Úvod do uměnovědných studií Umělecké dílo, kritika, vkus. Pojem díla v umění }Pojem umění je širší než množina uměleckých děl } }Existují umělecké „objekty“, jež nemají charakter „díla“ (improvizovaný hudební koncert, performance, výtvarné „objekty“ Umění Umělecká díla Artefakt a estetický objekt }hmotné dílo – artefakt }estetický objekt – vzniká ve vědomí vnímatele, nehmotný } }během aktu recepce dochází ke konkretizaci díla (Ingarden) recipientem }struktura díla je „nedourčená“, obsahuje „bílá místa“ Problematika otevřenosti uměleckého díla }Umberto Eco: Opera aperta (1962) } }otevřenost jako neurčitost komunikace }uzavřené dílo – středověké alegorie – symbolika fixována institucionálně, autorita pravidel čtení }proměna – až symbolismus 2. pol. 19. století }moderní umění Co je umělecká kritika? }Umění rozlišovat a posuzovat } }Intelektuální aktivita… }…spočívající v usuzování }…a formulaci hodnotících soudů } }Tyto soudy jsou… ¨…motivované a zdůvodněné!!! Kritický soud Potenciální hodnota Aktuální hodnota Interpretace }Složky hodnocení Kritický soud }Subjektivní podíl }Estetický (vkusový) soud } }Objektivní podíl }Kognitivní složka Umělecká kritika v sociálním poli kritik veřejnost autor dílo kritik „vychovatelem“ publika kritik „mluvčím“ publika Nová umělecká díla }Nelze uplatnit měřítka z minulosti }Často nefungují ani obecné normy } }Vysoká múzická senzibilita (vkus) }Pozorování a popis Zrod umělecké kritiky }Umění předstupuje před publikum } }Renesance (umělecké – odborné disputace) } }Diderot (Salón, 1759) – laická kritika } }Růst vlivu kritiky – Schiller, Goethe, Baudelaire… } Pojem vkusu }Subjektivní schopnost posuzovat a hodnotit objektivní kvality uměleckého díla } }Vztah jedince k uměleckému jevu/předmětu }Porovnání vlastních estetických norem s estetickou funkcí předmětu } }Schopnost }Pedagogické konotace Hodnocení umění }Antika, středověk } vs. }Moderní umění (až zde pojem vkusu!) } }postupná emancipace od vazeb na racionální poznání i opouštění analogie s morálními soudy vzhledem k bezprostřednosti a smyslovým základům. } }Norma vkusu }Klasicismus: vznešeno, konvence }Romantismus: přirozenost }20. století: moderní, aktuální, nové } } } } Immanuel Kant }Kritika soudnosti 1790 }„vkus je schopnost posuzovat krásno“ }formulace teze o „estetické autonomii“ }vkusový soud emancipován od vazeb na pojmy pravdy a dobra }„soud vkusu tedy není poznávacím soudem, není tedy logický, nýbrž estetický, a tím rozumíme takový soud, jehož motiv nemůže být jiný než subjektivní.“ }„Zalíbení, které určuje soud vkusu, je zcela bez zájmu.“ Nezainteresované zalíbení estetického soudu stojí proti zalíbení, jež je spojeno se zájmem, což je zalíbení v příjemném nebo zalíbení v dobrém. }subjektivní soud s obecnou platností (sensus communis) }meze aplikovatelnosti } } } } 20. století }Člověk mající vkus… }znalec umění }neposuzuje podle neměnných norem }schopnost rozpoznat krásu a kvalitu UD } }Ten kdo udává vkus, utváří módu Sociologické pojetí vkusu }Pierre Bourdieu (1930-2002) }La distinction. Critique sociale du jugement (1979) } }Vrozená vs. získaná schopnost }Vzdělání a kulturní kapitál }Elity, lidovost } }