nakliv.cz r Název studijního textu Autor materiálu Stručné informace o vás a vašem vztahu k dané problematice, max. 300 znaků. Jedná se o stručný medailonek toho, kdo materiál připravoval nebo garantoval. Účelem je aby čtenář věděl kdo za materiálem stojí a jaký má vztah k probírané problematice. Tento projekt je spolufin. :iálním fondem a státním ro7počrem České repuhliky. nakliv národní klastr informačního vzdělávání EVROPSKÁ UNIE V.! INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Honza Zikuška Jak na distanční text na kli v Úvod Anotace studijního materiálu v rozsahu maximálně 1000 znaků. Účelem anotace je představit, co je cílem materiálu. Jedná se vlastně o úvodnítext k materiálu. Může být psán více neformálně a měl by být maximálně motivační Klíčová slova 5-10 klíčových slov, které vystihují obsah studijního materiálu. Ke každému pojmu napište jeho stručnou definici, popis (pokud je to možné). Obsah studijmího materiálu 1. První úroveň 1.1 Druhá účoveň Po prostudování tohoto materiálu byste měli: Popsují konkrétní znalosti a dovednosti, které studující po prostudování získá. Definujte v krátkých bodech (odrážkách). Využívejte aktivní slovesa (viz doporučení pro následující oblasti vycházející z Bloomovy taxonomie studijních cílů). • Pro získání znalosti, zapamatování poznatků - Definovat; Pojmenovat; Popsat; Vybrat; Určit; • Pro prokázání porozumění-Vysvětlit; Ilustrovat; Objasnit; Vyjádřit; Interpretovat; Formulovat • Pro aplikaci, využití vědomostí v konkrétních situacích - Aplikovat, Demonstrovat; Načrtnout; Navrhnout; Využít, Prokázat; • Pro analýzu, rozbor konkrétní informace - Analyzovat; Rozhodnout; Rozlišit; Specifikovat; • Pro syntézu, složení prvků do nového celku - Klasifikovat; Zorganizovat; Shrnout; Vyvodit závěry • Pro hodnocení, posouzení dokumentů, metod nebo postupů - Porovnat; Posoudit; Vybrat, Zdůvodnit; Srovnat; Uvést rozdíl, Obhájit Tyto cíle jsou důležitou částí úvodní části a je třeba je vymezit tak, aby student mohl jednoznačně identifikovat následně nabyté znalosti a dovednosti. V popisném sloupci se můžete setkat s následujícími ikonami. Měly by Vám sloužit k lepší orientaci v textu. -V 4* Shrnutí části textu Studijní cíle kapitoly Doporučení autora Zkuste vypracovat následující úkol Názorný příklad za tisíc slov Definice konkrétního pojmu, vysvětlení pojmu Důležité 0 Studium tohoto textu by Vám mělo zabrat maximálně: X hodin Doplňující informace, rozšiřující zdroje Honza Zikuška Jak na distanční text na kli v i. Obsah studijního materiálu Po prostudování této kapitoly budete schopni: ( C ) • studijní cíl (vyhcházejte z studijních cílů celého materiálu) • studijní cíl (vyhcházejte z studijních cílů celého materiálu) studijní cíle první • studijní cíl (vyhcházejte z studijních cílů celého materiálu) kapitoly Členit do kapitol a podkapitol. Obecně je doporučováno volit maximálně tři úrovně nadpisů. Vzhledem k malému rozsahu našeho materiálu bych se přikláněl maximálně ke dvěma úrovním. Toto však necháváme na vašem zvážení. Používejte základní patkové písmo nainstalované ve vašem prohlížeči, velikost fontu 12, řádkování 1. Okraje dokumentu nastavte na: vlevo 5,5 cm, nahoře na 3cm, ostatní na 2cm. Materiál bude následně přepracován do jednotné šablony, proto není třeba dbát na „přehnanou" grafickou úpravu. Dodržujte však doporučení uvedená níže. Rozsah materiálu při výše uvedeném formátování textu a dokumentu máte specifikován v textu emailu. Není špatné úvod každé kapitoly začít úvodním neformálním textem - tak aby autor promluvil ke čtenáři - proč je vlastně téma důležité, zařazené, v čem jim pomůže. 1.1. Prvky studijního textu Níže uvedené prvky se snažte zařadit do materiálu v přiměřeném množství a vždy je označte v pravém sloupci příslušným grafickým symbolem (naleznete výše). Prvky nejsou povinné a záleží na Vás s jakou mírou budete jednotlivé používat. Níže jsou popsány jednotlivé a doporučení na četnost jejich uvádění je pouze mým osobním návodem a doporučením, který není závazný. Průvodce Jedná se o motivační a aktivizační složku textu od autora směrem ke studujícímu. Vkládá se do textu v místech, kde chce autor upozornit na zajímavou informaci, promlouvá ke čtenáři, radí, motivuje, sděluje vlastní zkušenosti - prostě komentuje příslušnou část materiálu. Měl by být psán neformálně a špetka humoru určitě nebude na škodu. Určitě doporučuji uvést