. poruchy •+ Prostředí, ve kterém se šikana odehrává Prevence šikany ve školách •Zvyšování povědomí o šikaně •Dobrá práce s jednotlivci, učiteli, školou •Zapojení oběti do prosoc. aktivit •Angažovanost ze strany dospělých Šikana ve škole •Právní definice šikany v našem právním řádu prakticky neexistuje; právní řešení šikany je problematické •Ministerstvo školství však vymezilo problematiku šikany v metodickém pokynu MŠMT č. 28 275/2000-22 •= dává školám návod, jak šikaně předcházet řešit ji (pokrývá pouze školní oblast, neřeší – ani nemůže, všechny právní následky šikanování, ostatní nástroje je nutno hledat v právních předpisech trestního, občanské či správního práva •Metodický pokyn MŠMT definuje šikanu následovně: •„ …je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.“ Šikana ve škole •většina projevů šikany naplňuje skutkovou podstatu trestných činů •Při posuzování toho, co je a co není šikana, musíme mít na zřeteli hlavně to, jak uvedené projevy působí na oběť šikany. Důležitým znakem šikany je nepoměr sil mezi agresorem a obětí. U šikany je typickým znakem samoúčelnost převahy agresora nad obětí. •Jde o velice závažný, společensky nebezpečný jev, ohrožující oběť fyzicky, ale zejména psychicky! •Šikanu proto nesmíme přehlížet či zlehčovat, je ji nutné chápat jako poruchu vztahů (nejen mezi agresorem a obětí) – nezdravé vztahy, velká diferenciace na silné a slabé •Nutné je tedy „léčit“ celou skupinu •Fenomén šikanovaného učitele „Nové trendy“ - Kyberšikana •druh šikany, při kterém jsou primárně využívány elektronické prostředky (mobil, e-mail, internet, blogy, pagery…) •Typický příklad je např. zasílání obtěžujících, urážejících či útočných mailů či SMS, vytváření stránek a blogů dehonestujících ostatní •kyberšikana může sloužit k posilování klasických forem šikany (nahrání scény na mobilní telefon a rozeslání známým dotyčného, vystavení na internetu) - velmi nebezpečné, zejména pokud se spojí s velmi ponižující situací = mnohonásobně to zvyšuje utrpení a trauma oběti •Jedná se poměrně o nový a velký problém v řadě zemí (vznikají kvůli ní nové zákony i bezpečnostní opatření) Výhody kyberšikany pro pachatele •pachatel je jen těžko polapitelný, postižení (podobně jako u tradiční šikany) obvykle nemají tendenci či odvahu zveřejňovat, odhalovat své ponížení (internetové prostředí navíc smazává rozdíly ve fyzické síle a sociálním postavení ve skupině) •Otevírá se tak pole i slabším jedincům, kteří nemají dost fyzické síly a prestiže, aby oběť týrali v reálném světě •Může se navíc týkat všech věkových skupin a může je zasáhnout přes celý svět (viz. sociální sítě - umožňují sdílení obsahu všem a není tak problém pro kohokoliv, aby umisťoval jakýkoliv obsah, který oběť poníží, či znemožní Kyberšikana u českých dětí – závěry z výzkumného šetření projektu E-Bezpečí a Centra PRVOK (2009) •Závěry českého výzkumu vesměs potvrdily to, co dlouhodobě naznačují i výsledky zahraničních výzkumů = téměř polovina českých dětí je vystavena některé z forem kyberšikany (46,8 %) •v rámci výzkumu (n = 2 tis.) byly sledovány nejčastější projevy kyberšikany: např. dehonestující útoky (nadávání, urážení nebo ponižování realizované pomocí SMS zpráv, e-mailů, v chatu, diskuzi a publikací zesměšňujících fotografií, audio nebo audiovizuálních nahrávek), vyhrožování a vydírání, útoky na elektronické účty (e-mailové, diskuzní, účty ke vzdělávacímu prostředí atd.) a jejich manipulaci, případně zneužití např. ke