Úvod do uměnovědných studií Estetický soud, estetická funkce, umění a umělecké dílo Malé opakování I. }1. Kdo poprvé definoval pojem „Estetika“? }Kant }Baumgarten }Hegel } }2. Jaký je vztah mezi estetikou a teorii umění }Teorie umění je podoborem estetiky }Nemají nic společného }Mají průnik některých témat } }3. Přiřaďte pojmy z 1. a 2. řádku }Estetika / Teorie umění / Kulturální studia }Fáze vzniku uměleckého díla / Zneužití emocí v mediích / Jak poznáváme krásno? Malé opakování II. }1. Přiřaďte následující vědní obory k novokanovským typů věd – idiografické vědy nebo nomotetické vědy: }Akustika, Teorie interaktivních medií, Antropologie rodiny, Výtvarná kritika, Ekonomie, Fotografická chemie, Dramaturgie operní tvorby } }2. Podle M. Webera nemohou empirické (zkušenostní) vědy: }Definovat obecně platné zákony }Definovat normy chování }Definovat varianty možného chování } }3. Přiřaďte jména a pojmy: }Kuhn / Popper / Weber }Vztahování k hodnotám / Falzifikace / Paradigma Co na to Kant? – a co Vy? 4 hrnec1.jpg Co na to Kant? – a co Vy? 5 volčka.jpg Co na to Kant? – a co Vy? 6 beethoven-melody.gif Estetický postoj – I. Kant }Nezainteresovaná (nezaujatá) libost: } }Účelnost } }Vnímání krásna (svobodná hra) } }Pocity libosti } }(Estetický) soud Estetický soud – I. Kant } }ES je nezávislý na rozumu } }ES je jedinečný, nelze jej zobecnit } }ES nehodnotí „věc samu“ ale její formu } Autonomie krásna 9 } }Krása samostatná }Krása adherentní } }Estetické kategorie }Krása }Vznešeno Je to estetický objekt? 220px-Eleusis_geometric_amhora.JPG Je to estetický objekt? zapad.jpg Je to estetický objekt? usti_nad_orlici.jpg Estetická funkce - Mukařovský }3 základní rysy estetické funkce: } }Maximální upoutání pozornosti na daný předmět (jeho vydělení, izolace z okolí) } }Libost (bezúčelná, samoúčelná), kterou vyvolává } }Schopnost (autonomně, nezávisle) suplovat funkce jiné, kterých předmět vývojem pozbyl } }„izolace“ – „samoúčel“ – „autonomie“ Estetická funkce - Mukařovský }EF není reálná vlastnost předmětu, ale projevuje se pouze v jistém společenském kontextu } }EF se mění v čase, prostoru i podle sociálního útvaru } }Jan Mukařovský (1891-1975) }Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty (in: Studie I., Brno 2000) } Umění – variabilita pojmu }1. zručnost, dovednost, řemeslo }2. krásné umění, „Umění“ } }τεχνη [techné] (řec.) }Ars (lat.) – arte – the art – l’arte }Die Kunst, sztuka (pol.) Umělecká funkce }Umění: převaha estetické funkce, autonomní znak } }„průhlednost“ estetické funkce, jež dovoluje vystoupit některým mimoestetickým funkcím } }optimální je podle Mukařovského polární napětí „mezi převahou funkce estetické a oné z mimoestetických funkcí, která se v daném díle uplatňuje nejintenzivněji“ } }přesuny v sestavě funkcí během existence díla – přesun dominantní funkce } }Jan Mukařovský: Umění, in: Studie I., Brno 2000, } s. 185-207 } Umění a „mimo-umění“ }Volek rozlišuje přechody } }extenzivní – postupné: } postupná ztráta estetické či umělecké funkce vyvážena nárůstem funkce jiné (přechod do mimo-umění) } }intenzivní – skokové: } ztráta estetické funkce není vyvážena nárůstem funkce jiné (přechod do ne-umění) }Pojem umění je širší než množina uměleckých děl }Existují umělecké „objekty – jevy“, jež nemají charakter „díla“ (improvizovaný hudební koncert, performance, výtvarné „objekty“ Umění a umělecké dílo Artefakt a estetický objekt }hmotné dílo – artefakt } }estetický objekt – vzniká ve vědomí vnímatele, nehmotný. } }během aktu recepce dochází ke konkretizaci díla (Ingarden) recipientem (struktura díla je „nedourčená“, obsahuje „bílá místa“)