Úvod do uměnovědných studií Co je umělecké dílo? Pojem díla v umění }Pojem umění je širší než množina uměleckých děl } }Existují umělecké „objekty“, jež nemají charakter „díla“ (improvizovaný hudební koncert, performance, výtvarné „objekty“ Umění Umělecká díla Pojem díla v hudbě }1537 vydal Nicolaus Listenius traktát Musica } }opus perfectum et absolutum (dokonalé, uzavřené dílo) } }písemná fixace skladatelem (notové písmo) } }přetrvává po smrti skladatele Charakteristiky uměleckého díla }Individuální, ve své struktuře neopakovatelný objekt. }Výsledkem činnosti, individuální práce tvůrce – tvorba. }Dílo osobní výpovědí tvůrce. }Umělecký tvar se vztahuje k druhovým normám (drama, román, symfonie) }Dílo uzavřeným celkem (začátek a konec v časových uměních, rám obrazu). }Integrovaný celek }Informace určená pro recepci. }Nutnost písemné či hmotné fixace, jež je východiskem recepce či interpretace a recepce. } Přístupy k problému DÍLO RECIPIENT AUTOR Historická proměnlivost hranic díla }přítomnost autora v díle } }exkurz k vnímání hudby }afektová teorie – neosobní afekty }citový sloh – Empfindsamkeit – 2. polovina 18. století – komunikace od srdce k srdci – identifikace s emocemi autora }romantismus – hudba a absolutno }hudební formalismus – hudba jako znějící pohybové formy (Eduard Hanslick: O hudební krásnu, 1854). Hranice uměleckého díla }Roman Ingarden: Umělecké dílo literární (1931) } }Z díla vylučuje: }autora, jeho prožitky a psychické stavy }prožitky, psychické stavy čtenáře }sféra předmětů a skutečností, které tvořily předobraz předmětů a skutečností v díle Metodologické důsledky pro uměnovědy }dílocentrická interpretace } (werkimmanente Interpretation) }zdůrazňuje autonomii a opomíjí kontexty díla }ruský formalismus, New Criticism, německá literární věda po 2. světové válce Vrstvy uměleckého díla literárního }R. Ingarden pro literární dílo rozlišuje: }vrstvu zvukové podoby slov }vrstvu významových celků }vrstvu schematických aspektů }vrstvu znázorněných předmětností } }Zdůrazňuje jejich polyfonní vztahy } Vrstvy uměleckého díla }Květoslav Chvatík: Strukturální estetika (1994, 2001) } }3 vrstvy díla: }předmětná (hmotné prostředí, zajišťuje jeho totožnost a trvání v čase) }významová }vrstva smyslu – odkazuje mimo dílo ke kulturnímu a ideologickému kontextu Artefakt a estetický objekt }hmotné dílo – artefakt }estetický objekt – vzniká ve vědomí vnímatele, nehmotný } }během aktu recepce dochází ke konkretizaci díla (Ingarden) recipientem }struktura díla je „nedourčená“, obsahuje „bílá místa“ Problém identity díla }proměnlivost estetických objektů spjatých s tímtéž hmotným dílem (artefaktem) } }intersubjektivita garantována: }na jedné straně artefaktem, }na druhé straně sociálním charakterem struktury umění (mody recepce, stereotypy, kódy jsou sociálně normovány) } }historičnost díla – dějiny recepce Problematika otevřenosti uměleckého díla }Umberto Eco: Opera aperta (1962) } }otevřenost jako neurčitost komunikace }uzavřené dílo – středověké alegorie – symbolika fixována institucionálně, autorita pravidel čtení }proměna – až symbolismus 2. pol. 19. století }moderní umění Otevřené dílo - příklad }Karlheinz Stockhausen (1928-2007) – německý skladatel, klíčová osobnost tzv. seriální hudby } }aleatorika – typ hudební kompozice využívající prvku náhody, americký skladatel John Cage (1912-1992) užíval označení „indeterminacy“. } }Klavierstück XI (Klavírní kus č. 11) z roku 1956 – segmenty hrány v náhodném pořadí Přístupy k problému DÍLO RECIPIENT AUTOR Interpretace Hodnocení