PSYCHOLOGIE UMĚNÍ (první blok) http://www.jasonthomasfrance.com/artists/salvador_dali/threes.jpg Psychologie umění nPsychologie? nSpíše PSYCHOSÉMIOTIKA n„psýché jako dílo obrazotvornosti“ nutváření významu prostřednictvím symbolů, metafor, příběhů, dialogů ad. nUmění? nSpíše než jen umění v úzkém slova smyslu – zaměření na širší oblast ARTEFAKTŮ, DĚL, „PRODUKTŮ MYSLI“ A „PRODUKTŮ PRO MYSL“ Zkouška z PU nInterpretovat zvolené dílo, artefakt jako „produkt pro mysl“ nKrátký pohovor nad touto interpretací (sepsanou do podoby seminární práce) nNejspíš provedeme společně v posledním bloku (nebo nějak jinak) Zdroje nPřednášky nDokumenty, které vám dám v elektronické podobě nJako doplňující: Jiří Kulka: „Psychologie umění“ Jak může vypadat osnova PU nOsobnost tvůrce. Biografie tvůrčích osobností nPsychologie a tvůrčí akt. Umění a sebevyjádření nDílo a jeho psychologická struktura nRecepce uměleckého díla. Estetické vnímání nExprese jako hraniční pojem psychologie a uměnověd nDílo a znak. Jazyky umění. Psychosémiotika umění Jak může vypadat osnova PU nLiteratura. Výtvarné umění. Hudba. Film. Divadlo. nSymbol, metafora a metonymie. Příběh a mýtus. Dialog a dramatická hra. Žánr a styl. nVybrané přístupy v psychologii umění. nCo děláme, když interpretujeme (v psychologii umění)? nMožnosti psychologické interpretace: ukázky na vybraných dílech a autorech. PU – zaměření na tvorbu/tvůrce nPsychologie tvůrčího procesu (výpovědi tvůrců, Poe, Majakovský, Nezval, Kolář, Hrabal, Kundera ad.) Tvůrčí proces uspořádal Jan Zábrana - Jak se dělá báseň PU – zaměření na tvorbu/tvůrce nOsobnost tvůrce. Biografie. Studie a portréty tvůrčích osobností (studie psychologů, ale i uměnovědců či umělců (Šalda, Chalupecký, Freud, Neumann ad.) Tvůrčí osobnosti http://levnyantikvariat.cz/photos/87.jpg http://www.knihynainternetu.cz/foto2/00565510246_.jpeg PU – zaměření na tvorbu/tvůrce nZkoumání zaměřující se na jedinečný rukopis (signaturu) autorského stylu (Lynch, Trier, Tarantino – Čapek, Šíma ad.) Autorský styl http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUlkv6KgMvKobw33QOFQgR95v77oclTV6eL45j5js0z_pz-MMoknNZFA http://hollywoodhatesme.files.wordpress.com/2010/11/coop.jpg PU – zaměření na recepci díla nPodobně jako v případě tvorby/tvůrce se zkoumání může zaměřit buď na aktuální, reálné recipienty (včetně sebe sama), nebo na potenciální recepci či recipienty, což nějak obsaženo v konstrukci díla samého („implicitní“ či „modelový“ recipient) npř.: filmové žánry jako „kalkuly“ s ohledem na recepci: horror ad. / seminární práce!!! Tvorba díla jako „kalkul“ s ohledem na jeho recepci nE. A. Poe: n„Filosofie nbásnické nskladby“ http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQSz_48ZGrm3mCiHxmqQjm4NZfM0obS6SUZ4c9bLopZ-KUUELb8YCXslfY Struktura předmětu nRůzné psychologické přístupy (psychoanalýza, archetypová psychologie, narativní psychologie) nDíla (artefakty) z různých oblastí (literatura, výtvarné umění, divadlo, reklama, PC hry) nPojmy ze sémiotiky a uměnověd (metafora, vyprávění, žánr, styl, lyrika, drama, dialog) Struktura předmětu ntvorba – DÍLO – recepce ndůraz bude položen na interpretaci DÍLA, ARTEFAKTU (jakožto „produktu pro mysl“) ndílo či artefakt v širokém slova smyslu: vtip, sen, člověk oblečený v „emo“ či „gothic“ stylu, báseň, obraz, film, divadlo, videoklip, reklama, počítačová hra ad. Společný jmenovatel ndisciplín, jako je psychologie či divadelní věda nže v nich INTERPRETUJEME nstojí tedy za to kultivovat něco jako „disciplínu interpretace“ ntj. reflektovat „co děláme, když interpretujeme“ Co je to interpretace? nKdyž začneme zkoumat, „jak něco dává smysl“, „co to znamená“ nnebo „jak je utvářen význam“ nje to interpretace Co děláme, když interpretujeme nKde