PETR BOGATYREV LIDOVÉ DIVADLO ČESKÉ A SLOVENSKÉ 19 40 FR. BOROVÝ A NÁKODOPISNÁ SPOLEČNOST ČESKOSLOVANSKÁ V PRAZE II. MIMOESTETICKÉ FUNKCE LIDOVÉHO DIVADLA Typickým rysem divadla je nejen to, že má mnoho funkcí, nýbrž i to, že estetická funkce v hierarchii jeho funkci nezřídka stojí v druhé řadě a jako dominanta vystupuje jedna z funkcí mimoestetických. V hierarchii funkcí divadla, stejně jako v hierarchii souboru funkcí jiných sociálních faktů, vyškytá se přemisťování funkcí. Toto přemisťování může sou-viseti se změnou formy divadla, hlavně se zvýšením nebo sníženim počtu prvků různých umění, která tvoří strukturu divadla. Ovšem funkce se mohou měnit a přemisťovati i tehdy, zůstane-li forma nezměněna. V našem divadle určité divadelní genry mají svó vlastní funkce dominantní nebo aspoň funkce stojící na jednom z prvních míst; tak v baletě do poslední doby měly mimoestetické funkce velmi málo významné postavení, naopak v dramatu mimoestetické funkce, jako etická, sociální, politická atd., zaujímají místo význačné. Divadlo lze obdobně dělit na různé genry podle těch nebo oněch mimoestetických význačných funkcí; rozdělení to existuje však jen pro určitou dobu a určitý divadelní směr a nelze je přenášet na divadlo jiných dob a směrů. Víme na příklad, že dominantní funkcí mnohých orientálních baletů je funkce náboženská; v poslední době se objevilo několik baletů (Balet Joosg a pod.) se silně vyjádřenou sociální funkcí tendenční, která není v nich vyjádřena o nic slaběji než v dramatu. Přicházíme k rozboru funkci takového lidového divadla, v němž tyto funkce mimoestetÍĽké velmi silně vystupují, takže je můžeme takřka nahmatat. Jisté dramatické děje nacházíme v magických hrách, zvláště v těch, které se hraji v souhlase s Frazerovým zákonem napodobení. Uvedu příklad. V porečském a krasnickém újezdě smolenské gubernie na jaře v den sv. Jiří odehrává se složitý obřad prvního vyhnání stáda. Končí se tímto dějem: Z vajec a ze slaniny, které pastýř a jeho pomocníci dostali od hospodyně, připravuje se „jajeěnice". Když je pokrm hotov, pastýř označí, kdo z jeho pomocníků bude zajícem, kdo slepým, kdo chromým, kdo zámkem, kdo korytem; rozestaví je kolem stáda; potom vezme připravené jídlo a jde s ním napřed k zajíci a ptá se ho: „Zajíci, zajíci, jo osika hořká?"; zajíc odpovídá: „Hořká." „Dej Bůh, aby i náš dobytek byl pro dravou zvěř hořký." — Potom se ptá slepého: „Slepý, slepý, vidíš?"; slepý odpovídá: nevidím." „Dej Bůh, aby ani zvěř neviděla naše stáda." — Dál jde k chromému: „Chromý, chromý, dojdcš-li?" „Nedojdu." „Dej Bůh, aby ani zvěř nedošla k našemu dobytku." — Pak se ptá. zámku: „Zámku, zámku, odemkneš se?" „Ne-odemknu," „Dej Bůh, aby sc ani dravé zvěři nero-zevřely zuby na naše stáda." — Naposledy se zastaví u koryta: .Jíoryto, koryto, převrhneš se?" „Nepřevrhnu." „Dej Bůh, aby se ani zvěř nevrhla na naše stádo," Takto obejde pastýř stádo třikrát. Potom se všichni účinkující sesednou a snědí připravené jídlo. (V. Dobrovskij, „Jegorjev den" v Smolenskoj guber-niji, Živaja Starina XVII, 2, 1908, str. 151.) — Dále 30 31 příklady z magických her, hraných na Štědrý večer v Podkarpatské Rusi: „Hoäi a domácí mládež se válí po slámě rozestřené po udupané podlaze světnice, aby se sklidily pytle ovsa a brambor tak velké, jako jsou sami.11 (P. Bogatyrev, Áctes magiques, rites et croy-ances en Russie Subcarpathique, Paris 1929, str. 49; srov. D. Stránská, Lidové obyčeje hospodářské, Národ, věstník českoslovanský XXJ.V, str. 58 a také zde v I. kap. uvedený magický úkon ze Statenic u Prahy). Tyto magické úkony v suuhlase se zákonem napodobení jsou provázeny také napodobením zvuků tlěch zvířat, která jsou představována. Opět přiklad z Podkarpatské Rusi. „Na Štědrý večer přinášejí do domu snop a pod ním se schová dítě; to bučí jako kráva, řehtá jako kůň, bečí jako jehně, aby tato zvířata byla plodná." (Tamže, str. 45.) Při takových magických úkonech-dramatech často se užívá i primitivních rekvisit. Máme tedy při magických hrách různé divadelní prvky: přeměnu v jinou osobu nebo dokonce ve věc, dialog, napodobování hlasů představovaných zvířat, nápodobovací hru, jindy divadelní kostým, masku atd. Ale dominantní funkcí je stále funkce magická, ačkoli často vedle nS je i funkce estetická, která se někdy přemístí na první místo a zatlačí funkci magickou na stupeň druhý. Mnohé lidové české a slovenské hry, i když mají dominantní funkci estetickou, jsou spojeny s primitivní lidovou vírou. Na př. chození „tří králů" je spojeno s takovouto pověrou: ,,Hoši, oblečeni za tři krále, napíší po zpěvu své známé koledy na dveře světnice K + M + B. Pak podají tu křídu hospodyni a ta jde do síně, udělá tři křížky na venkovních dveřích, přijde zpět do světnice, dá hochům tu křídu a přidá několik 32 krejcarů, aby jim přibylo na tu dalekou cestu do Betléma. Po třech dnech jde hospodyně časně ráno, než vyjde slunce, a ty tři křížky smaže, a to proto, aby jí slepice- celý rok hodnč vajec nesly." (Karel Linhart, Trhová Kamenice, český lid I, str. 506.) — Doklad z polovice 18. stol., zaznamenaný odUllmanna, svědčí, že při obchůzce žáků na sv. ftehoře vyháněly hospodyně školáky koštětem, aby tím vypudily ze stavení blechy a jinou neřest.