kyberšikaně •z těchto projevů jsou děti nejčastěji vystaveny nadávkám, urážkám nebo ponižování v rámci SMS zpráv, e-mailů, v chatu nebo diskuzi (15,8 %), dále musí řešit např. napadení svého elektronického účtu (13,5 %) nebo výhrůžky a zastrašování (8,9 %) Manželství •Obvykle uzavíráno v období mladé dospělosti (20 – 30,32 roků), muži mírně později než ženy; trend odsouvat uzavření sňatku do pozdějšího věku •Dle Havignursta jsou volba životního partnera, vstup do manželství a založení rodiny hlavními vývojovými úkoly v období mladé dospělosti Manželství •Pracovní zařazení a život v manželství je pro většinu lidí nejdůležitějším obsahem jejich životního naplnění, spokojenosti a osobní pohody •Harmonické manželství je základem uspokojivého rodinného života, prostředí (důležité pro zdravý vývoj dětí) •Proč vlastně lidé vstupují do manželství??? Motivace k uzavření sňatku •Uspokojení potřeby intimního emočního soužití •Uspokojení touhy mít děti a prožívat s nimi radost z vývoje •Manželství má největší „šanci“ na úspěch, pokud do něj vstupují lidé zralí, osobnostně vyrovnaní a zdraví •= často ztroskotají manželství příliš mladých lidí, kteří na společné soužití v manželském svazku nejsou připraveni (manželství uzavřená před 20. rokem věku se stat. významně častěji rozvádějí); dále manželství uzavřená pod tlakem okolností (neplánované těhotenství, rodiče, nátlak partnera, kulturní zvyky, krátkodobé milostné vzplanutí atp.) Výběr partnera •Na úspěch či krach manželství má vliv spousta věcí, jednou z podstatných je také „správná“ volba životního partnera… •Jak si partnera vybíráme? •2 hlavní teorie: 1)Princip volby podle podobnosti 2)Princip komplementární volby • •Partner by měl mít podobné životní cíle, hodnoty tak, aby partneři mohli své snažení zaměřit stejným směrem •Cíle budou shodnější, když budou mít partneři podobné vzdělání, věkový rozdíl nebude příliš velký Manželství •Tak jako i jiné vztahy, tak i manželský vztah se neustále vyvíjí, mění, není konstantní •Důležitá je vzájemná důvěra, tolerance, hluboký vzájemný emoční vztah, schopnost dokázat se přizpůsobit měnícím se rolím, zdravotnímu stavu a poté i poklesu sil v průběhu stárnutí •Manželství často ztroskotá proto, že partneři mají při uzavírání sňatku nereálná očekávání ohledně jeho průběhu • Manželství •Krize v manželství: •1. krize: udávána v období mladé dospělosti -Krizové jsou obvykle první roky manželství, období po narození prvního dítěte (žena přesouvá pozornost na D a partner se může cítit zanedbáván) -Přechod od stavu zamilovanosti ke zralému manželskému vztahu •2. krize: udávána v období střední dospělosti -Přehodnocování a bilancování vztahu k manželství, uvažování o jeho budoucnosti -Odchod dětí z domova (syndrom prázdného hnízda) = děti přestávají být vazebným prvkem rodiny Rodičovství •Narozením D se z manželství stává rodina, partneři musejí přejímat nové role matky či otce = dává životu nový smysl, ale přináší zároveň i nové nároky, přičemž každé vývojové období klade na rodiče specifické požadavky •Základní funkce rodiny: -Reprodukční (zachovat rod) -Hospodářská (ekonomické zajištění) -Emocionální -Socializační • rodina, která neplní některé základní funkce = dysfunkční rodina Použité zdroje: •Langmeier, J. - Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha. •Hewstone, M. – Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha. •http://prvok.upol.cz •http://www.sikana.org/ •http://cs.wikipedia.org/