interpretujeme? ninterpretující humanitní /sociální vědy nprocesy utváření významu Témata/otázky – týkající se procesů utváření významu nProjektivní metody nPráce se sny nNarativní rozhovory nAktivní imaginace (symboly, metafory, příběhy) v psychoterapii nDětská mimetická hra („fort-da“) Témata/otázky – týkající se procesů utváření významu nK čemu jsou dětem pohádky? nCo je tak přitažlivého na fantasy žánru (ve filmu, v PC hrách, v RPG)? nNa čem je založena atraktivita žánrů jako jsou horror, konspirační thriller či melodrama? nJaká je funkce metafor v politice či v reklamě? Jakým způsobem zkoumáme „procesy utváření významu“? nTím, že INTERPRETUJEME Seminární práce nInterpretace vybraného díla / artefaktu nJako „produktu pro mysl“ npodle určitých pravidel nspolu s reflexí toho, „do dělám, když interpretuji“ Co je to interpretace? Co děláme, když interpretujeme? Kdo (co) je to Golem? http://www.vosizneias.com/wp-content/uploads/2009/08/golem-of-prague.jpg Kdo (co) je Golem? http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:Um_9txERjeYyLM:http://golem.fjfi.cvut.cz/images/golem.jpg Tři typy odpovědí: 1.deskripce explicitního 2.„vkládání“ konceptu 3.Na základě explicitního (co je vidět na obrázku) dochází k „explikaci implicitního“ často za pomoci výkladového konceptu Interpretace (výklad, vykládání) nse pohybuje mezi dvěma krajnostmi nmezi vkládáním konceptu zvnějšku nsetrváním na povrchu explicitního Utváření významu - interpretace nJakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu? – Tím že interpretujeme. nInterpretace – explikace implicitního v utváření významu Interpretace jako explikace utváření významu nRozlišení mezi: nars intelligendi (porozumění) nars explicandi (interpretace) David Bordwell: 4 typy konstrukce významu (jak divák či kritik dávají význam filmu) nreferenční nexplicitní nimplicitní nsymptomatický Otázky interpretační praxe nJaké inference (úsudky) činíme? nZ jakých nápovědí? nNa základě jakých schémat a konvencí? nV jakém sociálně-institucionálním rámci? Příklady interpretační praxe nČtverý význam písma (Origenes, Dante) nPostupy v interpretaci snů (Freud, Jung) nInterpretační perspektivy v literární, filmové či divadelní vědě Interpretace jako: nexplikace implicitního v utváření významu nčinění inferencí (úsudků) na základě nexplicitních dat na exemplifikujících konceptů Interpretace jako explikace a exemplifikace nkoncepty a teorie n/exemplifikace/ n nINTERPRETACE n n/explikace/ ndata: texty, artefakty, rozhovory, ad. Interpretace jako explikace a exemplifikace Kdo je to ten vlk? http://www.marionetisti.cz/obrazky/honza/divadlo.jpg Kdo (co) je to ten vlk? n Nejde tu o nějakou „metafyziku vlka“ nAle o pojmenování implicitní složky v utváření významu vlka z Karkulky v dětské (nevědomé) mysli nTj. interpretujeme díla ne „samy o sobě“, ale jako „produkty pro mysl“ (či „produkty mysli“) n Freud – dětská hra „fort-da“ („Mimo princip slasti“) http://www.cas.buffalo.edu/classes/eng/willbern/BestSellers/Images/freudyo3.jpg Interpretace jako explikace a exemplifikace nPět různých interpretací: nFreud nLacan nkognitivní psychologie nnarativní psychologie nJakobson (znak typu „artifice“) „fort-da“ – 5 různých interpretací nKaždá z těchto interpretací: nexemplifikuje (tj. ukazuje data jako „ilustrující příklady“) jiné koncepty a teorie, n nexplikuje (vykládá) tak jiné aspekty procesů utváření významu Prostor možných výkladových schémat nkterá explikují/exemplifikují procesy utváření významu: ndimenze: mentalismus versus kulturalismus ndimenze: hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry Prostor možných výkladových schémat n kulturalismus n n n hermeneutika hermeneutika n podezření důvěry n n n mentalismus Prostor možných