průvodce minimálně na začátek studijního textu. Celkový počet průvodců by neměl překročit celkový počet stran samotného textu. Důležité Upozornění na důležitou část textu, která je pro pochopení materiálu důležitá, nepostradatelná. Vyberte opravdu to nejdůležitější co by si měli zapamatovat - použít maximálně dvakrát v jedné kapitole. Otázka k zamyšlení Položení otevřené otázky k zamyšlení, není jednoznačná odpověď - motivuje čtenáře k zamyšlení nad tématem. Není třeba uvádět více než dvě-tři otázky v celém studijním materiálu. Lze použít otázky přitahující pozornost k místu v textu nebo podněcující aktivní přemýšlení („řečnické otázky"). Úkol k vypracování Cvičení nebo testy, které ověřují a procvičují znalosti získané v studijním textu. Nesnažte se vytvářet do materiálu zbytečně dlouhé úkoly, testy - k tomu využijeme jiných nástrojů (animace, LMS). ® Je dobré, studenta zaujmout tak aby se snažil úkoly vypracovat. Honza Zikuška Jak na distanční text na kli v Dle potřeby lze využít výběr správných odpovědí, doplnění do schématu nebo slov do vět, odpověď ano/ne odpověď vlastními slovy !! Ke každému úkolu je třeba na závěr celého materiálu vytvořit klíč správných odpovědí. Názorný příklad Objasňuje učivo formou praktické aplikace. Nesnažte se popisovat příliš dopodrobna-měl by být jasný a přehledný. Pokud budete chtít využít více příkladů, je možno je zapracovat do doplňujících materiálů - ideálně v animované a interaktivní formě. Pro zájemce Pokud budete chtít do materiálu zařadit část, které není důležitá ale domníváte se že by mohla studující zaujmout. Shrnutí Důležitá část materiálu - shrnuje a opakuje nejdůležitější témata a pojmy materiálu jako celku nebo jednotlivých kapitol. Literatura Rozdělit na literaturu použitou na tvorbu materiálu a doporučenou literaturu se stručnou charakteristikou - 2,3 věty (v tomto případě uvítáme i vlastní doporučení - např. výborně zpracovaná problematika XX). 1.2 Styl psaní Text rozdělte do ucelených jednotek - kapitol a snažte se aby každá kapitola byla zaměřena pouze na jednu problematiku. Každou kapitolu začínejte definováním studijních cílů (cíle za všechny kapitoly jsou uvedeny na začátku celého materiálu). V rámci kapitoly dle potřeby využijte výše uvedené prvky (průvodce, úkoly, pro zájemce, příklady atd.). Na závěr každé kapitoly přidejte krátké shrnutí. Zdůrazněte a zopakujte to nejdůležitější. Klíč k výsledkům úkolů dejte až na závěr celého materiálu. Doporučení Snažte se materiál vytvořit tak aby byl pro studenty co nejzajímavější, materiál by měl studenta nutit k přemýšlení, aktivnímu zapojení. Důležité je snažit se „komunikovat" se studentem. Nebojte se použít neformální přístup. Materiál pište ve formě já - vy. Vyhýbejte se dlouhým souvětím. Každý odstavec textu se omezuje pouze na jednu myšlenku. Snažte se používat české výrazy a pojmy. Pokud použijete odborný termín, přejaté slovo, zkratku - vysvětlete jej. Nebojte se přiměřeně použít komentáře v krajním popisném sloupci. K použitým prvku přidejte jejich grafický symbol (úkol, průvodce, příklad atd.) Snažte se udržet stejnou odbornost v celém materiálu. Snažte se co nejvíce využívat nelineárního textu = obsáhlé odstavce raději zaměňte za výčet pomocí odrážek. Používejte ilustrace, diagramy, schémata, tabulky... Nebojte se vytvářet „hravý" studijní text. Není nic horší než nudné a dlouhé pasáže textu. Tato doporučení jsou pro kvalitu materiálu klíčová, Honza Zikuška Jak na distanční text na kli v 1.3 Shrnutí Nezapomeňte, že klíčovým úspěchem materiálu je jak studenta zaujmete, jak aktivně bude s materiálem nakládat. K motivačním prvkům patří využití tzv. průvodce v textu. Celý text pište v neformálním duchu, vyhněte se příliš složitému a „vědeckému" stylu. Využívejte přiměřeně také aktivizační prvky - úkoly a otázky k zamyšlení. Nezapomeňte na správně definované studijní cíle. Využívejte nelineárního textu, názorné příklady. Pokud by některá část textu byla vhodná rozpracovat do podoby názorné (interaktivní) animace -týká se především názorných příkladů, prosím upozorněte nás na to a stručně napište jak (třeba do samostatného dokumentu). Rádi bychom studijní text doplnili právě o multimediální a interaktivní materiály. Jejich tvorbu zajistíme my a dáme Vám následně k případnému připomínkování. Pokud byste měli jakýkoliv další nápad, jak obohatit tyto studijní materiály, napište nám.