Kognitivní psychologie: 1. procesy, jejichž působením poznáváme věci a jevy svého prostředí nebo si je uvědomujeme; 2. kategorizační pojem, odlišení poznávacích procesů od emocionálních a konativních procesů stavů; kognitivní styl, kognitivní orientace; 3. produkty poznávání, vědění, informace; 4. vyhraněný přístup, příp. systém, tedy spíše kognitivistický než kognitivní (piaget: kognitivní teorie emocí, terapie) ; Americká psychologická asociace – R.G. Kinkade;potřeba metodologické integrace, interfunkční princip; antropický princip – ústředním tématem člověk jako KS – J.H.Flavell; kognitivní věda: studium principů, pomocí nichž inteligentní entity interagují se svým prostředím (Ruisel); Cognitive Science 1977 + časopis, Cognitive Development, Evropská společnost pro kognitivní psychologii 1985, Cognitive Science in Europe Michel Imbert (trojdimenzionální znázornění kognitivní vědy); Ohniska zkoumání: vnímání, řeč, usuzování, činnost; směry implementace výsledků: 1.strojové optické vnímání, 2.rekognice a porozumění, 3.programová syntéza, 4.robotová technika; metakognice- vědomí vlastního vědomí, vědění, přemýšlení o vlastním myšlení; strukturně organismické pojetí – jaké jsou vztahy jednotlivých složek kognitivního systému, interakce ve struktuře osobnosti; ekosystém; systémové pojetí kognice; Kognitivní systém tvoří množina poznávacích procesů a obsahů poznání, vztahy mezi těmito proměnnými a vlastnostmi; funkční okruh – Jacob J. von Ucxkuell – org. žije v jedinečném životním prostředí (Umwelt) a že jednotlivé orgány urč. co se stane podnětem nebo znakem pro jedince; znakový svět – bohatý, proměnlivý, chronogenně lokalizovaný, hierarchicky usp.; oblasti skutečnosti – Karl R. Popper – oblasti skutečnosti – 1.svět=reálný, 2.svět=svět našeho osobního já, 3.svět=obraz světa; obje. skutečnost, subj.-prožívání M. Rostohar – Psychologie jako věda o subj. skut.; lidské pozn – aktivní proces; char. kogn. systému: fční, strukturní, evoluční, chronogenní, organizační; kognitivní scénář – sled pozorovatelných projevů, verb i neverb., pohyby a změny soc. interakce – dospějeme k obecným závěrům (Norbert Wiener – kybernetika); pozn. procesy – dílčí fční systém osobnosti(J. P. Guilford, G. W. Allport); pozn. procesy – integrovaná i integrující složka os. R. Adams-vodopád(vizuální vnímání); H.Aebli-redukce laboratorních podm. počitky, myšlení-vnést řád do činnosti; G.W.Allport-deset dílčích systémů osobnosti; T. Akvinský-rozum nadřezen vůli; J.M.Baldwin-asimilace(perc.schémata); A.L.Blumenthal;Bobrow+Norman-kapacita pozor.matrice+pátrání po písmenu; Bourdon-test poz.-text; Ramón y Cajal+Golgi-1906 Nob cena-polarizace mozku-pozornost; R.Carnap-explikandum-podobnostexplikantu,přesnost,plodnost,jednoduchost René Descartes-racionalismus, oko býka; Dixon-percepční. obrana-snížená schopnost vnímat emočně sycené podněty ve srov. s neutr.; Hermann Ebinghaus-asociace; G.T. Fechner-psychofyzika vnitřní a vnější-1.vnější fyz podnět 2.změny, pohyb 3.počitky; J.H.Flavell-navazuje na Piageta konvergence přístupů k pozn. proc.; Th. Flournoy-Ženeva-dvojitá pozornost; P.J.Galperin-pozornost-zvláštní forma duš činnosti; F.Galton-asociační experiment; D.Gentner-vývoj mentálních metafor-animované, neutrální, prostorové, systémové; James J. Gibson-mikrostrukturní analýza, vnímání, optické usp.