výkladových schémat n sociální konstruktivismus n nideologická kritika mytologická kritika n npsychoanalýza archetyp. psychologie n n kognitivní psychologie mentalismus - kulturalismus nDvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům nPohyb směrem k mysli, či ke kultuře (předpoklad: kultura utvářená myslí, či mysl utvářená kulturou) nPř: filmové žánry: „mentální modely“ či „imaginární řešení sociálních konfliktů“ Filmové žánry jako mentální modely nInterpretujeme, tj. explikujeme určité vzorce přání, přesvědčení a záměrů nParanoidní (konspirační) thriller: nikomu nelze věřit / svět plný náznaků, že druzí na nás něco chystají nMelodrama: dojetí nad ušlechtilostí, lítost nad ztrátou / pasivní princip: „být přemožen“ / idealizace, „zušlechťování“ lidských záměrů, přání a přesvědčení Paranoidní thriller: Maratonec marathon.jpg Melodrama: Titanic Filmové žánry jako „sociodramata“ nInterpretujeme tj. explikujeme sociální konflikty, které žánr rituálně „řeší“ nPř. western (osobní kód morálky – versus legalizovaný, morální kód institucí zákona) nPř. klasický muzikál (individuální výraz touhy – versus společenská potřeba její domestikace v instituci manželství) hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry nobecné předpoklady týkající se utváření významu a možností jeho explikace npovaha explicitního (vodítek): maskování, zašifrování na jedné straně a zjevování, ukazování na straně druhé Konflikt interpretací (Ricoeur) nPostoj podezření vůči „lstím“ různého druhu, demaskování iluzí nPostoj důvěry v zjevování smyslu, který se obrací na člověka nhermeneutika důvěry s určitou nutností spěje k zvěcnění a odcizení, zde pak nastupuje hermeneutika podezření, která zase vede k redukci nobě hermeneutiky se navzájem potřebují (tak jako obě oči) abychom vnímali hloubku skutečnosti Hermeneutika podezření a důvěry nFreud nLacan nAlthusser nŽižek nJung nHillman nFrye nEliade Freud: „Výklad snů“ nPodezření vůči snové imaginaci nIdentifikovány „mechanismy snové práce“ (zhuštění, přesunutí, druhotné zpracování ad.), tj. procesy utváření významu, jimiž dochází k zamaskované representaci vytěsněných obsahů nInterpretace je explikací spočívající v demaskování těchto „mechanismů“ Jung: „Snové symboly individuačního procesu“ nDůvěra vůči imaginaci nIndividuace jako proces utváření významu, ve kterém se skrze symbolickou imaginaci hlásí o slovo celek psychického nInterpretace jakožto „amplifikace“ je explikací („rozvinutím“) symbolického potenciálu imaginativních výtvorů Ideologie a mytologie v „Pánovi prstenů“ http://tbn3.google.com/images?q=tbn:UFn_07Wb_Ojn-M:http://i30.tinypic.com/2dvsg79.jpg Ideologie a mytologie v „Pánovi prstenů“ nIdeologická kritika: explikace ideologické konstrukce (systému hodnot a přesvědčení, které se halí do hávu přirozenosti - Althusser) nMytologická kritika: explikace mytologické konstrukce (arché, eschatos, primární lidské zájmy, metaforický přesah - Frye) http://tbn3.google.com/images?q=tbn:UFn_07Wb_Ojn-M:http://i30.tinypic.com/2dvsg79.jpg Interpretace ndává smysl pouze v kontextu nějaké otázky, problému, např. když něco nehraje atd. nPříklady: čtverý význam písma, výklad snů, interpretace symptomů ad. Seminární práce nInterpretovat zvolené dílo či artefakt nJako „produkt pro mysl“ npodle určitých pravidel nspolu s reflexí toho, „do dělám, když interpretuji“ Doporučuji: nVybrat si „něco malého“ nJako vhodnější vidím interpretaci díla jako „produktu pro mysl“ Produkt pro mysl - fotografie 213582 Produkt pro mysl - fotografie 213604 Produkt pro mysl - pohádka http://sis.znojmo.cz/ddmsumna/souteze/kniha-prace/12R/22.jpg Emo – „produkt mysli“ i „produkt pro mysl“ http://ts3.mm.bing.net/th?id=I.4639407207678274&pid=1.9 „Gothic – „produkt mysli“ i „produkt pro mysl“ http://ts3.mm.bing.net/th?id=I.4928617423046218&pid=1.9 Styl jako „produkt pro mysl“ nJak je možné, že na první pohled poznáme styl (toto je David Lynch, toto je Josef Šíma, toto je impresionismus, toto je expresionismus, toto je surrealismus atd.) Produkt pro mysl – film http://www.thelondonballet.com/wp-content/uploads/2010/10/black_swan_45352.jpg Produkt pro mysl – TV seriál Housemdsound Produkt pro mysl - videoklip Volumen-ItsOSoQuiet-022 Produkt pro mysl – vládní kampaň Evropě to osladíme Tereza Maxová ve spotu Jaromír Jágr ve spotu k českému předsednictví EU. Produkt pro mysl – PC/video hra warcraft3 Produkt pro mysl - reklama Zničte dokumenty hned, jak je to potřeba Na čem „se veze“ tato značka jako „produkt pro mysl“ http://ts1.mm.bing.net/th?id=I.4829386485530988&pid=1.9 Nejen obrazová díla nBáseň jako „produkt pro mysl“ nPíseň jako „produkt pro mysl“ nVtip jako „produkt pro mysl“ natd. Co s divadlem jako „produktem pro mysl“? (coby tématem seminár. práce) nZdá se mi, že vám by prospělo, interpretovat si „něco menšího“, elementárnějšího, třeba i díla „mimo-umělecká“ (jako je reklama), kde je často utváření významu krystalicky průhledné nNa druhou stranu, mé orientaci v oblasti divadla by prospělo, kdyby si aspoň někteří z vás vybrali „něco menšího z divadla“ Co by mohlo být „něco menšího z divadla“? nČím jsou jiné divadelní metafory (jako „produkty pro mysl“ diváků) než filmové? (ukázat na jednom dvou příkladech) nDivadelní technika „zcizování“ jako psychologický problém nDramatizace jako psychologický problém n(vždy ukázat na příkladech) nAtd. Úkol ke zkoušce nInterpretace procesu, ve kterém naše mysl v odpověď na nápovědi určitého artefaktu vykonává určitou „práci utváření významu“ nPodle čtyřčlenného schématu: n1) NÁPOVĚDI 2) POROZUMĚNÍ n3) INTERPRETACE 4) CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME Úkol ke zkoušce nProces utváření významu interpretovaný podle určitého návodu (4-členné schéma pro interpretaci a 8 otázek pro reflexi toho, „co děláme, když interpretujeme“) n1) odevzdat písemně n2) ústně presentovat a společně diskutovat na posledním bloku Artefakt: inscenovaná fotografie 213582 Schéma č.1 pro interpretaci 1.Nápovědi 2.Porozumění 3.Interpretace 4.Co děláme, když interpretujeme 213604 Odbočka k jednodušší ilustraci (čtyřčlenného schématu) nHÁDANKY njejich uhodnutí spočívá v práci naší mysli vykonané v odpověď na určité nápovědi nPŘÍKLADY: 1.Co chodí ráno po čtyřech, v poledne po dvou a večer po čtyřech 2.Bez klíče a víka schránka pokladní, a přece je zlaty poklad v ní Nápovědi 213604 Porozumění 213604 Interpretace 213604 Co děláme, když interpretujeme 213604 Schéma č. 2 Otázky k bodu 4: (Co děláme, když interpretujeme) 1.Co jsou explicitní data? 2.K jakým implicitním strukturám se pohybujeme? 3.Na základě jakých výkladových schémat? 4.Mentalistická či kulturalistická interpretace? Schéma č. 2: Co děláme, když interpretujeme: 5.Hermeneutika podezření či důvěry? 6.Vycházíme z částí či celku? 7.Zaměřujeme se na obsah či formu? 8.Akcentujeme strukturu (text) či funkci (kontext)? Ilustrující příklad: nCo dělá psychoanalytik Bruno Bettelheim, když interpretuje např. „Perníkovou chaloupku“ – odpovídaje tak na otázku „jaký význam má pro děti vyprávění pohádek“? Perníková chaloupka http://sis.znojmo.cz/ddmsumna/souteze/kniha-prace/12R/22.jpg Alfred Kubin „Das Pendel“ http://2.bp.blogspot.com/_zN0Z8XXU_h4/Suc1DoM2d1I/AAAAAAAAFB0/7D8H7z0YJ1A/s400/Das+Pendel.jpg F. Kupka „Počátek života“ https://lh3.googleusercontent.com/-7ypvZuhkkRk/TAavRVnXBVI/AAAAAAAAAMY/2970IJjs6Wo/11.jpg R. Laurent: TAS, Societé generale https://lh5.googleusercontent.com/-5El6OCungCU/Tk6_ND6ajBI/AAAAAAAAOvg/hn-oVjXw36k/romain-laurent-t as06.jpg