Světové drama20.století DVBK03 (2.+3.ročník) doc. David Drozd 1. Počátky moderního dramatu – vyberte si jeden ze zadaných dramatických textů, a vyložte, v čem tento text naplňuje ideály „klasického“ dramatu (zejm. ve Freytagově pojetí), v jakých rysech tyto ideály naopak překonává. Dramatické texty: Ibsen: Divoká kachna, Když my mrtví procitneme Strindberg: Hra snů, Sonáta duchů Čechov: Tři sestry, Strýček Váňa Brecht: Kavkazský křídový kruh, Dobrý člověk ze Se-čuanu Claudel: Saténový střevíček Základní literatura: Freytag, Gustav: Technika dramatu, Praha, Politika, 1944 Lukeš, Milan: Umění dramatu, Melantrich, Praha, 1987 Szondi, Peter: Teória modernej drámy, Tatran, Bratislava, 1969 Hořínek, Zdeněk: Cesty moderního dramatu, Praha, nakl. Studia Ypsilon, 1995 odevzdání práce v rozsahu 8-10normostran poštou či osobně do 1. listopadu konzultace 15. listopadu 2. Absurdní drama – zvolte si dvě hry autorů řazených mezi autory tzv. absurdní dramatiky a ukažte, v čem jsou si hry podobné a v čem se naopak liší, kterými rysy skutečně spadají do definice absurdního dramatu. Další literatura: Esslin, Martin: Smysl nebo nesmysl : Groteskno v moderním dramatu, Praha, Orbis, 1966. týž: Podstata, tradice a smysl absurdního divadla : (Kapitoly z knihy Absurdní divadlo), Praha : Stát. pedag. nakl., 1966. odevzdání práce v rozsahu 8-10normostran poštou či osobně 29. listopadu konzultace 6. prosince 3. Text v postdramatickém divadle Prostudujte vlivnou knihu H.-T.Lehmanna Postdramatické divadlo (je u nás dostupná v německém originále, anglickém nebo slovenském překladu) a pokuste se jeho pojmy užít při analýze některého z níže uvedených textů: H. Müller: Hamlet-stroj, Pověření P. Handke: Kaspar, Spílání publiku E. Jandl: z cizoty E. Jelinek: On není jako on, Totenauberg M. Crimp: Pokusy o její život odevzdání práce 20. ledna 2014