(optic array); Eleanor J. Gibsonová-selektivní výběr u vnímání úloha pozornosti, zkoumání vývoje vnímání; H.Head-fantomový úd, parestezie-představa odňaté končetiny; D.O.Hebb- princip centrace vnímání-různé buň soubory, fantomový úd, parestezie, organizace chování-pozoornost jako autonomní proces, představy-sdružování neuronů)cell asemblies); H. Helmholtz-konstany velikosti, tvarů, barev-vyrovnávací mechanismy vnímání; Herbart-vysvětloval obsahy apercepce (změna pasivního čití k aktivnímu pozorování)obsahy, představy-dynamické jednotky; David Hume-teorie odrazu; V.Chmelař-vybavení předmětu na základě znaku, parsing paradox-současně vnímání zdola i shora; Michel Imbert-Cognitive Science in Europe, trojdimenzionální model kogn. vědy; E.R.Jaensch-eidetické vlohy.typologie; William James-Principles of Psychology-pozornost, teorie filtru, dvojitá pozornost-dvouohniskové pozornostní pole; Pierre Janet-1890 idea integrace od prvků k celku; K.Jaspers-pareidolie(interpretace vizuálních podň., slovo je víc než jazyk; Johnson+Raye-zajištění uchov percepčních a předst. aktů v paměti; Immanuel Kant-koperníkovský obrat v pokusu řešit problém pozn. empiricky jako příčinnou souvislost; R.G.Kinkade-slovník ps. termínů Am. ps. asociace; J.Kerner-básník, ztráta zraku; Roberta L.Klatzky-vnímání automatizované složky, instruktivní model-propojení paměti s pozn a mot procesy; F.Klein-typ zaostřující(sharpener), rozostřující(leveller); S.M.Kosslyn-velké blízké předměty-rychlejší detaily; D.Kováč-reaktometrické pokusy; O.Kuelpe-Wuerzburg-systematické zk.myšlení; V.Laufberg-reaktometrické pokusy-vnímání, ignoroval fenomén předčasných reakcí; John Lock-empirismus teorie odrazu; Miller-chunks(uzly)-zhuštění dřívějších oddělených prvků zkuš a vědění; Ernst Mach-kritik Fechnera, Machovy pruhy-stínování-retikulárně laterální útlum; Ulric Neisser-k počitkům skrze vnímání, opozice k Gibsonovi-co se děje v hlavě, cyklus vnímání-cyklický tok mezi schématem a příjmem inform., chápáno v čase, kognitivní mapy, anticipační sch. připr. subj., aby se vnímání otevíralo více jednomu druhu inf. než jinému, těsně spjato s činností, blízké a velké proti malému a vzdálenému, kritik teorie filtru(pozorn); Jean Piaget-asimilace-prostředí se připodobňuje subj, akomodace-jedinec prostředí, rovnováha-dynamická podoba hoemostázy; S.E.Palmer-vztah mezi částí a celkem; Jan Patočka-strukturalismus; Henri Pieron-opatrné hodnocení podílu počitků na pozn., test pozorn.-čtverečky; J.A.F.Plateau-spirály; Karl. R. Popper-tři světy 1.reálný 2.svět našeho osobního já 3.obraz světa; M. Posner-vnímání písmen, vizuální kód-pasivní faktor v procesu pátrání; J.E.Purkyně-psychofyziologie smysl.org, Purkyňův fenomén-soumrak barvy jinak, eidetické jevy; Theodule Ribot-svalová teorie pozornosti; Hermann Rorschach-standardizovaná forma, metoda projektivní; M. Rostohar-Psychologie jako věda o subj. skutečnosti, zdůraznění jedinečnosti vjemů-apercepce-zařazení do dřívější vzpomínky, +Kratina+Chmelař-teorie pozornosti, metody zkoumání, aplikace v ped praxi, tři typy předst.-obrys, komb.elementy, vůdčí motiv; Edgar Rubin-reverzibilní fig., relativní nezávislost na senzor. vstupu; Sante de Sanctis-rozlišil poruchy poz.-Hyper, hypoprosexie; O. Selz-vizualizace-důelžitá etapa při řeš probl. situace; Smith+Magee-dešifrování slov-interference automatizace; H. Spencer-Syntetická filozofie; Spearman-g faktor-faktor obec. inteligence; Stroop-Stroopův pokus-interference čtení s barvou; E.Tolman-kognitivní mapa-orientační schéma; Jacob J. von Ucxkuell-organismus jedinečné prostř. (Umwelt) vzájemné ovlivňování; V.Urbančič-hodinky-pokus-pozornost, eidetické jevy 1907; Wellek-fotismus(barevné slyšení); Norbert Wiener-kybernetika; H.Witkin-závislost/nezávislost na poli, Rod and Frame test; Woodwordt-preparatory set(zaměřenost); W.Wundt-poprvé pojem anticipace, princip tvořivé syntézy-pozornost, osobní