STYLY UČENÍ Pečlivě si přečtěte každou z následujících vět a napište k ní číslo, které nejlépe vystihuje, jak se na Vás daná věta vztahuje. 5 - Skoro vždy 4 - Často 3 - Někdy 2 - Zřídka 1 - Skoro nikdy 1. Věci si lépe pamatuji, když si je poznamenám. 2. Když čtu, čtu si raději nahlas nebo si alespoň uvědomuji jednotlivá slova v mysli. 3. Abych věcem lépe porozuměl/a, potřebuji si o nich pohovořit. 4. Nerad/a čtu či poslouchám pokyny. Raději se rovnou pustím do práce. 5. Mám schopnost představit/vybavit si v hlavě obrazy. 6. Lépe se mi učí při hudbě. 7. Pomáhá mi, když si učení prokládám častými přestávkami. 8. Učení u pracovního stolu nebo vleže mi nevyhovuje. Lépe se mi přemýšlí, když se mohu pohybovat v místnosti. 9. Zapisuji si hodně poznámek o tom, co čtu a slyším. 10. Na obsah promluvy se lépe soustředím, když se na osobu, která mluví, dívám. 11. Když je v okolí hluk, je pro mne obtížné rozumět, co někdo říká. 12. Mám raději, když mi někdo vysvětlí, jak se co dělá. Než abych si sám/sama musel/a přečíst příslušný návod. 13. Raději si poslechnu přednášku či její zvukovou nahrávku, popř. si obsah nechám od někoho vysvětlit - než abych si to přečetl/a z učebnice. 14. Když si nemohu vybavit určité slovo, používám ruce a říkám např. „tentononc“ apod. 15. I když mám sklopenou hlavu nebo se dívám z okna, bez problémů se na obsah přednášky či něčí promluvy soustředím. 16. Lépe se mi pracuje v tichém prostředí. 17. K porozumění mi pomáhají mapy, diagramy, popř. grafy. 5 - Skoro vždy 4 - Často 3 - Někdy 2 - Zřídka 1 - Skoro nikdy 18. Když začínám číst nějaký článek nebo knihu, rád/a se kouknu na konec. 19. Lépe si pamatuji, co lidé říkají, než jak vypadají. 20. Informace si lépe pamatuji, když se s někým učím nahlas. 21. Píšu si poznámky, ale nikdy se k nim nevracím a nečtu je. 22. Když se soustředím na čtení nebo psaní, rádio mě ruší. 23. Je pro mě někdy těžké vybavit si, jak věci vypadají. 24. Pomáhá mi, když si při domácích úlohách mluvím nahlas. 25. Možná, že moje sešity a pracovní stůl vypadají nepřehledně, ale já vím, kde věci hledat. 26. Při písemce se mi vybaví stránky z učebnice a kde je tam která informace. 27. Nejsem schopen/schopna si pamatovat vtip tak dlouho, abych jej mohl/a později vyprávět. 28. Když se učím něčemu novému, rád/a si o tom vyslechnu informaci, pak si o tom přečtu a pak to udělám. 29. Rád/a dokončím jednu věc, než začnu další. 30. Při počítání si pomáhám prsty na ruce, při čtení pohybuji rty. 31. Nerad/a si po sobě texty čtu a opravuji. 32. Když se snažím zapamatovat si něco nového, jako např. telefonní číslo, pomůže mi, když si pro to v hlavě vytvořím obrázek/schéma. 33. Raději si referát nahraji/namluvím, než bych si jej sepsal/a. 34. Při hodinách sním s otevřenýma očima. 35. Raději bych vytvořil/a nějaký projekt, než sepsal/a referát. 36. Když mám nějaký skvělý nápad, musím si to hned zapsat, nebo to zapomenu. VYHODNOCENÍ DOTAZNÍKU Pozorně převeďte jednotlivá čísla k patřičným číslům otázek: 1. 2. 4. 5. 3. 6. 9. 12. 7. 10. 13. 8. 11. 15. 14. 16. 19. 18. 17. 20. 21. 22. 23. 25. 26. 24. 30. 27. 28. 31. 32. 29. 34. 36. 33. 35. Vizuální styl Součet: Akustický styl Součet: Kinestetický styl Součet: Součet všech tří kategorií: PŘEVEĎTE KAŽDOU KATEGORII NA PROCENTA: Součet vizuálního stylu ÷ součet všech tří kategorií × 100 = ___________ % Součet sluchového stylu ÷ součet všech tří kategorií × 100 = ___________ % Součet kinestetického stylu ÷ součet všech tří kategorií × 100 = ___________ % Zdroj: materiály NIDV Převzali: D. Forýtková, F. Tomášek. Upravil: Libor Kyncl