časová rovnice-pozornost; Alexander V. Zaporožec-fční soustava; Zinčenko+Vergiles-trajektorie pohybů oka při řešení různých perc. úloh; čití-proces, při němž jsou smyslové orgány ve funkci detektorů podnětů,energie podnětu se mění na E nervovou, která vede do mozkového kmene; vnímání-organizace a interpretace smyslové zkušenosti-uvědomujeme si význam předmětů a jevů, vnímání složitá syntéza a integrace (předsudky, zkušenosti, anticipace), vede zpracování podnětů přímo k vjemu x zprostředkující úlohu má naše vědomí, anticipace-každému vjemu mnoho předchází a následuje, konstanty velikosti, tvaru, barev; vnímání barev-světlo-vlnové délky 400-500 nm-modrá, 500-570-zelená, 620-700-červená, světlost-intenzita světla, barevný tó-název, sytost-obsah barvy(albert Munsell-trojrozměrný model barev), adaptace na jasnější světlo je rychlejší, nejmenší pozorovatelný rozdíl-2 nm, 150 odlišitelných barev, míšení barev-aditivní-světlo, subtraktivní-pigmenty, barvy, poruchy-protanopie-č, deuteronapie-z, tritanopie-m(parciální barvoslepost),anopie-úplná, daltonismus-č+z,Young-Helmholtzova trichromatická teorie-tři typy receptorů-kvalita je vzorcem aktivity recept., Ewald Herring-teorie protikladných barev, Jameson, Hurvich-dvoustupňová; synestézie-na vnímání se podílejí jiné senzorické systémy než receptory, které adekvátně zprac. působící podnět, fonismu-ak. dopr. zr. vn., fotismus-Wellek-barevné slyš, G.T.Fechner, F.Galton, E.Bleur, Rostohar, jeden souběžný vjem jiné modality, dva vjemy se synopticky slévají, idiosynkrazie-získ./vrozená přec. na urč. smyl. podněty; Ernst Weber-1834-hodnota nejmenšího pozorovatelného rozdílu se zvyšuje s intenzitou standardního podnětu. –Weberova konstanta-k=dI:I; Gustav Fechner-1860-velikost vjemu je poměrná k logaritmu jeho intenzity.-P=clogI; paobraz-dozvuk vjemu, bezprostředně po ukončení. podnětu, čím intenzivnější. a delší podnět, tím silnější paobraz, Emmertův zákon-ĺ=(l.á):a, čárka –paobraz. l-vel, a-vzd; Purkyňův fenomén-změna jasnosti vnímání barev v závislosti na osvětlení-adaptace na světlo-větší citlivost. k delším vln délkám, adaptace na tmu-kratší; osobní časová rovnice-reakční čas potřebný k odpovědi na podnět-Wundt-komplikační pokusy; cyklus vnímání-Ulric Neisser-cyklický tok mezi schématem a příjmem informací-vnímání těsně spjato s činností-aktivita pozorovatele, schéma-soubor představ, které máme o předmětu než vstupuje do vnímání; percepční obrana-snížená schopnost vnímat emočně sycené podněty ve srovnání s neutr. podněty-Dixon(tabu slova); gestalt-tvar, útvar, osobnost-psych. jevy vykládá celostními rysy mozk. dějů, Ch. von Ehrenfels-útvary, Wertheimer-celek není suma částí, fce určovány strukturami, W.Koehler, K.Koffka, Metzger, experimentální fenomenologie, epistemologický dualismus-fenomenální(psych svět)-transfenomenální(ostatní); tvarové.faktory.blízkosti,stejnosti,uzavřenosti,zkušenosti,pregnantnosti,společného osudu, dobrého tvaru; klas. zkoumání představ-chybí charakteristika . skutečnosti, není ohraničeno. trvání, kontinuitu dějů, nestálé méně zřetelné dynamické jednotky, zvnitřnění periferních podnětů-paměťové , fantazijní,Rostohar-aktuální geneze-obrys, konzistence elementů, vůdčí motiv, asociační experiment-F.Galton, Jung,frekvenční tab. asociací-Kent, Rosanoff; eidetické představy-Urbančič1907, Purkyně, ohraničená, jako vnímání-promítání jako v prostoru-zkoumat jako přít. předmět-nemění pozici s pohybem očí, Kroh-výsky jed, E.R.Jaensch, F.Kratina-Haber-Haber; funkce paměti-uchov a vybav inform, ketré jedinec potřebuje pro svůj život, reprezentace zákl. fce, jež činí individuu život v jeho živ prostř možným; paměť-druhová,individuální(reproduktivní-pro vědění(úmysl, neúmysl,ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá),empirická-pro psychiku;epizodická(ikonická)-sémantická verbální-podle smyslu, doslovná;komplex vlastností a dějů, které se podílejí na vštěpování, uchovávání. a vybavování zkušeností; selektivní pozornost-optická-žlutá skvrna.detaily,akustická-točení hlavy coctail party-podněty, na které není zaměřena pozornost se na nižší úrovni odfiltrovávají, zeslabení; Stroopův efekt-Roberta Klatzky 1935-analýza procesů obs.automatizované složky, automatizace-vůlí neovlivnitelná-při dešifrování předmětů a slov-barva slova- tento jev při souběhu pomal a rychlého procesu; mentální reprezentace-+.řádu-svět, 2.řádu-vlastní kognitivní svět,3.ř-reflexe o obs. kogn. procesu jiných, názorné, nenázorné, definice myšlení-kogn.cílesměrná manipulace vnitřních názorných případů abstraktních reprezentací, proces může probíhat vědomě i nevědomě a neodpovídá vždy zákonitostem logiky, pojem –definovaný termín; inteligence-(Stern)-jedinečná schopnost jedince zaměřit myšlení vědomě na nové požadavky, je všeobecnou duš. schopností přizpůsobit se novým úkolům a podmínkám života; zákl. charakteristiky myšlení-1.kognitivní.proces,2.kognitivní proces s cílovým zaměření, 3.manipulace s vnitřními reprezentacemi,4.probíhá vědomě i nevědomě; různé teorie myšlení-G.E.Mueller-konstelační teorie-úkol, který má být vyřešen zesiluje urč. asociační tendence a tlumí jiné-asociační spojení pojmů, O. Selz-anticipační teorie-idea předjímání,E.Claparédé-rezonace-problém navozuje stav vnitřní rezonance oživující minulé zkušenosti vhodné k řešení, gestalt-přestrukturování-strukturní dynamika,nevyřešený problém-přestrukturování-ujasnění problému-lepší přiměřenější struktura,R.Meilli-uspořádanost-kritériadobrého usp.-shoda, analogie, nad/podřazenost; Piagetovo pojetí inteligence-Myšlení-činnost, jíž se subjektivně. vyrovnává se svým prostředím, dualistické pojetí jednoty myšlení a řeči-senzomotorické stádium-pojem trvalého objektu,předoperační.-jazyk.ego, třídění, konkrétní. operace.-logika, formální.operace.-abstrakce, testování hypotézy, asimilace, akomodace, kognitivní mapy, anticipační schémata-připravují subjekt., aby jeho vnímání se otevíralo více určitému druhu informací-regulace vnímání; Guilforův model intel.-vícedimenzionální-operace(hodnocení, divergentní myšlení, konvergentní, paměť, poznávání), produkty myšlení(jednotky, třídy, vztahy, systémy, transformace, implikace), obsah(obrazy, symboly, znaky, chování); produktivní(divergentní,levoruké, intuitivní)-platnost, flexibilita, originalita,spontánnost,O.Selz, J.P.Guilford(konv, div), reproduktivní(pravouké-Bruner,diskurzivní)-konvenční postupy, známé algoritmy, IQ; typy problémů-Duncker-subj. není sch. adekvátně jednat pomocí svých momentálně použitelných operací, s rozpory, mezerami, nadměrná složitost, složky:1.existence nežádoucího stenu, 2.žádaný konečný sten, 3.překážky; chyby při řešení-prob.-jednostrannost inf., selektivní percepce, stereotypizace, úroveň abstrakce, stres, zákl. etapy při řeš. prob.-urč. problému, pozorování faktů-analýza sit-utváření nápadu, tvořivé myšlení-formulace hypotéz, verifikace-řešení,kontrola, podm. řeš. probl.-vázanost na obj., subj., aktivita subj., využití inf., metody; funkce fantazie-vystupuje při nových problémech-předsudky a pojmy se seskupují do nových komplexů, tvořivá- úniková, Stern-synkretizace(spojování do nových celků), symbolizace, animismus, magismus, Viewegh-primární-subj, sekund.-tvořivá oblast člověka nesouhlasí s obj. světem